زمان راه اندازی مرکز فرهنگی باکو در ایران فرا رسیده است

به گزارش بصیرنیوز، «ابوالفضل قارایف» روز چهارشنبه در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان ،ضمن ابراز قدردانی از میزبانی سال گذشته جمهوری اسلامی ایران جهت برگزاری روزهای فرهنگی جمهوری آذربایجان گفت : ما نیز افتخار داریم امسال میزبان مقامات فرهنگی و هنرمندان ایران باشیم .
وی افزود: برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان همچنین فرصتی مناسب برای بررسی راهکارهای توسعه روابط و همکاری فرهنگی و هنری دو کشور است .
وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان همچنین همکاری های موفقیت آمیز باکو و تهران در سطح بین المللی از جمله یونسکو را خاطر نشان کرد و گفت : بر اثر این همکاری تا به حال توانستیم برخی میراث فرهنگ از جمله عید نوروز ، لواش و آلت موسیقی کمانچه را بطور مشترک در سازمان یونسکو به ثبت برسانیم .
قارایف، بر ضرورت ادامه فعالیت مشترک جمهوری آذربایجان و ایران در این زمینه تاکید کرد و گفت : کارشناسان دو کشور باید میراث فرهنگی مشترک را بررسی و آن را برای ثبت مشترک در یونسکو ارایه کنند .
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به جلب کارشناسان ایرانی برای بازسازی و مرمت آثار تاریخی و معماری جمهوری آذربایجان را مورد اشاره قرار داد و نیز از فعالیت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت روابط فرهنگی دو کشور تقدیر کرد .
وزیر فرهنگ آذربایجان ،مشارکت مرتب هنرمندان جمهوری آذربایجان در برنامه و جشنواره های بین المللی در ایران و نیز دعوت از نمیندگان محافل فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در برنامه های مشابه در جمهوری آذربایجان را خاطر نشان کرد و گفت : سینمای جمهوری اسلامی ایران همواره با استقبال گسترده مردم جمهوری آذربایجان مواجه بوده است .
قارایف، همچنین بر ضرورت گسترش روابط فرهنگی مستقیم میان مناطق و شهرهای مختلف دو کشور تاکید کرد و گفت : نهادهای فرهنگی شهرهای عمده جمهوری آذربایجان از جمله گنجه ،سومقایت ، شکی ، لنکران ، ماسالی آماده برای امضای یادداشت تفاهم همکاری با شهرهای ایران هستند.
وی همچنین خواستار استفاده حد اکثر از پیوندهای تاریخی و فرهنگی موجود میان دو کشور شد و گفت : معماری ، ادبیات ، صنایع دستی ، فرش بافی از جمله مشترکات مردم دو کشور بوده و می تواند پل ارتباط و تقویت کننده روابط فرهنگی دو کشور باشد .
وزیر فرهنگ آذربایجان، از سطح همکاری میان کتابخانه های ملی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران ابراز رضایت کرد و گفت : این تعاملات را می توان میان موزه های دو کشور نیز برقرار و در زمینه مرمت و بازسازی آثار باستانی همکاری کرد.
وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در پایان سخنان خود ، ابراز داشت: روابط خوب باکو و تهران همیشه موجب ناخوشنودی برخی کشورهای بدخواه ما می شود.
هفته فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ششم تا دهم تیرماه جاری در دو شهر باکو و گنجه برگزار می‌شود. تیرماه سال گذشته شهرهای تهران، اصفهان و اردبیل میزبان هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان و «ابوالفضل قارایف» وزیر فرهنگ و گردشگری این کشور بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا