مهمان‌نوازی یا مهمان‌کشی؟/میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر باشیم

به گزارش بصیرنیوز، مهمان‌نوازی مازندران از دیر باز شهره عام و خاص داشته و دارد، اما این خصلت پسندیده مصداق برونی برای پرندگان مهاجری که این استان را زیست‌گاهی برای خود انتخاب می‌کنند،ندارد و متاسفانه این میزبانی طی سالیان اخیر با مهمان‌کشی همراه بوده است.

هر ساله با آغاز فصل پاییز و سرد شدن هوا، پرندگان مختلفی از نقاط مختلف اروپا به کشور ایران سفر می‌کنند که استان مازندران با دارا بودن تالاب‌های مناسب حضور پرندگان مهاجر در این استان بیشتر به چشم می‌خورد.

بر اساس این گزارش، این پرندگان مهاجر از نیمه دوم سال یعنی اواخر شهریور و مهرماه به مازندران می‌آیند و هر چه هوا سردتر شود، بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و تقریبا در نیمه اسفند ماه به سرزمین‌های اروپایی باز می‌گردند.

معضل شکار پرندگان در فصل ورود پرندگان به شهرستان فریدونکنار که مهم‌ترین کانون مهاجرت پرندگان به این استان است همواره مورد انتقاد بوده است؛ امری که طی سالیان اخیر با ورود محیط زیست و اجرای طرح‌های بازدارنده رنگ تازه‌ای به خود گرفت و اوج این تحرکات، در سال گذشته بود که موجب ایجاد تنش‌هایی هم در سطح استان شد.

ورود هر ساله پرندگان به تالاب فریدونکنار موجب رغبت مردمان این منطقه به شکار این پرندگان و فروش در بازار آزاد کرده است که این امر طی سالیان متمادی با استقبال گسترده مردم منطقه و ظهور و بروز انواع روش‌های مجاز و غیرمجاز صید پرندگان توام شده است که موجب بروز خطر انقراض گونه‌های نادر و نیز صدماتی به حفظ سلامت محیط زیست شده است.

ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز با بیان اینکه پیش‌قراولان پرندگان مهاجر از پایان شهریور ماه وارد مازندران شدند، گفت: ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌های استان همچنان ادامه دارد که پیش‌بینی ما این است امسال جمعیت خوبی از پرندگان وارد استان شوند.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه برخی از تالاب‌های کشور خشک شدند به‌طور حتم پرندگان مهاجر بسیاری به سمت مازندران می‌آیند که باید میزبانان خوبی برای آنان باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: برخی از شکارچیان دست به صید و شکار غیرمجاز پرندگان می‌زنند که اصلاً برازنده مازندران نیست.

این مسؤول یادآور شد: عده‌ای با اقدام به شکار، مازندران را بدنام می‌کنند که باید به خودشان بیایند و دست از کارشان بردارند؛ در غیر این صورت این مردم هستند که در مقابل‌شان می‌ایستند.

ابراهیمی کارنامی درباره صدور پروانه شکار امسال در مازندران، اظهار کرد: منتظر اعلام نظر سازمان دامپزشکی کشور هستیم که اگر شاهد مواردی از آنفلوآنزا و یا سویه‌های جدید باشیم  شکار ممنوع خواهد بود؛ در غیر این صورت، به‌صورت محدود با شرایط جدید دستورالعمل صدور پروانه شکار ابلاغ خواهد شد.

لزوم همکاری هماهنگ قوه قضائیه و محیط زیست برای مقابله با معضل نسل کشی پرندگان مهاجر

عبدالله رضیان نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی بر لزوم همکاری هماهنگ قوه قضائیه و محیط زیست برای مقابله با معضل نسل‌کشی پرندگان مهاجر تاکید کرد و افزود: سال‌ها است پرندگان مهاجر در بازارهای سنتی مازندران خرید و فروش می‌شوند، متاسفانه معضل کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار از گذشته وجود داشته و هنوز نیز تداوم دارد.

شکار بی رویه معلول افزایش صدور بی ضابطه مجوز سلاح شکاری

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، شکار و صید بی رویه را یکی از معضلات مهم زیست محیطی کشور دانست و افزود: شکار بی رویه ناشی از افزایش صدور بی ضابطه مجوز سلاح شکاری است.

وی با انتقاد از اینکه اسلحه‌های شکاری مجاز و غیرمجاز زمینه را برای کشتار بی رویه پرندگان مهاجر فراهم کرده است، تصریح کرد: البته گستردگی آب بندان و تالاب های مازندران نیز مزید بر علت شده زیرا نظارت‌ها را بر این مناطق سخت می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با اطلاع رسانی‌ها و آموزش های داده شده انتظار می‌رود امسال نسبت به سال‌های گذشته شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار به حداقل برسد البته بهتر است محیط زیست نظارت مناسبی را بر این امر داشته باشد.

نباید به شکار به‌عنوان تفریح و سرگرمی نگاه کرد
رضیان با تاکید بر اینکه ارتزاق خانواده‌ها از طریق شکار اندک است، گفت: افراد نباید به شکار به عنوان تفریح و سرگرمی نگاه کنند، بلکه باید حق حیات پرندگان را به رسمیت بشناسند.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران با بیان اینکه برای صید پرندگان مهاجر در فریدونکنار از تورهایی هوایی و زمینی استفاده می‌شود نه اسلحه، تصریح کرد: از تورهای هوایی برای کشتار دسته جمعی پرندگان استفاده می‌شود البته استفاده از پرندگان آموزش دیده مانند مرغابی برای به دام انداختن پرندگان وحشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: تورهای زمینی که در شالیزارها تعبیه می‌شدند جمع آوری شدند؛ اما نصب تور در محدوده‌های نیمه جنگلی هنوز تداوم دارد.

نظارت‌ها بر شکار کم اما شکار به صورت بی‌رویه انجام می‌شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه صید پرندگان مهاجر در فریدونکنار مخالفان و موافقان زیادی دارد، گفت: البته در مورد صدور مجوز برای صید دوما یا سنتی نیز ابهاماتی وجود دارد، متاسفانه نظارت‌ها کم اما شکار به صورت بی رویه انجام می‌شود و بیم آن می‌رود که نسل اغلب پرندگان در معرض انقراض قرار گیرد.

مقاومت مردم و مسئولان محلی در مقابل ممنوعیت شکار
رضیان با یادآوری اینکه علیرغم تلاش و اصرار شدید سازمان محیط زیست بر ممنوعیت شکار در فریدونکنار اما مردم و مسئولان محلی مقاومت می‌کنند، تصریح کرد: چندین روستا از این ظرفیت استفاده می‌کنند؛ این فرضیه که برخی برای امرار معاش و فقر اقتصادی شکار می‌کنند به طور کلی رد می‌شود؛ زیرا امروزه وضعیت مردم به گونه‌ای نیست که نیازی به شکار برای تامین معیشت داشته باشند در واقع برخی به این کار عادت کردند.

صید و شکار پرندگان باید به تدریج حذف شود
عضو مجمع نمایندگان استان مازندران با تاکید بر اینکه باید با اتخاذ تدابیر ویژه صید و شکار سنتی به تدریج حذف شود، بر لزوم همکاری هماهنگ دستگاه قضا و محیط زیست برای مقابله با معضل نسل کشی پرندگان مهاجر تاکید کرد و گفت: نیاز است سازمان محیط زیست و دستگاه قضا باید با همکاری هماهنگ و برخورد قاطع با شکارچیان یک بار برای همیشه به معضل نسل‌کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار پایان دهند.

عرصه را بر پرندگان تنگ نکنیم
دیگر عضو مجمع نمایندگان استان مازندران نیز با انتقاد از اینکه شکار پرندگان مهاجر به معضلی زیست محیطی تبدیل شده سوء مدیریت و ضعف فرهنگ‌سازی را در نسل‌کشی پرندگان موثر دانست.

محمد دامادی با انتقاد از اینکه هر ساله با کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار روبرو هستیم، گفت: انتظار می رود سازمان محیط زیست امسال تدابیر پیشگیرانه را برای جلوگیری از نسل کشی پرندگان مهاجر اتخاذ کرده باشد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی افراد نه از روی تفنن و سرگرمی بلکه برای تامین معیشت شکار می کنند، افزود: حق نداریم حق حیات را برای پرندگان و حیوانات نادیده بگیریم و عرصه را بر آنها تنگ کنیم.

سوء مدیریت‌ها و ضعف آگاهی و فرهنگ سازی عامل موثر تهدید نسل پرندگان مهاجر

وی سوء مدیریت‌ها و ضعف آگاهی و فرهنگ‌سازی را در کشتار بی‌رحمانه پرندگان مهاجر و انقراض نسل برخی از آن‌ها موثر دانست و گفت: خشکسالی، خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها کاهش ورود پرندگان مهاجر به کشور را به همراه داشته و کشتار آنان توسط سودجویان نیز مزید بر علت شده است.

برخی از پرندگان مهاجر دیگر به ایران نمی‌آیند
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه برخی از پرندگان مهاجر دیگر به ایران نمی آیند، ادامه داد: متاسفانه صید و شکار پرندگان مهاجر در کشور به معضلی زیست محیطی تبدیل شده در این رابطه می‌طلبد محیط زیست با کنترل صید بی‌رویه پرندگان از انقراض نسل آنها جلوگیری کند.

دامادی تصریح کرد: باید با سودجویان و متخلفان به صورت جدی برخورد شود؛ باید با فرهنگ‌سازی مناسب آسیب‌های ناشی از شکار پرندگان مهاجر مانند شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان، تهدید صنعت مرغداری و انقراض نسل آن‌ها به مردم اطلاع رسانی شود؛ بی شک اگر اطلاع رسانی مناسب در دستور کار قرار گیرد می‌توان تا حدودی به کنترل و مدیریت این معضل امیدوار بود.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران بر لزوم ساماندهی تشکل های مردم نهاد تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت تشکل و سازمان‌های مردم نهاد برای فرهنگ سازی استفاده شود، البته فرهنگ سازی باید به گونه‌ای انجام شود که تمامی شکارچیان سلاح‌های خود را کنار بگذارند.

فرهنگ‌سازی، نظارت و برخورد قضایی مناسب سه ضلع کنترل کشتار پرندگان مهاجر

نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز گفت: فرهنگ‌سازی، تشدید نظارت‌ها و برخورد قضایی مناسب راهکارهای مناسب برای کنترل کشتار پرندگان مهاجر است.

میزبان خوبی برای پرندگان نیستیم
عبدالکریم حسین زاده بر لزوم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از کشتار پرندگان مهاجر و به تبع آن شیوع آنفولانزای پرندگان و تهدید صنعت طیور تاکید کرد و گفت: ایران هر ساله میزبان پرندگان مهاجر است اما متاسفانه طی سال‌های اخیر کشتار بی‌رحمانه آنان توسط عده‌ای سودجو زیر سایه ضعف نظارت محیط زیست نشان داد میزبان خوبی برای آنها نیستیم.

نماینده نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید با تشدید نظارت‌ها از صید بی رویه و خرید و فروش غیرقانونی پرندگان مهاجر جلوگیری کند، افزود: متاسفانه شیوه‌های غیرقانونی شکار، نسل پرندگان مهاجر را در معرض انقراض قرار داده و ضعف عملکرد محیط زیست در مهار و کنترل این معضل به خوبی مشهود است.

وی با بیان اینکه محیط زیست باید بر صید و شکار سنتی پرندگان مهاجر نظارت بیشتری داشته باشد، ادامه داد: صید پرندگان باید ساماندهی و حذف روش‌های غیرسنتی در دستور کار قرار گیرد تا خطر صید بی رویه و انقراض نسل پرندگان مهاجر کاهش یابد.

لزوم نصب دوربین‌های مدار بسته در محل زیست پرندگان مهاجر
این مسئول، با تاکید بر لزوم نصب دوربین‌های مدار بسته در محل زیست پرندگان مهاجر، گفت: همانطور که در حوزه‌های شهری از دوربین‌های مداربسته برای شناسایی متخلفان استفاده می‌شود باید در تالاب های مناطق جنوبی و شمالی کشور نیز نسبت به نصب این دوربین‌ها اقدام کرد؛ بی شک اگر نظارت نرم افزاری و سخت افزاری مناسب را در این مناطق داشته باشیم کشتار و صید پرندگان به حداقل خواهد رسید.

حسین زاده با بیان اینکه محیط زیست باید در سال‌جاری با راهکارهای مناسب صید غیرقانونی پرندگان مهاجر را به حداقل برساند، تصریح کرد: البته انجام تدابیر پیشگیرانه از سوی محیط زیست باید با آموزش‌های محیط زیستی همراه باشد و رسانه ملی باید با تولید برنامه‌های آموزشی مناسب به مدیریت و کنترل این معضل کمک کند.

کشتار پرندگان مهاجر باید خط قرمز محیط زیست باشد
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه کشتار پرندگان مهاجر باید خط قرمز محیط زیست باشد، گفت: بی‌شک با نظارت قوی و برخورد قضایی مناسب با متخلفان می توان تا حدودی به نسل‌کشی پرندگان مهاجر پایان داد البته در بلندمدت باید بتوان آموزش مناسبی را به مردم ارائه کرد و با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و NGO ها حساسیت‌ها را نسبت به حفاظت از پرندگان مهاجر افزایش داد.

آری، مهمان کشی رسم ما نیست، رسم و نام دیاری که در جهان به مهمان‌نوازی شهره است، با دانه‌ها و دام‌های فریبنده، لکه‌دار نکنیم.

کشتار این مهمانان هر ساله، که بی خبر از افکار شوم و پنهان برخی سودجو، به امید دانه‌ای روی خاک این دیار فرود می‌آیند، موجب شرمندگی است. همه ما داستان ضامن آهو را شنیده‌ایم. همه ما ضامن پرندگان مهاجر باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا