امروز : جمعه ۱ دی ۱۳۹۶
تاریخ : ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ - ۱۱:۴۶ ذخیره فایل ارسال به دوستان

از خواص لوبیا چه می‌دانید؟

اولین بار لوبیا ۷۰۰۰ – ۸۰۰۰ سال پیش در آمریکای جنوبی یافت شد. در قرن ۱۵ اسپانیایی‌ها لوبیا را به اروپا معرفی کردند. پس از آن کشور‌های آفریقایی و آسیایی با لوبیا آشنا شدند و از این ماده غذایی سحر آمیز در انواع مختلفی از غذا‌های خود استفاده کردند.

به گزارش بصیرنیوز،

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که از خوردن حبوبات مخصوصا لوبیا فراری باشید. آیا تا به حال به خواص این دانه سحرآمیز فکر کرده اید؟به نقل از آوای سلامت آیا می‌دانید لوبیا سفید در کاهش وزن نقش موثری دارد و از عصاره آن در مکمل‌های کاهش وزن استفاده می‌کنند؟ به مطلب زیر توجه کنید.

اولین بار لوبیا ۷۰۰۰ – ۸۰۰۰ سال پیش در آمریکای جنوبی یافت شد. در قرن ۱۵ اسپانیایی‌ها لوبیا را به اروپا معرفی کردند. پس از آن کشور‌های آفریقایی و آسیایی با لوبیا آشنا شدند و از این ماده غذایی سحر آمیز در انواع مختلفی از غذا‌های خود استفاده کردند.

 

از خواص لوبیا بیشتر بدانیم

 

ارزش غذیی لوبیا‌ها

انواع مختلفی از لوبیا‌ها دارای فیبر، پروتئین گیاهی، کربوهیدرات، ویتامین‌های گروه B. و مواد معدنی مختلف هستند. از مصرف انواع مختلفی از لوبیا‌ها در غذا‌ها و سالاد‌های خود غافل نشوید.

آیا از نظر ارزش غذایی تفاوتی بین لوبیا‌ها وجود دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت: بله تفاوت وجود دارد. لوبیا قرمز حاوی ویتامین‌های B۵، B۶، اسید فولیک و مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، روی، آهن و مولیبدن است. لوبیا چیتی اسید فولیک، کلسیم و آهن بیشتری نسبت به لوبیا قرمز دارد و لوبیا سفید نسبت به دو نوع دیگر آهن، فیبر و مولیبدن بیشتری دارد و قند خون را با سرعت کمتری بالا می‌برد.

فواید انواع لوبیا‌ها برای بدن ما

لوبیا‌ها به دلیل داشتن فیبر زیاد ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع ۲، چاقی، برخی از سرطانها، بیماری‌های گوارشی و یبوست را کاهش می‌دهند. ویتامین‌های گروه B. لوبیا سبب پیشگیری از آلزایمر می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در لوبیا‌ها با رادیکال‌های آزاد ایجاد شده در سلول‌ها مبارزه کرده و آن‌ها را از بین می‌برند و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان‌های مختلف دارند. پتاسیم لوبیا‌ها در پیشگیری و کنترل فشار خون نقش زیادی دارد، افراد مبتلا به فشارخون از مصرف انواع لوبیا‌ها غافل نشوند. مصرف یک فنجان لوبیا پخته شده در روز ۲۵ درصد از نیاز روزانه ما به این ماده معدنی ارزشمند را تامین می‌نماید. مقدار زیاد مولیبدن در لوبیای سفید به شکسته شدن مولکول‌های چربی در بدن کمک می‌نماید.

آیا مصرف لوبیا می‌تواند باعث کاهش وزن شود؟

همانطور که در بالا گفته شد انواع لوبیا‌ها حاوی پروتئین و فیبر زیادی هستند؛ که این دو ماده مغذی نقش موثری در کاهش وزن ایفا می‌کنند. پروتئین لوبیا حس سیری را افزایش داد و به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌نماید همچنین فیبر لوبیا با افزایش حجم معده اشتهای شما را برای غذا خوردن کاهش می‌دهد.

لوبیا کلسترول ندارند و مقدار چربی خیلی کمی دارد بدین ترتیب انواعی از لوبیا‌ها به کاهش وزن در افراد مختلف کمک می‌نمایند. امروزه شرکت‌های داروسازی از عصاره لوبیای سفید در مکمل‌های کاهش وزن خود استفاده می‌کنند.

مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۰ نشان داد افرادی که ۱۵ دقیقه قبل از وعده غذایی اصلی خود عصاره لوبیا سفید استفاده می‌کردند در مقایسه باکسانیکه دارو نما می‌خوردند هم کاهش وزن بیشتری داشتند و هم دور کمر آن‌ها کاهش پیدا کرد.

مطالعه‌ی دیگری که در سال ۲۰۰۷ انجام شد نشان داد افرادی که از عصاره لوبیا سفید برای کاهش وزن خود استفاده می‌کردند در مقایسه با گروهی که دارونما مصرف می‌کردند کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند و این کاهش وزن ناشی از کاهش توده چربی در بدن آن‌ها بود و توده عضلانی آن‌ها کم نشده بود.

از اثرات دیگر عصاره لوبیا سفید در کاهش وزن اختلال در عملکرد آنزیم آمیلاز است. آمیلاز آنزیمی است که در شکستن کربوهیدرات‌ها نقش موثری دارد. لوبیای سفید این آنزیم را غیر فعال می‌کند بنابراین کربوهیدرات‌ها تجزیه نمی‌شوند و جذب آن‌ها با مشکل صورت می‌گیرد. البته باید خاطر نشان کرد مصرف لوبیا سفید در کسانی که رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا دارند یعنی عادت به مصرف زیاد مواد نشاسته‌ای از قبیل: نان، برنج و سیب زمینی و … دارند، می‌تواند اثر بخش باشد و منجر به کاهش وزن در این افراد شود.

در پایان می‌توان این گونه نتیجه گیری کرد که با توجه به خواص بی نظیر حبوبات مخصوصا انواع لوبیا‌ها در سلامتی افراد بهتر است از این مواد غذایی مفید در برنامه غذایی خود استفاده کنیم و برای کاهش وزن حتما لازم نیست مکمل عصاره لوبیا سفید را بخریم بلکه با جایگزین کردن انواعی از لوبیا‌ها مخصوصا لوبیای سفید با گوشت قرمز در رژیم غذایی خود و محدودیت دریافت کالری روزانه و ورزش منظم می‌توانیم از شر چاقی و اضافه وزن خلاص شویم و بدن خود را در برابر انواعی از بیماری‌ها ایمن کنیم.

ارسال دیدگاه

photo_2016-05-31_13-37-56

photo_2016-06-02_15-16-08

photo_2016-06-02_15-16-04

1

sana shirini-1

gorban-1

news