در گلدان درخت انار پرورش دهید

به گزارش بصیرنیوز،

انار گیاهی بسیار دلربا و خاص است که به خاطر گل‌های زیبا و میوه‌های خوشرنگ و خوشمزه‌اش بسیار محبوب شده. میوه انار طعمی بی‌نظیر دارد و سرشار از آنتی اکسیدان است. گل‌های انار برای ماه‌ها بر روی گیاه می‌مانند و انگار درخت را چراغانی می‌کنند. در ادامه این مطلب را به نقل از فوت و فن می خوانید.
در گلدان درخت انار پرورش دهید

گونه‌های کوتوله انار ارتفاعی در حدود ۶۰ سانتی متر پیدا می‌کنند، پس دیگر بهانه جا نداشتن را نیاورید! این گونه‌ها را می‌توان در گلدان نگه داشت.

پرورش درخت انار بسیار آسان است و غیر از نیاز‌های معمول، تنها انتظار دارد در سال‌های اولیه زندگی‌اش هرس شود.

شرایط رشد
– نور

درخت انار برای رشد و حفظ شادابی‌اش، هر روز، به مقدار زیادی نور خورشید نیاز دارد. پس مطمئن شوید که گلدان آن را در محلی با آفتاب مستقیم قرار می‌دهید. البته این گیاه می‌تواند اندکی سایه را هم تحمل کند.

– آبیاری

وقتی گیاه بالغ می‌شود، بسیار به بی آبی مقاوم خواهد شد. با این حال گیاهان جوان برای رشد و شادابی به مقدار زیادی آب نیاز دارد. بسته به سایز گلدان، تراکم خاک، دما و باد، نیاز آبی انارتان متفاوت خواهد بود و ممکن است نیاز داشته باشد به طور مرتب آبیاری شود. گاهی در فصل تابستان که دمای هوا بالا است و آفتاب شدید است گیاه به آبیاری هر روزه و یا ۲ بار در روز نیاز دارد!

اگر چه گیاه از ماندن آب در خاکش خوشش نمی‌آید، اما خاک باید نسبتا مرطوب بماند.

– خاک

با این حال که انار خاک‌های متنوعی را تحمل می‌کند، یکی از فاکتور‌هایی که برای خاک آن حتما باید در نظر گرفته شود، زهکشی خوب است. اگر آب به مدت زیاد در خاک بماند و خاک خیس باشد، گیاه آسیب می‌بیند. خاکی با زهکشی خوب و پر از مواد غذایی ارگانیک، بهترین خاک برای کاشت درخت انار است. مطمئن شوید که گلدانی که برای کاشت انار انتخاب کرده اید سوراخ‌های زهکش باز و به اندازه کافی دارد. اگر زهکش‌ها کافی نبوند، خودتان تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید.

– کود دهی

مانند اکثر درختانی که در گلدان رشد می‌کنند، درخت انار هم به کود دهی منظم نیاز دارد. در هنگام کشت انار در گلدان از کود‌های ارگانیکی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند استفاده کنید. سپس در طول فصل رشد چند هفته یک بار گیاه را با کود‌های مایع رقیق ارگانیک تغیه کنید.

– هرس

هرس درخت انار بسیار مهم است، به خصوص در سال‌های ابتدایی زندگی گیاه. در این سال‌ها گیاه مقدار زیادی شاخ و برگ تولید می‌کند. در این هنگام تنها اجازه دهید تعدادی از آن‌ها که می‌خواهید روی گیاه باقی بمانند و بقیه را هرس کنید. قبل از هرس شکل نهایی درخت را در ذهن مجسم کنید و سپس بر اساس آن هرس را انجام دهید. گاهی درخت شروع به تولید زیر شاخه (شاخه‌هایی که از بن درخت می‌رویند و انرژی آن را می‌گیرند) می‌کند. در این هنگام باید به سرعت این زیر شاخه‌ها هم هرس شوند.

در بهار شاخه‌های مرده را از گیاه جدا کنید. بعد از مشخص کردن شکل گیاه و هرس آن، گیاه در سال‌های بعدی نیاز به هرس شدید ندارد. البته باید شاخسار مرده را از آن جدا کرد.

چیدن میوه‌ها

درخت انار در سال پنجم زندگی‌اش شروع به میوه دادن می‌کند. در این زمان اجازه دهید میوه‌ها خوب رسیده و قرمز شوند و سپس آن‌ها را بچینید. اگر پوست میوه ترک خورد، به آن معنی است که بیش از حد صبر کرده اید.

تکثیر

درخت انار را به وسیله قلمه ساقه و هورمون ریشه زایی در خاک مخصوص قلمه زنی یا شن تکثیر می‌کنند. اما تکثیر آن کاری سخت و زمان بر است و به جای آن بهتر است به گلفروشی‌ها بروید و گیاهی جدید تهیه کنید.

چند نکته

در کل پرورش انار در گلدان آسان است. به خصوص زمانی که گیاه بزرگ شد و دیگر نیازمند نگهداری خاصی نبود. این گیاه آفت و بیماری خیلی خاصی ندارد. تنها حواستان به تعویض گلدان گیاه باشد و به محض آنکه احساس کردید گلدان فعلی برای انارتان کوچک شده آن را با گلدانی یک سایز بزرگ ترعوض کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا