جایزه برای افشای رأی‌دهندگان به عربستان در کمیته زنان

شماری از کشورهای اروپایی در عین ناباوری به عضویت عربستان سعودی در کمیسیون حقوق زنان ملل متحد رای مثبت دادند، اما از اعتراف به رأی خود سر باز می زنند.

شبکه خبری راشا تودی گفت: شماری از کشورهای اروپایی که خود را سردمدار دموکراسی و حقوق بشر می دانند به عضویت عربستان سعودی در کمیسیون حقوق زنان ملل متحد رای مثبت داده اند.

این شبکه افزود به نظر می رسد که تنها هفت کشور از ۵۴ کشور حاضر در رای گیری از رای دادن به عضویت عربستان سعودی در کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل خودداری کرده اند و رای ممتنع داده اند. این درحالی است که آنها اصلا گزینه رای منفی را در اختیار نداشتند.

پس از این رای گیری و عضویت عربستان در کمیسیون حقوق زنان ملل متحد بیشتر کشورهای اروپایی از اعلام رای خود خودداری می کنند.

مراد گازدیف خبرنگار راشاتودی می گوید واقعا جالب است شماری از کشورهایی که ادعا می کنند پیشتاز حمایت از حقوق بشر هستند به عضویت عربستان سعودی در کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل رای داده اند.

این در حالی است که به گفته همین کشورها، عربستان جایی است که زنان بیش از هر کشور دیگری مورد تبعیض قرار می گیرند. جالب تر این است که تقریبا هیچکدام نمی خواهند به رای خود اعتراف کنند. به گفته دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد مستقر در ژنو، دستکم پانزده کشور از بیست و دو کشوری که نامشان را در قالب یک فهرست منتشر کرده است به عضویت عربستان سعودی در این کمیسیون رای داده اند.

اسناد رأی را افشا کنید و جایزه بگیرید!

در همین حال گروههای افشاگر از جمله ویکی لیکس برای افرادی که اسناد رای این کشورها را منتشر کنند جایزه تعیین کرده است. ویکی لیکس گفته است برای اسناد رای سوئد درباره این مسئله ده هزار یورو جایزه می دهد. حزب مخالف نروژ نیز از دولت خواسته است که رأی خود به عربستان را اعلام کند.

در انگلیس نیز دولت تحت فشار است اما از رد این مسئله که به عربستان رای داده است، خودداری می کند. این درحالی است که تنها یک کشور اروپایی یعنی بلژیک رای مثبت خود به ریاض را اعلام کرده و از این اقدام ابراز تاسف کرده است.

شارل میشل نخست وزیر بلژیک گفته است اگر فرصت بحث درباره این مسئله در سطح دولت بود من به طور قطع خواستار رای منفی می شدم با این حال اسنادی که از نامه های الکترونیک دولت بلژیک منتشر شده است نشان می دهد که دولت بلژیک به طور قطع می دانسته است که چه کار دارد می کند. براساس این اسناد به هیئت بلژیکی حتی دستور داده شده بود به هیئت عربستانی اعلام کند که بلژیک رای مثبت داده است.

کیم شریف رییس مرکز حقوق بشر یمن می گوید قوانین نادیده گرفته شده است. نشست های مخفی برگزار شده و بده بستان های مخفی صورت گرفته است. پشت درهای بسته درباره این آرا معامله شده است. این شرم آور است. در آینده این تحولات در کلاس های تاریخ به عنوان دوره دو رویی و معیارهای دوگانه مورد بررسی و مطالعه قرار خواهند داد.

مجری شبکه راشا تودی گفت: با این حال حتی پیش از این رای گیری عضویت عربستان در کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل تقریبا مسجل بود. سیستم ورود اعضای جدید به این کمیسیون واقعا جالب است. در این انتخابات برای چهار کرسی تنها چهار نامزد وجود داشت و هیچ رقابتی و مخالفتی نبود.

مارگو والستورم وزیر خارجه سوئد گفت: در این گونه رای گیری ها کشورها فقط می توانند در صورت عدم رای مثبت رای ممتنع بدهند. هیچ گزینه ای برای رای منفی وجود نداشت و دولت سوئد نیز اعلام نمی کند که رای آن چه بوده است./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا