امروز : چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶
تاریخ : ۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۱۱:۲۶ ذخیره فایل ارسال به دوستان

۱۴ روش افزایش متابولیسم

دانه‌های قهوه دارای آنتی اکسیدان و ارزش سلامتی بالایی هستند. قهوه‌ی خود را پر از خامه و مواد شیرین کننده نکنید، قهوه به تنهایی میتواند به شما انرژی و آنتی اکسیدان بدهد.

به گزارش بصیرنیوز،

احساس میکنید سوخت و ساز بدنتان در یک نقطه متوقف شده است؟ با اینکه ورزش کردن و ساخت عضله بیشترین کمک را به تقویت سوخت و ساز میکند، اما راه‌های دیگری نیز برای سوزاندن موثر‌تر کالری وجود دارد.به نقل از سلامت نیوز ، از اضافه کردن مواد اضافی به آبمیوه تا دیدن یک کلیپ خنده دار همه میتواند به شعله ور شدن سیستم سوخت وساز کمک کند. این عادات را به زندگی خود اضافه کنید تا بتوانید موتور سوخت و ساز را روشن نگه دارید.

 

به اسموتی خود پروتئین وی اضافه کنید

وقتی اسموتی درست میکنید در کنار میوه، یخ و دیگر مواد آن چیزی اضافه کنید که به سوخت و ساز بدنتان کمک کند، پودر آب پنیر یا پروتئین وی. پل آرسیرو، استاد در بخش بهداشت و درمان و علوم ورزش در کالج اسکیدمور، که اثرات پروتئین وی بر روی بدن را مورد مطالعه قرار میدهد میگوید: پروتئین وی متابولیزم را تقویت و استفاده از چربی را بالا میبرد، کمک میکند بدن عضلات خود را حفظ کند و باعث میشود مغز احساس کند سیر هستید. تمام انواع پروتئین باعث تقویت سوخت و ساز میشود – پروتئین اثر گرمازایی دارد، یعنی باعث میشود بدن گرمای بیشتری تولید کند و درنتیجه کالری بیشتری بسوزاند –، اما پروتئین وی بیشترین تاثیر را دارد، این پروتئین حیوانی نیست، همچنین در مصرف آن باید دقت کنید.

قبل از خوردن بنوشید

تحقیقات نشان داده رژیم گیرندگانی که قبل از یک وعده غذایی ۲ لیوان آب مینوشیدند در طول سه ماه نتیجه‌ای بهتر از کسانی که این کار را نمیکردند گرفته‌اند. در طول روز چندین بار آب خوردن و تامین آب بدن نیز به افزایش سوخت و ساز بدن کمک میکند. همچنین اگر در طول روز همیشه بدن را از آب تامین کنید احساس پر انرژی بودن خواهید داشت.

از حرکت نایستید

اگر همکارتان از شما پرسید چرا دائم پای خود را تکان میدهید، میتوانید برایش توضیح دهید که در حال انجام حرکت تولید حرارت غیر ورزشی هستید. تحقیقات نشان داده این بی قراری کمک میکند روزانه ۳۵۰ کالری بیشتر بسوزانید. حرکات انفجاری کوچک مانند بالا رفتن از پله ها، راه رفتن هنگام صحبت با تلفن، و یا جا به جا شدن روی صندلی میتوانند ازا ین دسته فعالیت‌ها به حساب بیایند. پس سعی کنید از هر فرصتی برای حرکت استفاده کنید تا میزان کالری سوزی را بالا ببرید.

یک فنجان قهوه دم کنید

کافئین باعث بالا رفتن سرعت سیستم عصبی مرکزی و در نتیجه سوخت و ساز را تقویت میکند. امی گودسون، متخصص تغذیه در تگزاس میگوید: دانه‌های قهوه دارای آنتی اکسیدان و ارزش سلامتی بالایی هستند. قهوه‌ی خود را پر از خامه و مواد شیرین کننده نکنید، قهوه به تنهایی میتواند به شما انرژی و آنتی اکسیدان بدهد. قهوه نشان داده است که باعث بهبود سطح انرژی در طول ورزش، به ویژه فعالیت‌های استقامتی، و سخت‌تر کار کردن افراد در طول روز و در نتیجه سوزاندن بیشتر کالری میشود. خوردن قهوه بعد از ورزش نیز میتواند سودمند باشد. مصرف کافئین بعد از ورزش باعث میشود گلیکوژن موجود در عضله تا ۶۶% افزایش پیدا کند، که باعث میشود عضلات به سرعت منابع انرژی خود را دوباره تامین کنند.

کافئین بیشتری نیاز دارید؟ چای سبز را جایگزین کنید

اگر روزانه ۳ مرتبه قهوه مینوشید، میتوانید به جای یکی از این سه مرتبه چای سبز بنوشید. علاوه بر اینکه متابولیزم را تقویت میکند، چای سبز منبع غنی از آنتی اکسیدان به نام کاتچین است. تحقیقات نشان داده نوشیدن چای سبز در کنار ۳ ساعت ورزش هوازی در طول هفته میتواند طی ۳ ماه چربی شکمی را کم کند. مصرف چای سبز بدون شکر میتواند تا روزانه ۱۰۰ کالری به سوخت و ساز بدن کمک کند. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است از چای سبز تازه استفاده کنید.

میان وعده ماست بخورید

پروبیوتیک باکتری سالمی است که در ماست خیارشور و دیگر غذا‌های تخمیری وجود دارد و اگر خانم باشید میتواند به کاهش وزنتان کمک کند. در یک تحقیق زنان و مردانی که اضافه وزن داشتند یک رژیم کاهش وزن ۱۲ هفته‌ای را دنبال کردند. نصف شرکت کنندگان روزانه یک کپسول پروبیوتیک استفاده میکردند. خانم‌هایی که در گروه پروبیوتیک بودند بیشتر وزن کم کردند، پروبیوتیک در مردان تغییری ایجاد نکرد. مصرف پروبیوتیک به صورت موجود در غذا نیز مزایایی برای کاهش وزن دارد. ماست نیز مانند دیگر محصولات لبنی پر چرب دارای اسید چربی است به نام اسید لینولئیک، که مطالعات نشان داده است میتواند چربی سوزی را بهبود ببخشد. همچنین از خوردن ماست‌های میوه‌ای اجتناب کنید، چون میتواند دارای قند اضافی باشد.

استراحتی توام با خنده داشته باشید

کمی استراحت به خود بدهید، در طول استراحت کلیپ‌های خنده دار ببینید و یا متن‌های طنز بخوانید. با این کار در طول استراحت هم کالری میسوزانید. تحقیقات افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی در مصرف انرژی و ضربان قلب را نشان میدهد. این یعنی در طول ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خندیدن میتوانید ۱۰ تا ۴۰ کالری اضافی بسوزانید.

به وعده‌ی خود کمی تندی اضافه کنید

اگر میخواهید به غذای خود مزه اضافی کنید نمکدان را کنار بگذارید، (به صورت عادی زیاد نمک مصرف میکنید) به جای آن از سس تند یا پودر فلفل استفاده کنید. فلفل تند حاوی کپسایسین شیمیایی است. کپسایسین موجود در فلفل تند دارای اثر گرمازایی است. خوردن غذای تند باعث میشود دقیقا بعد از تمام شدن وعده ۹۰ کالری اضافی بسوزانید. یک تحقیق نشان داد که کپسایسین چربی قهوه‌ای را فعال میکند، که موجب میشود بیشتر کالری بسوزانید.

از وعده‌های کوچک استفاده کنید

ساعت ۳ ظهر است و معده غر غر میکند، اگر بخواهید تا وعده‌ی شام منتظر بمانید ممکن است هنگام شام پرخوری کنید و بیش از حد پیش بروید. خوردن یک عصرانه‌ی کوچک میتواند از این اتفاق جلوگیری کند و همچنین سوخت و ساز را تکان بدهد. به متابولیزم بدنتان مانند یک آتش نگاه کنید. برای برپا کردن آتش با چند تکه چوب شروع میکنیم، سپس هرچند ساعت کمی چوب اضافه میکنیم تا آتش خاموش نشود و به سوختن ادامه دهد. هر موقع از میان وعده‌های کوچک استفاده میکنید متابولیزم خود را برمی افروزید. کلید کار این است که هر بار از پروتئین بدون چربی و کربوهیدرات پیچیده استفاده کنید نه غذا‌های فرآوری شده یا تنقلات بی ارزش. به عنوان مثال: پنیر دلمه و میوه، سیب و کره بادام زمینی، ماست و انواع توت.

به سالاد خود غذای دریایی اضافه کنید

داشتن یک سالاد سرشار از فیبر و مواد مغذی برای ناهار یا شام بسیار مهم است، و البته اضافه کردن چیزی دیگر به آن میتواند حسابی سوخت و ساز را تحت تاثیر قرار دهد: ماهی قزل آلا، از قبل تاثیر پروتئین بر متابولیزم را گفتیم، اما با خوردن ماهی قزل آلا دوز بالایی از اسید چرب‌های امگا ۳ دریافت خواهید کرد. در یک مطالعه که در مجله جامعه بین المللی تغذیه ورزشی به چاپ رسید محققان به این نتیجه رسیده بودند که، استفاده از روغن ماهی به عنوان مکمل غذا به مدت شش هفته باعث افزایش حجم عضلانی و کاهش چربی میشود. دیگر تحقیقات نیز نتایجی مشابه را نشان میدادند. دانشمندان معتقد هستند این یک واکنش به روغن ماهی است که سطح آنزیم‌های ذخیره چربی بدن را پایین می‌آورد.

وقتی تلفنتان زنگ میخورد از جای خود بلند شوید

در این مورد فکر کنید: در حالی که یک مکالمه تلفنی دارید بنشینید بهتر است یا بلند شوید و راه بروید؟ این ترفند بسیار ساده میتواند میزان سوزاندن کالری توسط بدن را دو برابر کند. حتی اگر فقط بلند شوید و بایستید هم بیشتر از زمانی که نشستید کالری میسوزانید. حال اگر به آرامی در اطراف خانه یا اداره قدم هم بزنید دیگر میزان کالری سوزی بسیار بالا میرود. در این حالت بدن وزن بیشتری را تحمل و حمل میکند و در نتیجه بیشتر کالری میسوزانید. این کار را تبدیل به یک عادت کنید هر زمان تلفنتان زنگ خورد بلند شوید و راه بروید و سعی کنید هر ساعت حداقل یکبار از جای خود بلند شوید.

محصولات طبیعی استفاده کنید

اگر به فروشگاه میروید سری به راهرو محصولات طبیعی بزنید. البته بعضی از آفت کش‌ها شاید باعث کند شدن سوخت و ساز و یا حتی اضافه شدن وزن شوند. سموم یکی از دلایل جلوگیری از کاهش وزن میتواند باشد. سعی کنید هنگام خرید محصولات طبیعی پاک‌ترین و باکیفیت‌ترین آن‌ها را بخرید.

هر بار فقط یک گاز

شاید این مورد زیاد به سوخت و ساز بدن مربوط نشود، با سرعت خوردن یک غذا ممکن است میلتان به پرخوری را بیشتر کند. همچنین تحقیقات نشان داده کاهش استرس و آرامش فکری از چاقی پیشگیری میکند. حدود ۲۰ دقیقه طول میکشد تا هورمون کوله‌سیستوکینین به مغز پیام متوقف کردن خوردن را ارسال کند. وقتی غذایی را با عجله میخورید به کوله‌سیستوکینین این اجازه را نمیدهید که این پیغام را برساند به همین دلیل پرخوری میکنید. همچنین سریع غذا خوردن باعث بالا رفتن انسولین ذخیره چربی میشود. به همان اندازه که انجام یک برنامه غذایی مهم است، آرام خوردن و داشتن ذهنی آرام هنگام غذا خوردن نیز مهم است.

گوشی خود را خاموش کنید

در یک مطالعه کوچک که توسط دانشگاه نورث وسترن انجام شد محققان دریافتند، قرار گرفتن در معرض نور آبی ساطع شده از تلفن‌های هوشمند، رایانه ها، و تبلت‌ها بلافاصله قبل و بعد از شام باعث افزایش گرسنگی در افراد میشود. محققان این تحقیق میگویند هنوز دلیل این رابطه برایشان کامل روشن نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری است.

ارسال دیدگاه

photo_2016-05-31_13-37-56

photo_2016-06-02_15-16-08

photo_2016-06-02_15-16-04

1

sana shirini-1

gorban-1

news