تالاب صالحیه منشأ ۲۰ درصد گرد و غبار پایتخت

مسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت کنونی تالاب صالحیه نظرآباد اظهار داشت:متاسفانه تالاب صالحیه وضعیت خوبی ندارد و علت آن زهکشی تالاب به دست یکی از موسسات جهادکشاورزی برای تحقیقات در این تالاب است.

وی افزود: زهکشی تالاب صالحیه باعث شده است که قسمت اعظم این تالاب خشک شود.

باقرزاده کریمی بابیان اینکه منبع اصلی حقابه تالاب صالحیه رود ابهر است گفت:تالاب از دو منبع آبگیری می شود که ۸۰ درصد آن از رود ابهر  و ۲۰ درصد دیگر از رودخانه کردان است.

وی با اشاره به خشک شدن جنوب تالاب که باعث ایجاد کانون گرد و غبار شده است، افزود: زهکشی تالاب صالحیه باعث خشک شدن این تالاب از جنوب نظرآباد شده است که به کانون گرد و غبار تبدیل و به شهر تهران نفوذ کرده است.

معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه انتقال آب تالاب صالحیه به دریاچه نمک یک امر طبیعی است، گفت: آب رودهای دامنه جنوبی البرز به دریاچه نمک و آب رودهایی مانند لتیان،لار ،جاجرود و کرج به دریاچه نمک قم می ریزد.

وی ادامه داد: محیط زیست طبق برنامه  ششم توسعه امسال برای احیای این تالاب اقداماتی انجام می دهد.

باقرزاده کریمی با اشاره به اقدامات محیط زیست یرای احیای تالاب صالحیه نظر آباد گفت:یکی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای تالاب، بستن زهکشی در تالاب است و دیگری گرفتن حقابه این تالاب از کردان و ابهررود  است.

وی افزود: مکاتباتی با وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای گرفتن حقابه و بستن زهکشی انجام داده ایم که امیدوارم این مکاتبات نتیجه بخش باشد.

معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مدعیان احیای تالاب ها اظهار کرد: در کشور مدعیانی برای احیای تالاب ها وجود دارند که مهمترین آنها مردم هستند و خواستار احیای تالاب های کشور هستند.

باقرزاده کریمی با اشاره به تلف شدن پرندگان مهاجر بر اثر خشک شدن تالاب صالحیه افزود:زمانی که این تالاب پر آب بود پرندگان مهاجر زیادی و با تنوع زیستی فراوانی وجود داشت که یک صحنه و جاذبه گردشگری زیبایی ایجاد کرده بود .

وی با بیان اینکه وسعت تالاب صالحیه ۸ هزار هکتار است، افزود: اگر این تالاب احیا شود به کنوانسیون رامسر هم معرفی خواهیم کرد.

معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که ۲۰ درصد گردو غبار تهران از خشک شدن این تالاب است، گفت: بخش هایی از جنوب قزوین و نظرآباد به طور کامل خشک شده اند و ۲۰ تا ۳۰ درصد گردوغبار شهر تهران به دلیل خشک شدن تالاب صالحیه است که اگر این تالاب احیا و زهکشی آن بسته شود به طور حتم از ۲۰ درصد گردوغبار تهران نیز کاسته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا