خطاهایی که در جاده «سوته فریدونکنار» به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود!/مسئول دولتی: برنامه خاصی نداریم+عکس

به گزارش بصیرنیوز، از مهمترین عللی که در تصادفات رانندگی به آن اشاره می‌شود نامناسب بودن جاده‌ها است که در کشور ما این موضوع همواره وجود داشته و انگار پایانی ندارد.

جاده سوته یا جاده ترس!

در چند روز گذشته خبر تصادف دو نوجوان در جاده روستای سوته فریدونکنار که منجر به فوت یکی از آن‌ها و وضعیت نامشخص نفر بعدی که هنوز در بیمارستان است موجی از تاسف را به وجود آورده و دوباره مشکلات این جاده را زنده کرده است.

خبر کوتاه بود؛ دو نوجوان که سوار بر موتورسیکلت بودند در جاده روستای سوته به فریدونکنار در اثر برخورد با کمباین دچار حادثه می‌شوند. شاید این چند دهمین حادثه‌ای است که در این جاده رخ می‌دهد و مشخص نیست که این سناریو تکراری چه زمانی باید به اتمام برسد.

در کمربندی فریدونکنار به بابلسر جاده‌ای قرار دارد که معروف به “جاده سوته” است و به چند روستا از جمله سوته، فرم و حیدرکلا منتهی می‌شود، دو طرف این جاده زمین‌های شالیزاری قرار دارد که موجب پیچ‌های تندی شده و هیچ خبری از علایم رانندگی، معابر روشنایی و شانه خاکی نیست که سرنوشت بسیاری از حوادث در این جاده سقوط در اراضی کشاورزی و یا برخورد با وسیله نقلیه‌ای است که کمتر از ثانیه‌ای از پشت پیچ‌ها ظاهر می‌شوند. بی‌توجهی مسئولان به پر رفت و آمدترین جاده فریدونکنار
سیدجلال موسویان رئیس شورای روستای سوته فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: درحالی که این جاده راه دسترسی ۴ روستای اصلی سوته، فرم، ملاکلا و حیدرکلا فریدونکنار است و همچنین اهالی روستاهای شرامتان و رزکنار بابلسر برای رفت و آمد به فریدونکنار از این راه استفاده می‌کنند، می‌توان گفت شلوغ‌ترین جاده شهرستان است اما متاسفانه توجهی به آن نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در پیگیری‌هایی که برای رفع مشکل این جاده از سوی شورای روستای سوته صورت گرفت، با این پاسخ مسئولان مواجه شدیم که به خاطر اینکه این مسیر بین مزارع است نمی‌توان اقدام خاصی برای آن انجام داد.

رئیس شورای روستای سوته تصریح کرد: به علت تجاوزاتی که از سوی برخی از کشاورزان صورت گرفته، این جاده شانه خاکی خود را از دست داده و خطرات آن افزایش پیدا کرده است.

موسویان افزود: با پیگیری اداره راهداری شهرستان و با حکم دادستانی قرار شد تا از دو طرف جاده به عرض ۴ متر که در اراضی کشاورزی قرار دارد بازپس گرفته و به شانه خاکی تبدیل شود که البته متاسفانه درحال حاضر به هر مسئولی رجوع می‌کنیم با پاسخ کمبود بودجه مواجه می‌شویم.

عدم نصب چراغ در جاده برای آرامش صیادان
وی با اشاره به مشکل عدم وجود معابر روشنایی در این جاده گفت: به دلیل وجود تالاب در نزدیکی جاده، نصب چراغ با اعتراض دامگاه‌داران روبه‌رو می‌شود.

این مسئول راه برون رفت مشکل جاده روستای سوته و کمتر شدن حوادث را تعریض جاده عنوان کرد و یادآور شد: تنها اقدامی که می‌تواند موجب کمتر شدن حادثه در این جاده شود تعریض آن است، البته رانندگان وسایل نقلیه باید موارد احتیاط و ایمنی را درنظر داشته باشند.

رئیس شورای روستای سوته با بیان اینکه برخی از کشاورزان با تعریض جاده مخالفت می‌کنند اظهار کرد: متاسفانه مخالفت تعدادی از کشاورزان با تعریض جاده موجب شده که نتوانیم با جدیت پروژه را دنبال کنیم.

برنامه خاصی برای جاده سوته نداریم!
پوپک محمدی بخشدار مرکزی فریدونکنار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: باتوجه به اینکه هر دو طرف این جاده زمین‌های شالیزاری است نمی‌توان برنامه خاصی برای آن اجرا کرد و درحال حاضر فقط ما تلاش می‌کنیم که از تجاوزات جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴ هزار نفر از این مسیر رفت و آمد می‌کنند، خاطرنشان کرد: وجود صیدگاه پرندگان در این مسیر اجازه نصب هرگونه چراغ را به ما نمی‌دهد.

بخشدار مرکزی فریدونکنار با بیان اینکه اجرای پروژه عمرانی سنگین در شرایط فعلی مقدور نیست تصریح کرد: یکی از ضروریاتی که اهالی منطقه باید در شرایط موجود به آن توجه کنند انجام رانندگی با احتیاط است.

محمدی، نصب علائم راهنمایی در این جاده را ضروری دانست و یادآور شد: حداقل کاری که باید در این مسیر انجام شود نصب چراغ‌های چشم گربه‌ای است.

به گزارش بصیرنیوز، به راحتی می‌توان گفت که در ماجرای جاده روستای سوته فریدونکنار، همه چیز به غیر از جان آدمی مهم است و برای آن ارزش قائل می‌شوند.درحالی که به گفته اهالی منطقه ماهانه حوادث زیادی در این منطقه رخ می‌دهد اما انگار سایه کسب درآمد بیشتر با تجاوز به جاده، احترام به صیادان پرنده و بیخیالی به علت کمبود اعتبار بر روی جان انسان‌ها سنگینی می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا