تیم‌های بابل و بابلسر به مقام‌های برتر دست پیدا کردند

به گزارش بصیرنیوز، نخستین دوره مسابقات کشتی سنتی لوچو روستای حسین‌آباد فریدونکنار گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید احمد میرزاپور با حضور پهلوانان این رشته و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در زمین ورزشی این روستا برگزار شد.

برتری بابل و بابلسر در مسابقات کشتی لوچو فریدونکنار
ناصر اسماعیل‌پور دبیر اجرایی این مسابقات در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: نخستین دوره مسابقات کشتی سنتی لوچو روستای حسین آباد فریدونکنار با حضور ۱۶ کشتی گیر از شهرهای مختلف استان مازندران برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه این دوره از مسابقات با حضور مهمانان ویژه از کشورهای خارجی همراه بوده است خاطرنشان کرد: در این مسابقات با توجه به اینکه مهمانانی از انجمن بین‌المللی بازی‌ها و ورزش‌های سنتی جهان و کارشناس ورزش‌های سنتی یونسکو برای بازدید حضور داشتند بسیار بااهمیت بود.

دبیر اجرایی مسابقات کشتی سنتی لوچو روستای حسین‌آباد فریدونکنار ادامه داد: این مهمانان برای شناسایی ورزش‌های سنتی به کشورهای مختلف دنیا سفر می‌کنند تا به ثبت جهانی برسانند و در این تاریخ به ایران سفر کردند تا با ورزش‌های سنتی کشور ما آشنا شوند و باتوجه به اینکه کشنی لوچو به عنوان ورزش سنتی مازندران معروف است در این مسابقات حاضر شدند که امیدوارم این ورزش بومی مازندران به ثبت جهانی برسد.

اسماعیل‌پور تصریح کرد: در پایان این مسابقات حسین رمضانیان و ایمان محمدزاده از شهرستان بابل به مقام اول و دوم دست پیدا کردند و سینا امان‌پور از بابلسر به مقام سوم رسید.

کشتی ایران مدیون کشتی لوچو مازندران است
غلامرضا جعفری رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی در حاشیه این مسابقات و در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به اینکه رویکرد ورزش کشور توجه به رشته‌های ارزشی و بومی است لازم دانستیم تا مسابقات بومی و محلی کشتی لوچو به صورت ویژه به مهمانان خارجی نشان داده شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌ها در ورزش‌های بومی و محلی این است که با استانداردسازی ضوابط در عینیت بخشی به منویات مقام معظم رهبری، ورزش های سنتی را در عرصه بین‌الملل معرفی کنیم.

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی تصریح کرد: بازرسان ورزش‌های سنتی بر این موضوع تاکید دارند که ورزشکاران رشته‌های سنتی نباید در رشته‌های کلاسیک فعالیت داشته باشند که البته این موضوع در کشور ما رعایت نمی‌شود.

جعفری بر لزوم صیانت از رشته ورزشی لوچو تاکید کرد و گفت: باید برای صیانت از این رشته ورزشی و انتقال آن به نسل‌های بعد اقدامات لازم صورت گیرد که این امر مستلزم همراهی و هم‌افزایی خانواده لوچو در مازندران است.

وی عنوان داشت: کشتی ایران به نحوی مدیون کشتی مازندران و به جرات می‌توان گفت که کشتی مازندران هم مدیون لوچو است پس می‌توان از این ظرفیت با برگزاری مسابقات و فستیوال‌های متنوع بهره‌مند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا