نگاه راهبردی رئیسی درباره اهل سنت چیست؟

اصلاح طلبان طی بیست سال اخیر تلاش غیر صادقانه ای برای دور کردن آرای عموم مردم اهل سنت از نیروهای اصولگرا و انقلابی انجام داده اند.

در این میان اصلاح طلبان با وعده های غیر منطقی که البته هیچ گاه هم عملی نکردند برخی خواص اهل سنت در مناطق مختلف کشور را با خود همراه کرده اند و همواره مانع نزدیکی آنان به جریان انقلابی شده اند.

البته کارنامه دولت اصلاح طلبان و اعتدالیون درباره اهل سنت طی دوازده سال مشخص است و بسیاری از بزرگان اهل سنت بارها در این سالها اذعان کرده اند که این طیف سیاسی در تحقق وعده هایشان به اهل سنت موفق نبوده اند.

در همین حال سفر دیروز حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به سنندج بخشی از دیدگاه وی درباره اهل سنت را به نمایش گذاشت.

رئیسی در دیدار علمای اهل سنت کردستان اظهار داشت: سخن از اقلیت و اکثریت به هیچ عنوان درست نیست و همه «ما» هستیم. ما و شما هم ندارد، همه «ما» و همه بخشی از یک ملت بزرگ هستیم. خط کشی در میان یک ملت بزرگ و تاریخی وجود ندارد.

وی افزود: کردستان از نعمت آب، هوا و از آن مهمتر همت و تلاش و فعالیت مردم تلاشگر برخوردار است و این میزان از بیکاری قابل قبول نیست.ما فکر می کنیم راه برای توسعه کردستان فراهم است‌. با وجود اینکه کارهایی انجام شده اما کافی نیست.

رئیسی تصریح کرد: استان کردستان می تواند در ظرفیت مدیریت کشور تاثیرگزار باشد و سهم جدی ایفا کند. ما به عرصه آمده‌ایم تا از همه ظرفیت‌های کشور به ویژه کردستان و منابع انسانی آن استفاده کنیم. کردستان قطب کشاورزی و معادن کشور است و باید برای پیشرفت آن کار جدی انجام شود.

از همین سخنان کوتاه البته می توان نگاه راهبردی رئیسی به اهل سنت را تا حدود زیادی استخراج کرد و به صورت ذیل تقسیم بندی کرد:

الف: ایشان معتقدند شیعه و سنی را باید در یک پازل معنا دار یعنی در کلید واژه “ما” دید و  واژه “اقلیت” را نباید در حوزه اجتماعی و سیاسی و حتی بالاتر از آن در حوزه مذهبی درباره مردم اهل سنت بکار برد.

ب: در حوزه سیاسی نیز ایشان تاثیر گذاری اهل سنت در مدیریت کشور را ناکافی می دانند و معتقدند باید اهل سنت در این حوزه سهم جدی داشته باشند.

ج: اما راهبردی ترین نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی را باید در این نگاه وی جستجو کرد که او بیش از همه خدمت به عموم اهل سنت را بیش از هر نگاه سیاسی و تبلیغاتی ترجیح می دهند. اظهارات ایشان درباره ظرفیت های اقتصادی و کشاورزی و منابع انسانی کردستان موید همین نگاه است.

از مجموع اظهارات ایشان می توان به خوبی دریافت که رئیسی بیش از هر چیز تلاش برای تقویت عوام اهل سنت و یا به تعبییر دقیق تر تک تک مردم سنی کشورمان را یک اصل می دانند و برنامه پیشنهادی خود را بر این اساس قرار داده اند که دولت باید کاری بکند که “توده” مردم اهل سنت ارتقا معیشتی، اجتماعی و سیاسی و نه تنها صرفا تعداد محدودی از خواص، پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا