رمزگشایی از جعبه سیاه اختلاف روحانی و آخوندی

به گزارش بصیرنیوز، حسن روحانی رئیس جمهوری در ۲۴ مرداد ماه سال جاری و در زمان معرفی کابینه در مجلس در خصوص آخوندی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اعلام کرد که در بخش مسکن نتوانستیم با آخوندی به توافق نهایی برسیم.

این اظهارات رئیس جمهور در پی انتقادات نمایندگان مخالف دادن رای اعتماد به وزیر راه و شهرسازی مطرح می‌شد که عدم تحرک و تکاپو در بخش مسکن و رکود سنگین آن را بزرگترین نمره منفی در کارنامه ۴ ساله عباس آخوندی می‌دانستند، در عین حال مشخص نبود اختلاف نظری که که رئیس جمهور از آن صحبت می‌کند به طور مشخص بر سر چیست؟ و چرا با وجود این اختلاف باز هم آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم به مجلس معرفی می‌شود.

اگر چه روحانی در همان تاریخ ۲۴ مرداد ماه اعلام کرد اولین چیزی که در دولت دوازدهم از آخوندی به جد خواهم خواست مسأله مسکن است اما اخیرا که  گزارش صد روزه وزارت راه و شهرسازی منتشر شد باز هم به عینه جز محورهای کلی  چون برنامه مشترک در حوزه بافت‌های نابسامان، تهیه برنامه مشترک ستاد ملی بازآفرینی، ساخت ۳۶۰ مسکن برای معلولان و پیگیری ساخت ۲۵۰ واحد مسکونی توسط خیرین چیزی دیده نشد.

در این گزارش صد روزه توجه و اقدامات در حوزه راه و حمل و نقل نشان داد که آخوندی به بخش مسکن که می‌تواند موجب ایجاد اشتغال و کاهش اثرات اجتماعی باشد را نادیده می‌گیرد.اما اظهارات دیروز روحانی در زمان ارائه لایحه بودجه ۹۷ در مجلس تا حدودی اختلاف روحانی با آخوندی را آشکار کرد.

روحانی در اظهارات دیروز خود به طور مشخص اعلام کرد که بخش مسکن می‌تواند در ایجاد اشتغال پیشتاز باشد و می‌توانیم با نوسازی بافت فرسوده علاوه بر ایجاد امنیت جانی برای مردم، نشاط را به جامعه بازگردانیم.

بر اساس این گزارش، تأکید روحانی بر رونق بخش مسکن و ایجاد اشتغال نشان می‌دهد که هنوز با گذشت ۴ سال این موضوع دچار نقص است و باید از سوی وزارت راه و شهرسازی و شخص آخوندی مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد. اینکه وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای ایجاد چند صد هزار فرصت شغلی در بخش مسکن ندارد ناشی از بی‌توجهی و زوم کردن بیش از حد آخوندی به بخش حمل‌ونقل است.

این گزارش می‌افزاید: توجه ویژه آخوندی به حوزه راه و حمل‌ونقل هوایی و ریلی نشان می‌دهد که او علاقه خاصی به پروژه‌های استراتژیک کوتاه‌مدت دارد. حال با این فرض که آخوندی یا برنامه‌ای برای مسکن ندارد و یا توجه و اعتقادی به این بخش ندارد باعث خواهد شد که علاوه بر بیکار شدن فعالان بالفعل حوزه صنعت ساختمان باعث کاهش عرضه ساختمان نیز شود.

این روزها اکثر رانندگان خیابانی و حتی اسنپ را کارگران ساختمانی، معماران و حتی شاغلین جانبی در حوزه صنعت ساختمان تشکیل می‌دهند حال سؤال این است که آیا آخوندی به انتظارات روحانی رئیس جمهور برای ایجاد اشتغال از طریق مسکن پاسخ خواهد داد؟

حال که از ادغام دو وزارتخانه بزرگ راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی بیش از هفت سال می‌گذرد ( اتفاقاً آخوندی از این ادغام به شدت دفاع می‌کند) باید این سؤال را مطرح کرد که ادغام این دو وزارتخانه چه بلایی بر سر بخش مسکن که هیچ توجهی به آن نمی‌شود خواهد آورد.

حال با توجه به افزایش حجم پایه پولی در کشور و گران شدن انواع مصالح ساختمانی از یک سو و کاهش عرضه مسکن از سوی دیگر رکود تورمی در انتظار بخش مسکن خواهد بود.

آیا بهتر نیست دولت و وزارت راه و شهرسازی که دارای معاونت مشخص در بخش مسکن است عملکرد خود را در بخش مسکن تقویت و برنامه‌های ویژه‌ای برای این بخش که می‌تواند موجب ایجاد اشتغال در کشور شود را گسترش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا