از کوتاه‌شدن دست دلالان تا تحرک در بازار خرید برنج

به گزارش بصیرنیوز، با توجه به دستور وزیر جهاد کشاورزی و دستورالعمل ابلاغی سیف معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و همچنین تأكید استاندار مازندران، خرید برنج پرمحصول شیرودی، ندا و نعمت و برنج محلی در استان مازندران توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی از ۱۷ اسفند سال‌جاری آغاز شده است.

خرید توافقی برنج با هدف ایجاد تحرک در بازار
مسعود بصیری مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی طی گفت‌وگویی درباره خرید تواقفی برنج اظهار کرد: دولت موظف است همیشه میزان ذخایر راهبردی خود را در سقف مجاز نگه دارد که هم اکنون برای تکمیل این سقف، اولویت خرید از تولیدات داخلی است، لذا در جهت حمایت از تولید کنندگان داخلی این اقدام صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در شمال کشور نیز برنج روی دست تولیدکنندگان و در انبار‌ها مانده بود، افزود: این مساله توسط تولیدکنندگان و مسئولان مناطق شمالی به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد و در نهایت وزارت خانه به این جمع‌بندی رسید که شرکت بازرگانی دولتی برنج داخلی برای تامین بخشی از ذخایر راهبردی برنج به صورت توافقی این کالا را از تولیدکنندگان خریداری کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت بازار را همچنان رصد می‌کنیم، اعلام کرد: هدف اصلی از این اقدام آن بود که در بازار برنج تحرک ایجاد شود.

خرید توافقی برنج از کوتاه‌شدن دست دلالان تا رونق عرضه و تقاضا
این طرح علاوه بر این‌که مورد استقبال شالیکاران قرار گرفته، از یک سو موجب کوتاه شدن دست دلالان از بازار برنج و از سویی دیگر، سبب رونق عرضه و تقاضای این محصول استراتژیک نیز شده است.

به گفته سیدمحمد جعفری، شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو آماده تحویل گرفتن برنج پرمحصول و برنج محلی تولید سال زراعی‌جاری و عاری از آفت زنده از کشاورزان مازندران است.

وی اظهار کرد: برنج‌های تحویلی کشاورزان تا ۱۵ درصد شکستگی قابل قبول است و بیشتر از هشت درصد شکستگی بر اساس جدول ارائه شده از قیمت کسر خواهد شد.

عدم خرید اختلاط ارقام و برنج‌های خارجی در مراکز خرید
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با بیان اینکه در هیچ‌یک از مراکز خرید استان، هیچ برنجی از دلالان و واسطه‌های بخش کشاورزی خریداری نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: در ضمن مراكز خرید  از تحویل محموله‌های اختلاط ارقام و برنج‌های خارجی جلوگیری خواهند کرد.

عزیزالله شهیدی‌فر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز بیان کرد: در مرحله اول، خرید برنج پرمحصول در دستور کار قرار گرفت که برای رفاه حال کشاورزان و برای اینکه برنج طارم بر روی دست آنان نماند؛ در این مرحله وزیر جهاد کشاورزی دستور داد برنج طارم هم خریداری شود.

قیمت خرید توافقی انواع ارقام برنج در دور جدید
وی با اشاره به اینکه خرید توافقی برنج پرمحصول و محلی در سه مرکز نکا، بابل و فریدونکنار انجام می‌شود، افزود: برنج پرمحصول شیرودی بر اساس هشت درصد شکستگی با قیمت هر کیلو ۵۴ هزار و ۵۰۰ ریال، برنج‌های ندا و نعمت ۴۸ هزار و ۵۰۰ ریال و برنج محلی ۹۱ هزار ریال از کشاورزان مازندرانی خریداری می‌شود.

شالیکاران فرصت فروش را از دست ندهند
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از کشاورزان خواست محصول خود را به مراکز خرید تحویل دهند و این فرصت را برای فروش محصول خود از دست ندهند.

این مسؤول در پایان گفت: خرید برنج تنها از کشاورزانی كه دارای معرفی‌نامه از سوی سازمان جهاد کشاورزی هستند انجام می‌شود.

گفتنی است طی دور اول خرید توافقی برنج در مازندران که از ۱۳ دی‌ماه آغاز و تا ۱۵ بهمن سال‌جاری ادامه داشت، ۵۶۳ تن برنج پرمحصول از شالیکاران استان به ارزش نزدیک به ۳۰ میلیارد ریال خریداری شد.

شایان ذکر است بنا بر پیش‌بینی‌ها میزان تولید برنج استان طی سال‌جاری در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری، نزدیک به یک‌میلیون تن بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا