ممنوعیت احداث ساختمانهای مهم در گسل‌های تهران

مدیر بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ردیف بودجه مخصوص برای ۱۸ کلانشهر کشور جهت اعمال حریم گسل‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه درنظر گرفته شده است گفت: قطعا درصورت تحقق این امر گام بزرگی در جهت کاهش خسارات ناشی از زلزله در کشور برداشته خواهد شد.

علی بیت الهی در نشست ارائه یافته‌های تیم تحقیقاتی اعزامی مرکز درخصوص زلزله ۲۱ آبان‌ماه سال جاری گفت: ردیف بودجه مخصوص برای حدودا ۱۸ کلانشهر کشور جهت اعمال حریم گسل‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده است که قطعا درصورت تحقق این امر گام بزرگی در جهت کاهش خسارات ناشی از زلزله در کشور برداشته خواهد شد.

وی در تشریح نتایج به دست آمده از بررسی‌های مرکز درخصوص زلزله کرمانشاه ادامه داد: از زمان زلزله رودبار تا کنون گزارش حدود ۳۰ زلزله را نوشته و اطمینان دارم که بسیاری از مشکلاتی که ما امروز با آن‌ها روبه‌رو هستیم مسائل بسیار ساده‌ای هستند که می‌توان آن‌ها را به راحتی حل کرد.

به گفته وی ما اقدامات ابتدایی در حوزه مدیریت بحران را انجام نمی‌دهیم و در ان‌ها ضعف داریم به طور مثال اطلاع‌رسانی کامل برای نحوه کمک مردم به زلزله‌زدگان را هم نداشته و در این مورد نیز شاهد مشکلاتی هستیم.

بیت‌الهی با تأکید براینکه بدون شک ما در مدیریت بحران دارای بحران هستیم گفت: ایران کشور لرزه‌خیزی بوده و در تمامی مناطق دارای گسل‌های لرزه‌خیز است، طبق آمار به دست آمده کشور ما حدود ۱۲۰ گسل کاری و فعال دارد که در کنار آن مراکز جمعیتی متعددی مستقر هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اطلاعات دستگاه‌های لرزه‌نگار ۴ پیش‌لرزه تا قبل از وقوع زمین‌لرزه اصلی در منطقه غرب کشور روی داده و تا ساعت ۳:۵۲ دقیقه بامداد امروز نیز ۸۸۸ پس‌لرزه به ثبت رسیده است که یکی از آن‌ها قدرتی بالای ۵ ریشتر ، ۳۵ مورد بین ۴ تا ۵ ریشتر و مابقی ناچیز بوده است.

*ساخت ساختمان‌های خطرناک، مهم، مدارس، بیمارستان وبلند در حریم گسل های تهران ممنوع

بیت الهی خاطر نشان کرد:درحال حاضر حریم گسل‌های شهر تهران مصوب و در نقشه معماری و شهرسازی این کلانشهر به بار نشسته است، در این راستا صدور پروانه‌ها براساس آن صورت گرفته و ساخت ساختمان‌های خطرناک، مهم، مدارس، بیمارستان وبلند در آن ممنوع خواهد بود.

بیت‌الهی در ادامه از انجام این اقدام برای سایر کلانشهرهایی همچون تبریز، کرمان، کرج و مشهد در موازات با تهران خبر داد و افزود: خوشبختانه در این دوره موفق شدیم با کمک رئیس محترم مرکز تحقیقات و حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی اقدامات محسوسی را در حوزه زلزله پس از چندین دهه به انجام برسانیم.

وی با تأکید براینکه به گفته کارشناسان ارتعاش‌های متوالی قطعا باعث خرابی‌های عمده شده و احتمال ریزش آن‌ها با یک زلزله کوچک فراهم می‌شود گفت: براساس بازدیدهای میدانی انجام گرفته گسستگی زمین در زلزله اخیر کرمانشاه منحصر به فرد اعلام شده است چراکه اختلاف ارتفاع‌های دیده شده در برخی موارد به ۹ متر تا ۴ کیلومتر و به صورت خط مستقیم در پهنای یک کیلومتر دیده شده که نشان‌دهنده انرژی بالای این زلزله خواهد بود.

در این نشست همچنین حامد رشیدی اقدم، سرپرست بخش هوشمندسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در کشور استانداردهای لازم در ساختمان‌سازی رعایت نمی‌شود، گفت: مطابق استانداردها و ملاک‌های بین‌المللی برای مقاوم سازی تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی در برابر زلزله باید به عدم آسیب پذیری آنها و اعتماد از کارکرد مناسب موسسات توجه کرد.

وی با بیان اینکه بازدیدهای میدانی از تاسیسات و موتورخانه‌های بیمارستان‌های موجود در مناطق زلزله زده انجام شد، افزود: مطالعات ما نشان داد که کافی نبودن مهاربند و متناسب نبودن آنها موجب جابجایی مدارها و تابلوهای برق شد؛ ولی آسیبی به تاسیسات برقی وارد نشد.

رشیدی اقدم، علت قطع برق در بیمارستان سرپل ذهاب را قطعی در کابل اصلی انتقال جریان برق به بیمارستان دانست و ادامه داد: به دلیل فرو ریزش سقف کاذب کابل اصلی انتقال جریان برق به ساختمان بیمارستان قطع شد، از این رو این بیمارستان قادر به ارائه سرویس به مصدومان حادثه زلزله نبوده است.

پژمان زاد، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این نشست با اشاره به بررسی‌های انجام شده در خصوص سیستم حمل و نقل مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، گفت: ایران یکی از کشورهای بحران‌خیز دنیا است، به گونه‌ای که جزء سه کشور اول دنیا به لحاظ رخدادهای طبیعی است.

وی، ریزش کوه‌ها را از جمله تبعات زلزله روز ۲۱ آبان نام برد و گفت: ریزش کوه باعث بسته شدن و انسداد جاده‌ها شد که در کمتر از ۴ ساعت راه‌ها باز شد و کمتر از ۲۴ ساعت نخاله‌ها از سطح جاده برداشته شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا