مسئولان فریدونکنار زیر دوخم قهرمان کشتی جهان را گرفته‌اند

به گزارش بصیرنیوز، روز پنجم شهریور به‌مناسبت زادروز جهان پهلوان تختی در تقویم رسمی کشور به نام روز کشتی به ثبت رسیده است که جای بسی خوشحالی دارد چراکه تختی مایه افتخار ایران و ایرانی است و ارج نهادن به این پهلوان بسیار ارزشمند است.

کشتی به نوعی با فرهنگ ایرانیان عجین شده و ورزش اول کشور ما به حساب می‌آید که لازم است توجه ویژه‌ای به این ورزش داشت.

سهم کشتی مازندران قابل توجه است

استان مازندران را می‌توان مهد کشتی ایران دانست و همیشه نیمی از اعضای تیم‌های ملی کشتی را کشتی‌گیرانی از مازندران تشکیل می‌دهند که نشان از ظرفیت بالای این ورزش در این استان دارد.

به غیر از سبک‌های آزاد و فرنگی که در کشتی مرسوم است یک سبک، مخصوص کشتی مازندران است که به آن “لوچو” گفته می‌شود و از آن به عنوان ورزش پهلوانی، سنتی و باستانی مازندران یاد می‌شود که از دوران بسیار دور، جایگاهش را در فرهنگ و باورهای ارزشی مردم این استان تثبیت کرده و در بسیاری از مناطق مختلف مازندران به‌ویژه در فریدونکنار، بابل و جویبار برگزار می‌شود.

بسیاری از کشتی‌گیران مازندرانی در ابتدا با کشتی لوچو کار خود را آغاز کرده‌اند و توانستند پس از موفقیت در این سبک خود را به دنیای کشتی معرفی کنند.

اما در سال‌های اخیر کشتی‌گیران با مشکلات زیادی در مسیر حرفه‌ای خود رو به رو بوده‌اند که همین امر موجب شد تا انگیزه کافی را برای ادامه کار نداشته باشند و در این بین ظرفیت‌های زیادی در مازندران از دست رفت.

از گرفتن کمربند لوچو مازندران تا قهرمانی جهان

علی اکبر صفرپور یکی از کشتی‌گیران فریدونکناری که در چند سال اخیر صاحب عناوین مختلفی بوده است در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از سال ۸۶ و در سن ۱۶ سالگی ورزش کشتی را با همراهی برادر بزرگترم و در یکی از باشگاه‌های روستاهای فریدونکنار آغاز کرده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: پس از مدتی برای تمرین به باشگاه‌های سطح شهر آمدم که زمینه ورزش قهرمانی برای بنده فراهم شد و از سال ۹۲ تا ۹۶ خدمت مربی ارزشمند فریدونکنار شعبان غفاری بودم که اوج پیشرفت خودم را مدیون این مربی هستم.

این کشتی گیر فریدونکناری تصریح کرد: کشتی ورزشی است که پیچ و خم‌های فراوانی دارد و ورزشکارانی زیادی در این رشته فعالیت می‌کردند اما به علت اینکه بی‌مهری‌های فراوانی را دیدند از ورزش کشتی کناره‌گیری کردند.

صفرپور با اشاره به مهمترین عناوین خود در ورزش کشتی گفت: کسب عنوان سومی در مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد فرانسه در سال ۹۴، قهرمانی کشتی ساحلی جهان در کشور لتونی در سال ۹۶، قهرمانی کشتی ساحلی جهان در کشور اسپانیا در سال جاری، دو دوره قهرمانی دانشجویان کشور، پدیده مسابقات لیگ دسته یک ایران، عضویت در تیم لیگ برتری شهدای زنجان، دعوت به اردوی تیم ملی، دارای بازوبند و کمربند لوچو مازندران از جمله مهمترین عناوینی است که در سال‌های اخیر کسب کردم.

۷ ماه کار بدون حقوق نتیجه بی‌توجهی به یک ورزشکار

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی برای ورزشکاران موضوع اشتغال است افزود: یکی از نیازهای اصلی ورزشکاران این است که تمرکز کافی را داشته باشند و بدون دغدغه فکری به اهداف خود برسند که اشتغال از اولویت‌ها برای رفع دغدغه است.

این کشتی‌گیر یادآور شد: یکی از اعضای شورای شهر فریدونکنار سهمیه‌ای که برای اشتغال یک نفر در شهرداری را داشت به من اختصاص داد که در آتش نشانی فریدونکنار مشغول به کار شدم اما درحالی که ۷ ماه از اشتغال به کارم می‌گذرد هنوز حقوقی دریافت نکرده‌ام که این موضوع بسیار آزار دهنده است.

صفرپور ادامه داد: درحالی که قول‌های متعددی از سوی افراد مختلف مبنی بر اینکه مشکل من به زودی برطرف می‌شود دریافت کردم اما همچنان این مشکل پابرجاست و باتوجه به اینکه من از طرفی به سرکار می‌روم و نمی‌توانم به تمرینات اصلی خود برسم و از طرفی عدم پرداخت حقوق و این و آن را دیدن موجب سردرگمی و فشار روحی و روانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ورزشکاران در روستاها با امکانات کم موجب افتخارآفرینی برای فریدونکنار شده‌اند که نیاز به توجه و حمایت دارند اظهار کرد: ابوالفضل خطیبی از مهلبان، میلاد والی‌زاده از نوایی محله، حسین‌زاده از کاردگرمحله، مرحوم کامران فدایی از منقارپی، شعبان غفاری از اسلام‌آباد، محمد قاسم‌زاده از حسن‌آباد و محمد بلبلی از فیروزآباد نفراتی هستند که از دل روستاها و با امکانات بسیار پایین توانستند در رشته‌های مختلف برای شهر افتخارآفرینی کنند اما متاسفانه حمایتی از سوی مسئولان شهر به این افراد انجام نمی‌گیرد.

از کشتی بیزار شدم و تصمیم به کنارگذاشتن این ورزش داشتم

این مدال‌آور جهانی خاطرنشان کرد: عدم توجه و وعده‌های توخالی باعث شده تا من از کشتی گرفتن بیزار شوم و اخیرا که مسابقات کشتی لوچو مازندران در بابل برگزار شده بود بدون اینکه تمرین کنم توانستم به مقام قهرمانی برسم و همین امر موجب شد تا آسیب‌هایی به بدنم وارد شود.

صفرپور تصریح کرد: درحالی که حدود دو ماه قبل از مسابقات جهانی اسپانیا با قهرمانی به شهر بازگشته بودم اما به غیر از رئیس اداره ورزش و جوانان و یکی از اعضای شورای شهر هیچکس به استقبال من نیامدند و همچنین هیچ مراسم تجلیلی نگذاشته‌اند که این موضوعات در از دست دادن روحیه یک ورزشکار بسیار تاثیرگذار است.

این ورزشکار گفت: متاسفانه مسئولان در بسیاری از مراسمات از همدیگر تجلیل می‌کنند و یادشان می‌رود افرادی هم برای بالابردن نام این شهر درحال تلاش هستند.

وی با اشاره به اینکه فریدونکنار زمانی دوره طلایی در کشتی داشت گفت: فریدونکنار در کشتی سابقه طولانی و دارای ورزشکارانی و ملی پوشان بسیاری بود اما متاسفانه به خاطر عدم حمایت‌های لازم مسئولان درحال حاضر کشتی این شهر هیچ جایگاهی ندارد.

صفرپور ادامه داد: من همزمان در مسابقات کشتی لوچو، ساحلی و آزاد شرکت می‌کنم و مقام کسب می‌کنم اما به جایی رسیدم که تصمیم گرفته بودم که کشتی را کنار بگذارم چراکه هیچ مسئولی از ما حمایت نمی‌کند و آینده ما نامعلوم است.

این مدال آور جهانی با انتقاد از اداره ورزش و جوانان فریدونکنار عنوان کرد: اداره ورزش فریدونکنار درحالی که تنها متولی ورزش شهر است اما هیچ حمایتی از ما به عمل نمی‌آورند؛ انتظار ما از اداره ورزش و مسئول این اداره در حد یک تماس و پیگیری وضعیت ورزشکار است اما همین امر هم صورت نمی‌گیرد.

این ورزشکار افزود: از نظر زیرساختی ورزش کشتی در فریدونکنار دچار عقب‌ماندگی است و باید تلاش‌هایی صورت گیرد تا در پنج سال آینده به نقطه مطلوب برسیم.

وی با اشاره به اینکه کشتی فشار زیادی را به ورزشکار وارد می‌کند خاطرنشان کرد: اینکه یک مسئول از امضازدن برای رفع مشکل یک ورزشکار دریغ می‌کند بسیار بی‌انصافی است.

به گزارش بصیرنیوز، بی‌توجهی مسئولان فریدونکنار به جوانان این شهر که چراغ خاموش و در سایه پشتکار خود مشغول افتخارآفرینی هستند تبدیل به یک امر عادی شده اما این مسئولان باید بدانند که فرصت استفاده از ظرفیت جوانان بسیار کوتاه است و پس از مدتی حسرت به دلشان می‌ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا