تعهدات ایران در FATF سنگین تر از برجام است

به گزارش بصیرنیوز،، متن بیانیه وزارت اقتصاد درباره نتیجه اجلاس اخیر FATF برای ایران عمیقا تاسف بار بود. شرمندگی و تاثر خود را از این نحوه حکمرانی حضرات نمی‌توانم پنهان کنم. در اجلاس فوق الذکر در بیانیه‌ای تحکم آمیز ضمن صحه گذاردن به تلاش همه جانبه دولت ایران برای اجرای برنامه اجرایی توافق شده با FATF چند ماهی وقت داده اند تا لوایح مربوط به آن که در مجلس معطل است تصویب شود. ماهی تقریبا در تور افتاده و دلیلی ندارد با یک تکان شدید او را فراری دهند.

اگر به یاد داشته باشید در زمانی که امضای برنامه اجرایی FATF توسط آقای دکتر طیب نیا افشا شد، بار‌ها و بار‌ها وجود برنامه اجرایی، مگر همان چهل و چند بند استاندارد ۲۰۱۳ FATF توسط مقامات ذیربط تکذیب شد. در همان زمان متن برنامه اجرایی که شامل تعهدات بسیار سنگین، سنگین‌تر از برنامه اجرایی هر کشور دیگری روی کره خاکی حتی سوریه، توسط یک روزنامه افشا شد، اما هیچ واکنشی توسط مقامات محترم وزارت اقتصاد رخ نداد. اکنون در بیانیه پایانی اجلاس FATF جاری به صراحت به همان بند‌های افشا شده اشاره شده است و عملا کل مطلب آن روزنامه منتقد دولت تایید شده است.

تعهداتی که در این برنامه اجرایی داده شده است به مراتب، بار‌ها و بار‌ها سنگینتر از تعهدات ایران در برجام است با این وجود سطح تعهد دهنده آن نزد FATF وزیر اقتصاد وقت است! باز با وجود آن که رهبری صراحتا حتی مصوبه مشروط شورای عالی امنیت ملی برای پذیرش برنامه اجرایی FATF را رد کردند آقایان سیف و طیب نیا و جهانگیری به انحای مختلف اصول آن را اجرایی کردند تا به نقطه امروز رسیدیم. اکنون به برکت وجود FIU (واحد اطلاعات مالی) اطلاعات کلیه تراکنش‌های ایران کاملا در اختیار طرف غربی است. کافی است اسرائیل اراده کند از تراکنش ریالی رخ داده در فلان بانک ایرانی و طرفین و ذینفعان آن خبر بگیرد، آن گاه به راحتی به نمایندگی یک کشور دیگر مثلا ترکیه این اطلاعات را با کمال میل تقدیم خواهیم کرد.

این شاید نخستین بار باشد که مجموعه‌ای از قوانین بسیار مهم ایران به صلاحدید یک طرف خارجی از بن تغییر می‌کند و نمایندگان محترم آن قدر خواب یا وکیل الدوله تشریف دارند که عملا بدون فهم یک به یک اصلاحات پیشنهادی دولت که دقیقا قالب برنامه FATF است را یک به یک تایید کرده و خواهند کرد.

کسانی هنوز آن قدر خوابند که فکر می‌کنند نتیجه اجرای کامل FATF حداکثر آن است که مثلا به حماس و حزب الله نمی‌شود کمک کرد و خبر ندارند وقتی کل تراکنش‌های اقتصادی ارزی (از طریق افزونه SANCTION SCREEN روی سویفت بانک‌های ایرانی) و ریالی (از طریق گزارشات عملا اجباری FIU) برای طرف خارجی آشکار و واضح است تا چه حد تحریم کردن ایران آن هم تحریم موثر و سوزاننده برای آن‌ها راحت خواهد شد.

کسانی هنوز آنقدر خوابند که فکر میکنند این برنامه اجرایی برای همه کشور‌ها یکسان است و حتی یکبار برنامه اجرایی ایران را با عربستان یا حتی سوریه مقایسه نکرده اند که ببینند چه تعهدات یگانه‌ای را تقدیم کرده ایم.

مجلس آنقدر دور است و بی معنا، که بعد از دو سال که سفره را دارند جمع می‌کنند تازه آقای پورابراهیمی از در حال آماده شدن گزارش الحاق به FATF خبر می‌دهد و بعد از دو سال هنوز نمی‌داند اصلا FATF الحاق ندارد.

با این طرز مملکت گرداندن باری به هر جهت و بی در و پیکر همین که ایران باقی مانده بخت بسیار با ما یار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا