فریدونکنار قطب اول بهکاپ کشور است/ برگزاری مسابقات جهانی بهکاپ در آینده نزدیک

به گزارش بصیرنیوز، سید ابراهیم میرانی مسئول آموزش بهکاپ استان مازندران در گفت‌وگو با بصیرنیوز اظهار کرد: این روزها ورزش جذاب، دیدنی و مفرح بهکاپ درایران، مازنداران و به‌ویژه در فریدونکنار در حال رشد و جذب افراد است.

وی با اشاره به تاریخچه ورزش بهکاپ، خاطرنشان کرد: رشته ورزشی بهکاپ در سال ۱۳۹۰ توسط آقای بهنام آزاد طراحی، قانون نویسی وثبت شد و در سال ۱۳۹۱ برای فعالیت به وزارت ورزش وجوانان جمهوری اسلامی ارائه شد.

مسئول آموزش بهکاپ مازندران یادآور شد: این رشته درسال ۱۳۹۲ به صورت رسمی زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی کار خود را آغاز کرد ودرسال ۱۳۹۴ با فعالیت‌های زیاد از ورزش‌های همگانی به فدراسیون گلف جمهوری اسلامی ایران منتقل و ثبت جهانی شد.

میرانی با اشاره به مکان‌های مناسب برای رشته بهکاپ، گفت: ورزش جذاب و مفرح بهکاپ در تمامی اماکن مانند کفپوش‌های ورزشی، زمین‌های چمن طبیعی و مصنوعی، سرامیک، موکت، فرش، ساحل، پارکینگ منزل و حتی داخل منزل قابل اجرا است.

وی تصریح کرد: ورزش بهکاپ می‌تواند موجب پرورش قدرت تفکر، تمرکز و ایجاد آرامش بازیکنان شود.

مسئول آموزش بهکاپ مازندران با بیان اینکه این ورزش قابلیت استفاده در تمامی گروه‌های سنی و جنسی را دارد، افزود: آقایان و بانوان با هر توان جسمی در گروه‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، میانسالان وبزرگسالان درواقع از گروه سنی ۹ تا ۹۰ ساله می‌توانند با بهکاپ به ورزش بپردازند.

میرانی یادآور شد: ورزش بهکاپ به دو صورت انفرادی و گروهی تیمی انجام می‌شود و تجهیزات آن شامل زمین، دسته، توپ که می‌تواند از توپ تنیس داخل زمین ساحلی و سالن و توپ گلف چمن و دروازه است.

وی با اشاره به اینکه زمین بهکاپ به شکل مستطیل و با شرایط سنی تغییر می‌کند، خاطرنشان کرد: ابعاد زمین را می‌توان از ۶ متر تا ۸ متر عرض و طول و از ۸ تا ۲۰ متر عرض و طول خط کشی کرد.

مسئول آموزش بهکاپ مازندران درخصوص قوانین این بازی اظهار کرد: به بازبکنی که توپ رو میکارد بالر و به بازیکنی که توپ رو با دسته ضربه می‌زند کاپر می‌گویند.

میرانی گفت: بالر یعنی فردی که توپ را میکارد فقط ۱۰ ثانیه زمان دارد توپ رو از خط توپ بردارد وداخل زمین طبق قوانین بکارد و بازیکن کاپر یا زننده ضربه، ۱۵ ثانیه زمان دارد توپ را ضربه زده و وارد دروازه یا همون گل کند و درصورت گل کردن یک امتیاز گل دارد و در صورتی که اوت نماید از ۱۰ تا توپی که باید برای یک ست ضربه بزند  دو عدد توپ کم و جریمه می‌شود.

وی تصریح کرد: می‌شود این بازی را از یک ست تا ۶ ست ادامه داد و در پایان بازی بازیکنی که بیشتر گل زده به عنوان برنده بازی به مرحله بعدی صعود می‌کند و توصیه می‌شود افراد برای یک‌بار هم که شده از این ورزش کم هزنیه استفاده کنند تا مجذوب این ورزش مفرح و با نشاط شوند.

مسئول آموزش بهکاپ مازندران گفت: فریدونکنار با همکاری اداره ورزش وجوانان شهرستان، رئیس کمیته بکهاپ استان مازندران و تلاش‌های رئیس کمیته بهکاپ شهرستان توانست درحال حاضر قطب اول بهکاپ کشور شده و سه مربی از این شهرستان زیر نظر فدراسیون گلف کمیته بهکاپ جمهوری اسلامی ایران مشغول به فعالیت و آموزش هستند.

میرانی از برگزاری چندین مسابقه کشوری و بین‌المللی در سطح ایران خبر داد و یادآور شد: ورزش بهکاپ در آینده نزدیک شاهد مسابقات قهرمانی آسیا و جهانی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا