۴ پیشنهاد برای استفاده از باقیمانده غذا

اگر چند نکته مهم را هنگام اضافه ماندن غذا رعایت کنیم، می‌توانیم آنها را با خیال راحت مجددا بخوریم و مانع از حیف و میل شدن آنها شویم.  در تمام مواد غذایی خام و پخته انبوهی از باکتری‌های کم و بیش مضر زندگی می‌کنند که البته کاملا طبیعی است. بدن ما مانند یک محیط استریل آزمایشگاهی نیست و سیستم ایمنی پیشرفته بدن مانع از فعالیت و آسیب رسانی میکروب‌ها می‌شود. اما اگر بعضی از میکروب‌ها به گونه غیر قابل توجهی در بدن تکثیر یابند می‌توانند سیستم ایمنی را خلع سلاح کنند. رطوبت و گرما شرایطی هستند که میکروب ها به سرعت تکثیر می‌یابند و هر خوراکی را آلوده می‌کنند. اگر چند نوع غذا را برای یک وعده سرو می‌کنید، آنها را به ترتیب سر میز یا سفره ببرید و باقیمانده هر کدام را نیز فورا در یخچال بگذارید. دسر را نیز پس از صرف غذا بیاورید و از اول روی میز رها نکنید. شاید کمی زحمت بیشتری داشته باشد اما خطر رشد و تکثیر باکتری ها را از بین برده‌اید. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت کاویاب می‌خوانیم.

اضافه غذاهای خود را این‌گونه مدیریت کنید
نگهداری باقیمانده غذا در ظروف مناسب: معمولا بیشتر افراد عادت دارند باقیمانده غذاها را در ظروف پلاستیکی می‌ریزنند که باعث می‌شود بخشی از غذا در معرض جریان هوا باشد. اگر به اندازه کافی ظروف درب دار ندارید می توانید کاغذهای مخصوص تهیه کنید و روی هر ظرفی یک لایه از آن را بکشید. این نکته را در مورد سبزیجات خرد شده و مواد اولیه غذاها نیز رعایت کنید. پنیرهای کیلویی که بسته بندی ندارند را می توانید به این ترتیب برای مدت طولانی تری نگهداری کنید. در این صورت خوراکی ها در محیط کاملا ایزوله قرار می گیرند که رشد باکتری ها را محدود می کند. به علاوه، غذاها خشک نمی‌شوند و جای کمتری نیز در یخچال می‌گیرند.
کاغذهای آلومینیومی را فراموش کنید! گرچه کاغذهای آلومینیومی از کاغذهای بسته بندی مواد غذایی در دسترس تر است اما چندان توصیه نمی‌شوند. در واقع این کاغذها کاملا بدون منفذ هستند اما آلومینیوم کمی هوا را عبور می‌دهند. به علاوه غذاها ممکن است در این صورت چند روز در یخچال بمانند زیرا دیده نمی شوند. همچنین تماس مستقیم با آلومینیوم به خصوص مواد اسیدی ( ترش) بعضی از ترکیبات آن را جذب می‌کند که برای سلامتی مضر خواهد بود.
منجمد کردن: بسیاری از خوراکی‌ها و غذاها را می‌توان منجمد کرد البته به شرط اینکه فورا در فریزر قرار گیرد. اگر خوراکی‌ها مدتی در هوای محیط بمانند و میکروب‌ها تکثیر یابند و بعد منجمد شوند، به محض اینکه مجددا گرم شوند به سرعت تکثیر می‌یابند و محیط مناسبی برای رشد خواهند یافت. همچنین ظروف کوچکی را برای غذاهای درون فریزر انتخاب کنید تا سرما فورا به همه قسمت‌ها برسد. حتما این نکته را نیز به خوبی می‌دانید که غذا پس از یک بار انجماد زدایی نباید مجددا یخ بزند. اگر لازانیای باقیمانده از مهمانی رادر فریزر می گذارید باید حتما تا ۴۸ ساعت بعد آن را میل کنید.
سرد کردن سریع غذا: معمولا عادت داریم زمانی که غذایی را زودتر آماده می‌کنیم تا برای مدتی در یخچال بگذاریم، اجازه می‌دهیم تا غذا در هوای محیط خنک شود. در حالی که شرایطی برای میکروب‌ها فراهم می‌آوریم تا به راحتی تکثیر یابند. این عادتی اشتباه است که نسل‌ها میان مردم رایج بوده و دلیل آن نیز جلوگیری از خراب شدن یخچال است. در واقع اگر غذای گرم را درون یخچال بگذاریم فقط مقدار خیلی کمتری نسبت به همیشه برق مصرف می‌شود تا غذا را به درجه سرما برساند. اما باعث هیچ نقص یا اختلالی نخواهد شد. البته بهتر است ابتدا غذاها را در ظروف بزرگتری بریزید و مدتی در فریزر بگذارید تا سریعا سرد شود و سپس در یخچال جابجا کنید. در غیر این صورت غذا را فورا در یخچال بگذارید. شاید کمی بیشتر برق مصرف شود اما خطر تکثیر میکروب‌ها را که باعث مسمومیت‌های غذایی می‌شود را به حداقل رسانده‌اید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا