فواید ماست یونانی برای سلامتی

ماست یونانی غنی از پروتئین، کلسیم، پروبیوتیک، ویتامین B12 و پتاسیم است. همچنین ماست یونانی حاوی لاکتوز کمتری نسبت به سایر محصولات لبنی است.


در بازار انواع گوناگونی از ماست وجود دارد، اما نوعی ماست که در سالهای اخیر، شهرت زیادی کسب کرده است ماست یونانی است. چیزی که ماست یونانی را متفاوت از سایر انواع ماست می‌کند، ارزش غذایی آن است. ماست یونانی غنی از پروتئین، کلسیم، پروبیوتیک، ویتامین B12 و پتاسیم است.

همچنین ماست یونانی حاوی لاکتوز کمتری نسبت به سایر محصولات لبنی است. طی فرایند تولید ماست یونانی، لاکتوز و آب اضافی آن گرفته می‌شود، در نتیجه این ماست، خامه‌ای و غلیظ شده و طعم ترش خوشایندی دارد. ضمنا، ویژگی اسیدی این نوع ماست باعث می‌شود بدن‌تان راحت‌تر بتواند سایر مواد مغذی را جذب کند.

ماست یونانی غذایی متنوع است که می‌توانید آن را به روش‌های مختلفی به کار ببرید. می‌توانید آن را به عنوان یک میان وعده همراه با میوه‌ها و مغزها مصرف کنید. همچنین می‌توانید از آن به عنوان جایگزینی برای سس مایونز یا خامه استفاده کنید. شما می‌توانید هر روز، ۲ تا ۳ فنجان ماست یونانی بدون چربی بخورید. در واقع فرقی نمی‌کند چقدر از این ماست بخورید، به هر حال فواید غذایی ارزشمند آن نصیب‌تان خواهد شد.

۱. بهبود سلامت گوارش
یکی از فواید اصلی ماست یونانی، وجود پروبیوتیک در آن است. سیستم گوارشی به طور طبیعی انواعی از باکتری‌ها را دارد که برخی خوب و برخی نیز بد هستند. باکتری‌های خوبی که شما از پروبیوتیک‌های ماست یونانی دریافت می‌کنید، به افزایش باکتری‌های خوب و مفید روده‌‌تان کمک کرده و باعث بهبود سلامت گوارش‌تان می‌شود.
مقدار زیاد باکتری‌های مفید در سیستم هاضمه کمک می‌کند تا مشکلات گوارشی‌ گوناگون برطرف شوند مانند اسهال، سندرم روده‌ی تحریک پذیر، بیماری کرون و زخم معده.

۲. نظم در دفع
پروبیوتیک‌های موجود در ماست یونانی کمک می‌کنند تا غذا در روده‌ها بهتر حرکت کرده و دفع بهتری داشته باشید. ضمنا ماست یونانی غذایی است که به راحتی هضم می‌شود. همچنین ارزش غذایی ماست یونانی کمک می‌کند گوارش سایر غذاها هم بهتر صورت بگیرد و این برای تنظیم دفع و پیشگیری از مشکلاتی چون یبوست مفید است. اجابت مزاج نامنظم می‌تواند مدفوع را خشک و سخت کند. همچنین باعث می‌شود سموم در بدن باقی مانده و هم به روده‌ها و هم به سلامت عمومی بدن به مرور زمان آسیب بزند.

۳. کمک به کاهش وزن
اگر سعی در کاهش وزن دارید، گنجاندن ماست یونانی بدون چربی در رژیم غذایی یک ضرورت است. ماست یونانی دو برابر ماست معمولی پروتئین دارد و چون برای هضم پروتئین به زمان بیشتری نیاز دارد بنابراین ماست یونانی می‌تواند برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه دارد. در نتیجه از اشتهای بین وعده‌های غذایی کم شده که در مسیر کاهش وزن، اتفاق خوبی است.
مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۳ دریافت خوردن سه وعده ماست یونانی در روز می‌تواند چربی سوزی را افزایش بدهد. آنهایی که تحت رژیم پُر کلسیم بودند، که شامل سه وعده ماست بود، نسبت به آنهایی که فقط از کالری مصرفی‌شان کم کرده بودند، ۲۲ درصد بیشتر وزن کم کردند و ۶۱ درصد چربی بیشتری سوزاندند. محققان همچنین دریافتند یک میان وعده در بعد ازظهر که شامل ماست یونانی بود، ۲۴ گرم پروتئین داشت که منجر به کاهش گرسنگی، افزایش احساس سیری و به تاخیر افتادن خوردن‌های بعدی در زنان سالم شده بود. ضمنا ماست یونانی مقدار مناسبی کلسیم دارد که می‌تواند تولید چربی در بدن را محدود کند. یُد موجود در ماست یونانی برای عملکرد درست تیروئید مهم است که برای یک متابولیسم سالم، ضروری است. متابولیسم بهتر یعنی راحت‌تر وزن کم کردن.

۴. کنترل فشار خون
برای اینکه فشار خون‌تان را تحت کنترل داشته باشید بهتر است چند فنجان ماست یونانی در رژیم غدایی‌تان بگنجانید. پتاسیم این ماست به کنترل فشار خون کمک می‌کند. تنها یک فنجان ماست یونانی دارای ۲۴۰ میلی گرم پتاسیم است. پتاسیم، رگ‌های خونی را منبسط کرده و مانع تنگی آنها می‌شود. این ماده‌ی معدنی، تاثیرات منفی سدیم را نیز تعدیل می‌کند.
ویتامین B12 موجود در ماست یونانی به بدن کمک می‌کند سلول‌های قرمز خونی تولید کرده و اکسیژن به تمام بخش‌های بدن از جمله قلب، بهتر برسد. ماست یونانی منبع خوبی از کلسیم و منیزیم است که گفته می‌شود به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

۵. حفظ سلامت مغز
ماست یونانی یک غذای تخمیر شده است که برای سلامت مغز هم سودمند است. پروبیوتیک، در حفظ تعادل سالم بین روده و مغز نقش دارد. روده و مغز از طریق محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال به هم مرتبط هستند؛ یعنی جایی که نرون‌های متعدد و مهمی برای سلامت روح و روان وجود دارد.
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ روی حیوانات انجام شد نشان داد تخمیر خوب و کنترل شده می‌تواند مواد مغذی خاص و محتوای فیتوشیمیایی غذا را افزایش داده و منجر به تقویت سلامت ذهن شود. همچنین ویتامین B12 موجود در ماست یونانی به سلول‌های مغز این امکان را می‌دهد تا ارتباط‌های جدیدی ایجاد کنند؛ پروسه‌ای که حافظه را تشکیل می‌دهد. ویتامین B12 یک عنصر حیاتی میلین است؛ غلافی که از بسیاری از سلول‌های مغزی محافظت می‌کند. خوردن غذاهای فرآوری شده می‌تواند ریسک اختلالات نورودژنراتیو مانند آلزایمر را کاهش بدهد.

۶. مبارزه با افسردگی
میکروب‌های خوبی که در روده‌های شما زندگی می‌کنند می‌توانند بر خلق و خو و میزان اضطراب‌تان تاثیر بگذارند. خوردن روزانه‌ی ماست یونانی باعث تقویت میکروب‌های خوب و مفید در روده می‌شود، در نتیجه با افسرگی مبارزه کرده و روحیه‌‌ی بهتری ایجاد خواهد شد.
مطالعه‌ای که در اخیرا در سال ۲۰۱۷ انجام شد دریافت باکتری‌های پروبیوتیک موجود در ماست که زنده بودند توانسته بودند علائم افسردگی را در موش‌ها معکوس کنند. علاوه بر پروبیوتیک، پتاسیم موجود در ماست یونانی به حفظ رسانایی الکتریکی مغز و انتقال‌های عصبی کمک می‌کند و ضمنا برای انتقال سروتونین که یک فرارسان عصبی مربوط به احساسات خوب و شادی است نیز مفید است.

۷. تقویت سلامت استخوان‌ها
ماست یونانی برای سلامت استخوان‌ها نیز مفید است. ماست یونانی حاوی مواد مغذی مهمی چون کلسیم است که برای ساختن و حفظ استخوان‌ها و عضلات قوی مهم است. استخوان‌ها بدون کلسیم کافی، ضعیف شده و احتمال پوکی استخوان که یک بیماری پیشرونده است بالا خواهد رفت.
تنها یک وعده ماست یونانی می‌تواند ۱۸٫۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به کلسیم را تامین کند. ماست یونانی علاوه بر کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم و پروتئین نیز دارد که با هم برای تقویت سلامت استخوان‌ها مفید هستند. ضمنا ویتامین D و باکتری‌های زنده‌ی موجود در ماست یونانی، استخوان‌ها را محکم کرده و چگالی استخوانی را افزایش می‌دهند که برای پیشگیری از پوکی استخوان سودمند است.

۸. حفظ سلامت دهان و دندان
ماست یونانی با بهبود سلامت دهان و دندان به شما کمک می‌کند تا لبخند زیباتری داشته باشید. پروبیوتیک‌های موجود در این ماست، از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند. باکتری‌های خوب، رشد باکتری‌های بد درون دهان را که می‌توانند موجب مشکلات متعدد دهانی شوند (مانند بوی بد دهان) کنترل می‌کنند. ضمنا ماست یونانی می‌تواند سطح pH دهان را تعدیل کرده و محیطی نامناسب برای رشد و فعالیت باکتری‌ها ایجاد کند. ضمنا ماست یونانی یک منبع بسیار عالی از کلسیم و پروتئین است که دو ماده‌ی مغذی مهم برای سلامت دهان و دندان هستند.

۹. تقویت سیستم ایمنی
اگر می‌خواهید به دور از بیماری‌ها باشید، داشتن سیستم ایمنی قوی یکی از ضروریات آن است. برای تقویت سیستم ایمنی می‌توانید ماست یونانی بخورید. ماستی که باکتری‌های زنده دارد می‌تواند منجر به افزایش سلول‌های ایمنی شود. باکتری‌های سالم موجود در ماست، به سلول‌های تقویت کننده‌ی ایمنی بدن‌تان سیگنال می‌دهند تا قوی‌تر شده و با میکروب‌های مضر بجنگند.
میکروب‌های مفید به بدن کمک می‌کنند مواد مغذی را به خوبی جذب کرده و سیستم گوارشی را نیز تقویت می‌کنند. این دو عامل برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی، مهم هستند. همچنین ماست یونانی مواد مغذی چون پروتئین، کلسیم، یُد و پتاسیم دارد که همگی برای حفظ سلامت بدن مهم هستند.

۱۰. حفظ سلامت اندام تناسلی
سیستم تناسلی و ادراری هم ماند سیستم گوارشی نیازمند محیط متعادل باکتریایی است. پروبیوتیک‌های موجود در ماست یونانی می‌توانند رشد باکتری‌ها خوب موجود در سیستم تناسلی و ادراری را افزایش دهند. در نتیجه به پیشگیری و درمان بیماری‌هایی چون عفونت واژینوس باکتریال کمک می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا