کاهش چشمگیر مهاجرت پرندگان مهاجر به فریدونکنار / خانه ای که دیگر امن نیست!

کوروش ربیعی در گفت‌وگو با ایسنا مازندران با اشاره به ورود پرنده‌های مهاجر به تالاب‌های فریدونکنار، اظهار کرد: با توجه به گرمای هوای امسال و بارندگی کم، پرنده‌های مهاجر نسبت به سال قبل از تراکم جمعیتی کمتری در فریدونکنار برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: غازها، اردک‌های سرسبز، خوتکا، اردک فیلبشت، چنگرها، آب چلیک ها از گونه های رایجی هستند که به منطقه فریدونکنار مهاجرت کردند اما تمامی این گونه ها در حدود ۲۰ درصد جمعیت را شامل می شوند و آن تراکمی که در سال‌های گذشته از کنار جاده کمربندی فریدونکنار شاهد بودیم امسال وجود ندارد.

رئیس اداره حیات وحش اداره‌‌کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به صید غیرمجاز پرندگان توسط برخی افراد در فریدونکنار، تصریح کرد: برنامه و طرحی برای جلوگیری از صیدغیرمجاز و برپایی بازار پرندگان ارائه شده اما این طرح باید با همکاری مراجع مختلف همچون دادستانی، استانداری و فرمانداری فریدونکنار پیگیری و اجرا شود.

ربیعی با بیان اینکه تالابی برای ایجاد منطقه حفاظت شده در فریدونکنار وجود ندارد، گفت: مشکل اصلی برای جلوگیری از صید پرندگان در فریدونکنار، مالکیت زمین‌ها است که نمی‌توان زمین‌های شخصی را محافظت شده اعلام کرد.

وی افزود: کشاورزان فریدونکناری به صورت خودجوش زمین‌های خود را به صورت تالاب دایر می‌کنند و با این کار حق انتفاع و بهره‌برداری را برای خود امری طبیعی می‌دانند.

رئیس اداره حیات وحش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: روش شکار دوما برای صیادان مجاز است اما خواستار حذف روش‌ دام‌های هوایی و ساماندهی گذر و کرس هستیم.

ربیعی یادآور شد: با توجه به بهره‌برداران زیادی که در امر صیادی در فریدونکنار وجود دارد و احتمال بروز درگیری و تنش، برخوردهای قانونی با اینگونه افراد امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: وابستگی معیشتی، سابقه طولانی مدت صیادی و حق مالکیت از زمین‌های کشاورزی از دیگر مواردی است که موجب جلوگیری از برخورد با صیادان فریدونکناری می‌شود و این مهم فقط با یک برنامه صحیح و هماهنگی تمامی دستگاه‌ها قابل اجرا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا