اقدام غیرکارشناسی بخشداری دهفری فریدونکنار در توزیع نهال “اکالیپتوس”

به گزارش بصیرنیوز، این روزها با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به سال نو قرار داریم شهرداری‌ و مسئولان شهری فریدونکنار نیز دست به کار شدند و و برای زیباسازی شهر اقدام به خرید نهال کردند که این امر برای زیباسازی شهر مفید بوده و جای تقدیر دارد.

اما در بخش دهفری فریدونکنار و به گفته بخشدار، قرار است هزار و ۷۰۰ نهال اکالیپتوس در بین دهیاری‌ها برای کاشت در روستاها توزیع شود که اقدامی غیرکارشناسی است چراکه این درختان آب زیادی از سفره‌های زیرزمینی و لوله‌های آب شهری مصرف می‌کنند و با توجه به اینکه در این سال‌ها با کمبود شدید آب مواجه هستیم اگر از این اقدام جلوگیری نشود شاید در آینده مردم این منطقه متحمل آسیب های زیادی شوند.

زهرا اشکیود کارشناس ارشد کشاورزی علوم خاک در گفت‌وگو با بصیرنیوز، درباره کاشت درختان گونه‌های اکالیپتوس در معابر عمومی، اظهار کرد: اکالیپتوس بیشتر در زمین‌های باتلاقی و مرداب‌ها و بر حسب نوع گونه اکالیپتوس در آب و هوای نیمه خشک و نیمه مرطوب، خاک نسبتاً آهکی و ماسه‌ای بهتر رشد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه درخت اکالیپتوس برای دریافت آب ریشه‌های طویلی در عمق خاک ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: خاصیت این درختان این است که وقتی در زمین کاشته شدند پس از مدت کوتاهی نگهداری سریع ریشه در زیر زمین می‌زنند وبعد هم ریشه‌های خودشان را به جای نمناک به‌ویژه آب‌های زیرزمینی و لوله‌های فاضلاب می‌رسانند وآنوقت به شدت رشد می کنند و قد می‌کشند و یک درخت بالغ می‌شوند.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه گونه اکالیپتوس می‌تواند برای خاک منطقه فریدونکنار بسیار مضر باشد، افزود: باتوجه به اینکه اکالیپتوس دارای ارتفاعی زیاد، چوبی نرم و برگی شکننده است در مناطقی همچون فریدونکنار که به دلیل دشتی بودن سرعت باد آن بسیار زیاد است می‌تواند بر اثر شکسته شدن شاخه‌های آن با باد شدید بسیار خسارت‌زا باشد و موجب قطع جریانات برق شود و در معابر عمومی برای انسان خسارت‌های جانی به همراه دارد.

اشکیودتصریح کرد: هر چند چوب نرم و سبک اکالیپتوس براي مصارف صنعتی به ویژه تهیه خمیر سلولز مورد استفاده قرار می‌گیرد و برگ‌های آن دارای اسانسی تحت همین نام یعنی اکالیپتوس است که بوخور آن براي تسکین زکام، سرما و گریپ مفید است اما کاشت آن در معابر و بوستان‌های شهری توصیه نمی‌شود.

حسین شفیعی از کارشناسان شهرسازی در گفت‌وگو با بصیرنیوز اظهار کرد: فضای سبز شهری از دیدگاه شهرسازی در برگیرنده بخشی از سیمای شهر است که از انواع پوشش های گیاهی تشکیل شده به عنوان یک عامل زنده و حیاتی در کنار کالبد بی جان شهر، تعیین کننده است اما اینگونه درختان که خسارت وهزینه های زیادی در بردارد نباید کاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: تجربه بدست آمده از کشت انواع درختان برای توسعه فضای سبز شهری و حتی روستایی نشان داده که درخت اکالیپتوس با وجود سرسبزی و ارتفاعی که دارد متاسفانه ضرر و زیان‌های آن بیشتر از منفعت آن است.

به گزارش بصیرنیوز، هرچند گیاهان و فضای سبز در روند زندگی انسان‌ها به خصوص هنگام فراغت از کار و تکاپو و به جهت التیام اعصاب و روان آنان، نقش مؤثری دارند اما آنطور که تجربه نشان می‌دهد در صورتی که بدون کار کارشناسی و مطالعه نسبت به کاشت درختان اقدام شود ممکن است مشکلات آن‌ها بیشتر از راحتی‌هایی باشد که برای شهروندان ایجاد می‌کنند.

مسئولان بخش دهفری فریدونکنار می‌توانند به جای کاشت درخت‌هایی که به گفته کارشناسان در آینده موجب زیان هستند از درختچه‌های زینی برای ایام نوروز استفاده کنند که در جذابیت روستاها می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا