محیط زیست انتقال آب دریای خزر را تائید نمی کند

به گزارش بصیرنیوز، پروین فرشچی روز چهارشنبه در همایش راهبردهای مصرف آب بخش کشاورزی در ساری افزود : طرح انتقال آب دریای خزر همچنین از لحاظ اقتصادی نیر به صرفه نیست .
وی از این نگاه که استان های شمالی پرآب هستند پس می توان انتقال آب به مناطق دیگر را ساماندهی کرد ، انتقاد کرد و گفت که این استان ها به دلیل شرایط طبیعی با وجود پرآبی ، میزان مصرف بالایی دارند و به همین دلیل هم با تهدید کم آبی مواجهند.
فرشچی اظهار داشت : اگر تصمیمی برای استقرار آب شیرین کن در سواحل دریای مازندران مطرح است ، باید برای استفاده مردم این خطه باشد.
وی افزود : تامین کمبود آب مناطق مختلف کشور از خلیخ فارس نیز به دلیل آلودگی نفتی و صنعتی امکان پذیر نیست.
معاون سازمان محیط زیست بهره گیری از آب دریای عمان را تنها راهکار تامین کمبود آب برای کشور دانست .
فرشچی تغییر در الگوی کشت و افزایش تعرفه آب را هم راهکار ممکن برای اعمال مصرف بهینه اعلام کرد و خواستار تدوین سند ملی آب شد.
طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و حتی اتصال آن به خلیج فارس و دریای عمان حدود ۲۵ سال پیش مطرح ، اما خیلی زود به فراموشی سپرده شد .
با این وصف ، این طرح با محدود شدن به انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در دولت دهم در دستور کار قرار گرفت و حتی رئیس وقت دولت به همراه تعدادی از وزرای کابینه با آوردن بلدوزر و بیل مکانیکی در ساحل خزر اجرای آن را کلید زدند ، اقدامی که در همین حد باقی مانده بود .
دولت دهم قرار بود در فاز اول این طرح ، آب دریای خزر را از طریق ساری به سمنان رسانده و از آنجا به مناطق مرکزی ببرد و در فازهای بعدی طرح را به خلیج گرگان گسترش داده و از آنجا آب خزر را به استان های خراسان انتقال دهد.
بر اساس این طرح مقرر بود که دولت سالانه حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب به کویر مرکزی کشور منتقل کند و تعیین شده بود که شیرین سازی آن هم در سواحل دریای خزر یعنی مبدا انتقال انجام گیرد .
علاوه بر این پیش بینی شده بود که هزینه تمام شده این طرح حدود ۲ هزار میلیارد تومان است که بعد ها اعلام شد که فاز نخست آن در سمنان نیاز به بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار دارد .
دولت دهم حتی پیمانکار این طرح را هم انتخاب کرده بود ولی مخالفت محققان و دوستداران محیط زیست سبب شده بود تا این طرح در حد چند متر بیل انداختن بلدوزر و بیل مکانیکی در نقطه ای از ساحل دریای خزر متوقف بماند .
رسانه های رسمی و فعالان شبکه های اجتماعی زمستان سال پیش مدعی شده بودند که سازمان محیط زیست با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی موافقت کرد که بلافاصله با واکنش بیش از ۵۰۰ تن از استادان و محققان دانشگاههای مختلف کشور مواجه شد و آنان با امضای نامه ای ، نسبت به پیامدهای منفی این کار هشدار دادند .
نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی هم با در همان زمان با انتشار نامه ای با این طرح مخالفت کرده و کمیسیون تلفیق بودجه مجلس هم این طرح را از ردیف های بودجه سال ۹۷ حذف کرد .
دریای خزر که به دریای مازندران هم معروف است ، بزرگ ترین دریاچه داخلی جهان است که از جنوب به ایران ، از شمال به روسیه ، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.
محاصره شدن دریای خزر در خشکی سبب شده است تا این دریا زیستگاه جانوران و گیاهان منحصر به ‌فردی مانند انواع ماهیان خاوریای باشد .
به اعتقاد کارشناسان و مستند به تحقیقات انجام شده ، دریای خزر در سال های اخیر از آلودگی‌های ناشی از کشاورزی و صنعتی و بهره برداری از منابع نفتی موجود در بستر و عمق آن آسیب های زیادی دیده و تحمیل هرگونه آسیب جدید به آن ممکن است این دریاچه را به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار کند.
سواحل دریای خزر در مازندران مهم ترین جاذبه گردشگری این استان محسوب می شود به گونه ای که بر اساس گزارش های رسمی بیش از ۷۰ درصد از گردشگران برای دیدن این جاذبه به مازندران سفر می کنند.
بر اساس آمارهای رسمی ، تنها در سال گذشته اقامت بیش از ۵۰ میلیون نفر شب گردشگر در مازندران ثبت شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا