چالش بزرگ در انتخابات ایران/ معجزه نشد!

بی بی سی انگلیسی (BB C) نگاهی داشته به فضای انتخاباتی در ایران.

بی بی سی با اشاره به مشکلات اقتصادی مطرح در جامعه ایران که در مناظره دوم تلویزیونی نیز نمود روشنی داشت می نویسد: “اقتصاد” به عنوان فاکتور حیاتی و موضوع اصلی در انتخابات ریاست جمهوری ایران سربرآورده است.

این رسانه انگلیسی زبان افزود: درحالی که روز رای گیری در ایران نزدیک تر می شود، شرایط اقتصادی به موضوع اصلی رقابت ها برای شش کاندیدای ریاست جمهوری تبدیل شده است.

براساس این گزارش، بیکاری فراگیر و گسترده ای در ایران وجود دارد و برخی کاندیداها وعده ایجاد شغل و افزایش یارانه برای اقشار کم درآمد را مطرح کرده اند.

بی بی سی با اشاره به گستردگی مشکلات اقتصادی به ویژه رکود و بیکاری قشر جوان می نویسد: پیروزی روحانی در انتخابات به هیچ وجه قطعی نیست.

این رسانه در ادامه، برجام را مهمترین عملکرد دولت یازدهم بر می شمارد که با هدف لغو تحریم ها انجام شده اما مردم ایران می گویند، منافع اقتصادی برجام را در زندگی خود احساس نمی کنند.

بی بی سی به نقل از یک فعال بخش املاک در ایران می نویسد: طی دو سال گذشته بسیاری از افراد از بازار املاک کنار کشیده اند چراکه ابتدا امید داشتند قیمت ها پس از لغو تحریم ها کاهش یابد و اکنون نیز که منتظر نتایج انتخابات هستند. وی افزوده است: بسیاری از همکاران من شغلشان را کنار گذاشته اند چراکه بازار مرده است و تحرکی ندارد.

براساس این گزارش، بخش مسکن در بازار ایران طی سال ۲۰۱۷، با کاهش معاملات ۱۳ درصدی همراه شده و اظهاراتی که درباره رشد اقتصادی مطرح می شود بیشتر مربوط به افزایش فروش نفت خام هستند.

نرخ بیکاری در ایران اکنون ۱۲٫۷ درصد است که نسبت به سال گذشته ۱٫۷ درصد افزایش داشته است و حدود ۳٫۳ میلیون نفر از مردم ایران بیکارند. اما درمورد جوانانی که بین سنین ۱۵ تا ۲۴ سالگی قرار دارند از هر سه نفر یکی بیکار می باشد.

به نوشته بی بی سی، آقای قالیباف وعده داده که تحرکی در بازار کار ایجاد کند و پنج میلیون شغل جدید بوجود آورد که در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه است.

آقای رئیسی نیز متعهد شده درصورت پیروزی در انتخابات با تکیه بر ظرفیت داخلی، شش میلیون شغل ایجاد کند. وی همچنین گفته، یارانه را برای ۳۰ درصد از ایرانی ها که درآمد کمتری دارند افزایش خواهد داد.

در ادامه این گزارش آمده است، آقای روحانی هم روی اموری چون رشد تولید ناخالص داخلی و کاهش تورم تاکید کرده اما انتظارات بالا هستند و مقصر این وضع خود روحانی است چراکه وعده هایی داده بود که تصور می شد بعد از لغو تحریم ها معجزه ایجاد می شود.

بی بی سی در عین حال مدعی شده که بسیاری از فعالان بخش خصوصی تصمیم دارند فرصت مجددی به روحانی بدهند. یکی از فعالان بخش خصوصی نیز به بی بی سی گفته من شخصا به آقای قالیباف رای می دهم اما به نظرم آقای رئیسی برنده این انتخابات باشد./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا