آغاز عملیات آب تخت و شخم شیار در شالیزارهای فریدونکنار

به گزارش بصیرنیوز، محمد هادی‌زاده مدیر جهادکشاورزی فریدونکنار در گفت‌وگو با بصیرنیوز با اشاره به اینکه تولید برنج یكی از منابع مهم اقتصادی كشاورزان شهرستان به شمار می‌رود، اظهار کرد: شالیکاران فریدونکناری عملیات شخم و شیار و آب تخت اولیه را آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در بیش از ۷۸ درصد از شالیزارهای فریدونکنار آب تخت اولیه انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: عملیات آب تخت اولیه در سطح حدود ۴ هزار و ۶۷۸ هکتار از اراضی شالیزاری فریدونکنار انجام گرفته و همچنین عملیات شخم و شیار نیز در سطح حدود ۳ هزار و ۴۶۱ هکتار معادل ۵۷ درصد شالیزارهای شهرستان انجام شد.

مدیر جهادکشاورزی فریدونکنار تصریح کرد: برنج فریدونکنار دارای عطر و طعم مطبوعی است که از این نظر در سطح کشور مطرح بوده و این کیفیت مناسب نتیجه زحمات شبانه روزی کشاورزان این منطقه است.

هادی‌زاده ویژگی آب و هوایی و خاک منطقه فریدونکنار را بسیار مناسب دانست و افزود: زمین‌های شالیزاری فریدونکنار با توجه به اینکه در فصل پاییز و زمستان مکانی برای کوچ پرندگان می‌شود و همین امر در کیفیت محصول تاثیرگذار است.

وی یادآور شد: تالاب فریدونکنار برخلاف سایر تالاب‌های موجود در ایران فصلی است و وجود این پرندگان مهاجر که تعداد آن‌ها به میلیون‌ها پرنده می‌رسد، موجب تزریق مقادیر زیادی فضله به صورت تدریجی در شالیزارها شده و این کودهای طبیعی رها شده توسط پرندگان به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ازت و فسفر موجب غنی شدن خاک شالیزارهای منطقه شده و مصرف انواع کودهای شیمیایی را به حداقل ممکن می‌رساند.

مدیر جهادکشاورزی فریدونکنار یادآور شد: این پرندگان با تغذیه انواع  حشرات و کرم‌ها نیاز به مصرف سموم  برای دفع آفات در مزارع شالیزارهای فریدونکنار را به حداقل می‌رسانند.

هادی‌زاده بر لزوم کشاورزی ارگانیک تاکید کرد و گفت: کشاورزان باید به سمت کشاورزی ارگانیک حرکت کرده و تا حد امکان از استفاده سموم در مزارع خود پرهیز کنند.

گفتنی است، شهرستان فریدونکنار دارای ۶ هزار و ۲۲ هکتار شالیزار است و شغل اصلی مردم این شهرستان کشاورزی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا