سرانه ظرفیت سالن های سینمایی چهار درصد کم شده است

به گزارش بصیرنیوز، هرچند بر طبق آمار در یک دهه مورد بررسی بر تعداد سالن های سینمایی کشور افزوده شده است اما در مقایسه با رشد جمعیت، سرانه آن کاهش یافته است.
براساس آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵، تعداد سالن های سینما در سال ۱۳۹۵ نسبت به ۱۰ سال پیش از آن ٨٢ درصد افزایش یافت؛ در این سال ۴۱۵ سالن سینمایی و در سال ۱۳۸۵ نیز ۲۲۵ سالن در کشور وجود داشت.
در سال ۱۳۸۵، به ‌ازای هر ۶۹ هزار و ۳۲۵ نفر یک سالن و در سال ۱۳۹۵ به ‌ازای هر ۶۱ هزار و ۳۰۸ نفر یک سالن سینما در کشور وجود داشت.
تعداد تماشگران فیلم‌ها در سال ۱۳۹۵نسبت به سال ۱۳۸۵ برابر ۶۱ درصد افزایش داشت و از تعداد ۱۵ میلیون و ۸۰۶ هزار نفر در سال ۱۳۸۵، به ۲۵ میلیون و ۴۴۳ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ رسید.
براساس آخرین سرشماری، در سال ۱۳۹۵ به ‌ازای هر ۶۲۰ نفر یک صندلی و در سال ۱۳۸۵ به‌ ازای هر ۵۹۴ نفر یک صندلی سینما وجود داشته که موید کاهش چهار درصدی از نظر تعداد صندلی به‌ ازای نفر جمعیت در سالن‌های سینماهای کشور است.
استان‌های هرمزگان با یک صندلی سینما برای چهار هزار و ۷۱۲ نفر، زنجان با چهار هزار و ۵۹۸ نفر، سیستان و بلوچستان با سه هزار و ۸۲۸ نفر، ایلام با ۲ هزار و ۷۶۳ نفر و قزوین با یک صندلی سینما برای یک هزار و ۵۵۰ جمعیت، دارای کمترین تعداد صندلی سینما به‌ ازای جمعیت را دارا بودند.
همچنین استان‌های سمنان با ٣١٠ نفر ، تهران با ٣١٢، یزد با ٣٤٦، بوشهر با ٣٨٠، خراسان جنوبی با ٤٣٥ نفر به‌ازای یک صندلی، از بیشترین تعداد صندلی سینما به‌ازای نفر جمعیت، در میان استان‌های کشور برخوردار بودند.
برپایه اطلاعات مرکز آمار ایران، فیلم های سینمایی صادر شده کشور در سال ۱۳۹۵ نسبت به ۱۰ سال پیش ۳٫۱۸ برابر شده و ۲۱۸ درصد رشد داشته است؛ در این سال ۳۵ فیلم سینمایی به خارج از کشور صادر شده در حالی که در سال ۱۳۸۵ تنها ۱۱ فیلم صادر شده بود.
به گزارش ایرنا، «محمد مهدی حیدریان» رییس سازمان سینمایی اعلام کرده که در سال ۱۳۹۶ هر سه روز یک سالن سینما به ظرفیت فرهنگی کشور اضافه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا