مدیرعامل آسمان دریافت تضمین از خلبانان را تأیید کرد

به گزارش بصیرنیوز،مدیرعامل هواپیمایی آسمان با تأیید دریافت تضامین از خلبانان این شرکت نسبت به مطالب مطرح‌شده در خصوص استعفای خلبانان واکنش نشان داد.

طی روز‌های گذشته یکی از نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته بود: سازمان هواپیمایی به هواپیمایی آسمان هشدار‌های سازمان هواشناسی در خصوص نامساعد بودن آب‌وهوای منطقه دنا را داده بود، اما این شرکت دستور پرواز را لغو نکرد.

دامادی با یادآوری این‌که چند سال قبل همین پرواز دچار نقص فنی شده بود، تصریح کرد: شکایت‌های بسیاری از سوی خلبانان آسمان به کمیسیون عمران مجلس ارسال شده بود و بیش از ۳۰ نفر از خلبانان توانمند آسمان در ماه‌های قبل به‌دلیل سوء مدیریت استعفا داده‌اند.

وی تأکید کرد: متأسفانه تعدادی از خلبانان اعلام کرده‌اند که این شرکت با دریافت چک از خلبانان، آن‌ها را مجبور به پرواز می‌کند.

این در حالی است که مدیرعامل هواپیمایی آسمان طی گفت‌وگویی بخشی از اظهارات عضو کمیسیون عمران مجلس را تأیید و بخش دیگری را تکذیب کرده است. حسین علایی با بیان این‌که هیچ‌کس حتی مدیران شرکت هواپیمایی نمی‌توانند خلبان را وادار به انجام پرواز کنند، گفته است: «قبل از انجام هر پروازی سه گزارش هواشناسی به خلبان ارائه می‌شود. در مرحله اول اگر فرودگاه تشخیص بدهد هوا برای پرواز مناسب نیست اصلاً منتظر نظر خلبان نمی‌ماند. در صورت تأیید هوا برای پرواز نوبت به خلبان می‌رسد تا تشخیص دهد امکان پرواز وجود دارد یا نخیر. در صورتی که خلبان هوا را برای پرواز مناسب بداند، فرم تأیید را امضا و سپس پرواز می‌کند.

وی با بیان این‌که “هیچ تضمینی در قالب چک برای پرواز از خلبان‌ها مطالبه نمی‌کنیم”، افزود: تضمین‌هایی که از خلبان‌ها گرفته می‌شود مربوط به مرحله آموزش در فضای شبیه‌سازی‌شده یا همان “سیمیلاتور” در شرکت‌های خارجی است. خلبان‌ها قبل از اعزام برای این مرحله به شرکت‌های هواپیمایی تعهدی معادل این هزینه می‌دهند تا به‌اندازه هزینه آموزش برای همان شرکت پرواز انجام دهند، این یک عرف بین‌المللی است.

وی همچنین با ابراز این‌که استعفای خلبان در شرکت آسمان از رویه عادی سایر شرکت‌ها برخوردار است، تصریح کرد: «نه استعفا در حد معناداری داشته‌ایم و نه استخدامی در این ابعاد. خلبان‌ها به‌طور معمول بین شرکت‌های مختلف در حال چرخش هستند».

مسئولان کوتاهی کردند

در همین حال رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به این‌که مسئولان حمل‌ونقل هوایی کشور در انجام وظایف خود کوتاهی کرده و باید هرچه زودتر استعفا دهند، گفت: در صورتی که مسئولان این کار را نکنند، مجلس اقدامات لازم را در خصوص سانحه سقوط ATR آسمان انجام می‌دهد.

محمدرضا رضایی با انتقاد از رویه درپیش گرفته‌شده توسط مسئولان حمل‌ونقل هوایی کشور به‌خصوص در سانحه سقوط هواپیمای ATR آسمان اظهار کرد: مدیران و مسئولان ذی‌ربط حمل‌ونقل هوایی حتماً باید بلافاصله پس از سقوط هواپیمای آسمان عذرخواهی کرده و پس از آن استعفا می‌دادند.

وی تصریح کرد: هر کسی که مسئول است و احساس مسئولیت می‌کند باید از سمت خود استعفا دهد.

وی با انتقاد از این‌که مسئولان مربوطه یک عذرخواهی خشک و خالی بابت جان باختن ۶۶ مسافر و خدمه هواپیمای ATR نکردند، افزود: متأسفانه مسئولان هیچ احساس مسئولیتی در قبال این سانحه نمی‌کنند، وقتی هواپیما ایرادی نداشته، خلبان تجربه ۴۰۰ ساعت پرواز داشته و وضعیت جوی نیز خوب بوده چه اتفاقی افتاده که منجر به سقوط هواپیما شده است؟

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تذکر این‌که برخی از مسئولان که خودشان می‌دانند باید از مردم عذرخواهی کنند، گفت: این‌ها می‌دانند در انجام وظایف کوتاهی کرده‌اند و باید عذرخواهی کرده و استعفا دهند، در غیر این‌صورت مجلس در این رابطه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا