از نجات ۲۷۴ نفر در دریا تا توقیف بیش از ۷۰۰ شناور متخلف

به گزارش بصیرنیوز، سیدتقی حسینی در نشست خبری فرماندهی دریابانی مازندران اظهار کرد: بسیاری از مفاسدی که در جامعه وجود دارد از سوی اصحاب رسانه منعکس می‌شود و این درحالی است که برخی از دستگاه‌ها جرات افشاگری آن را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: خبرنگاران قشر زحمتکش هستند که موجب می‌شوند مردم بدانند مرزبانی چه کارهایی انجام می‌دهند و در کجای کار قرار دارد.

فرمانده دریابانی مازندران با اشاره به اینکه نیروی انتظامی ابعاد وسیعی دارد که نقش‌آفرینی می‌کند تصریح کرد: مازندران باتوجه به اینکه از امنیت بالایی برخوردار است، معنای کار مرزبانی زیاد در این استان مشخص نمی‌شود .

حسینی یادآور شد: مرزبانی به مفهوم عام در تمام نیروهای مسلح وجود دارد اما به صورت خاص از سوی مرزبانی نیروی انتظامی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حدود هشت هزار و ۷۰۰ کیلومتر مساحت مرزی کشور است، ادامه داد: از این میان دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی است که در مازندران ۳۶۰ کیلومتر این مرز را شامل می‌شود.

فرمانده دریابانی مازندران گفت: استان مازندران دارای چهار بندر مهم پایانه نفتی شمال، بندر امیرآباد، بندر نوشهر و بندر فریدونکنار است که درحال فعالیت اقتصادی هستند که تامین امنیت آن بر عهده ما است و خودمان تولیدکننده شناورهای عملیاتی هستیم.

حسینی با اشاره به اینکه هیچ تهدیدی در دریای خزر وجود ندارد اظهار کرد: نیروهای مسلح استان در کنار هم امنیت پایداری را در این دریا به وجود آوردند.

وی از کافی بودن تعداد نیروها در سازماندهی مرزبانی مازندران خبر داد و خاطرنشان کرد: همکاران ما در کنار ماموریت‌های مرزبانی برای ارتقای امنیت گردشگران دریایی از ۱۰ خرداد تاکنون ۲۷۴ نفر را از غرق شدن در دریا نجات دادند.

فرمانده دریابانی مازندران با بیان اینکه در طول ایام تابستان ۳۰۰ نقطه حادثه‌خیز دریای خزر به مسئولان مربوطه معرفی شد، تصریح کرد: ۹۰ نقطه به عنوان ایستگاه‌های دریایی شناسایی شد و بیش از هزار و ۸۰۰ شناور را در این اماکن مستقر کردیم و در برخورد با متخلفان ۵۸۷ شناور توقیف شدند.

حسینی ادامه داد: مازندران بزرگترین مرکز آموزش علوم دریایی  را دارا است که دوره‌های بقای در دریا، تاب‌آوری در دریا، آموزش شناور رانی و تعمیر شناور برای پرسنل دریابانی برگزار می‌شود که پس از طی آموزش به جنوب کشور برای مقابله با قاچاقچیان اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه از وظایف دریابانی نیست که در زمینه صید و صیادی ورود پیدا کند، گفت: اما باتوجه به نیاز اداره کل شیلات و برای حفظ ذخایر دریایی همکاری لازم صورت می‌گیرد که در طول مدت یک سال گذشته حدود دو هزار و ۳۰۵ قطعه ماهیان خاویاری که در دام صیادان گرفتار شده بودند به بستر دریا بازگشتند و دام‌های غیرمجاز جمع‌آوری شدند.

فرمانده دریابانی مازندران افزود: در یک سال گذشته ۵ هزار و ۳۲۶ قطعه ماهیان خاویاری، ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم خاویار، ۷۱ کیلو و ۴۰۰ گرم ماهی خاویاری قاچاق کشف و ۲۳۱ هزار و ۶۳۸ رشته دام ماهیان فلس دار و ۶ هزار و ۲۴۰ رشته دام ماهیان غضروفی جمع‌آوری شد.

حسینی با اشاره به اینکه صید غیرمجاز کاهش پیدا کرده است یادآور شد: با افزایش قیمت دلار، قیمت رشته دام‌های صیادی افزایش سه برابری پیدا کرده که این موضوع موجب شده تا صیادان غیرمجاز از ترس اینکه در دام ماموران دریابانی قرار گیرند و دام‌های آنان جمع آوری شود، کمتر به سراغ صیادی غیرمجاز می‌روند.

وی اضافه کرد: در برخورد با صید و صیادی غیرمجاز ۱۱۶ فروند شناور صیادی غیرمجاز که درحال فعالیت مجرمانه بودند توقیف و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

فرمانده دریابانی مازندران اظهار کرد: در طول یک سال گذشته حدود هزار و ۸۰۰ مجوز برای شناور در زمینه تفریحی صادر شده و در زمینه شناورهای صیادی ۴ هزار و ۴۰۷ مورد کنترل صورت گرفت؛ ۱۶ هزار و ۴۵۱ مورد کنترل شناورهای گردشگری و تفریحی انجام شد که از این میزان ۵۸۷ مورد به علت نداشتن مجوز و موارد دیگر توقیف شدند.

حسینی خاطرنشان کرد: کنترل بیش از ۵۹۲ مورد کشتی تجاری و ورودی، ۴۶۰ مورد از کشتی‌های خروجی و دو هزار و ۳۸۸ مورد از لنج‌های صیادی بخشی از فعالیت‌ها در زمینه نظارتی دریابانی مازندران بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا