زوج «طارمی-منشا» ویران کننده است مثل زوج «دایی-پیوس»!

حمید درخشان که خود سابقه کار با مهدی طارمی را دارد مي‌گوید با حضور منشا پرسپولیس مي‌تواند از دو مهاجم تخصصی استقاده کند و این بدین معنی است که خط حمله پرقدرتری نسب به قبل خواهد داشت. درخشان در خصوص اینکه منشا یا طارمی کدامیک باید بازی کنند نیز مي‌گوید هردو باهم، مگر اینکه سیستم مربی فرق کند ولی هردو این قابلیت را دارند که زوج خوبی شوند و مربی نباید یکی را فدای دیگری کند.

پرسپولیس در صدد خرید منشا است و گویا این خرید نهایی شده نظر شما در مورد حضور او در پرسپولیس چیست ؟

بهترین خرید است، چراکه او یکی از بهترین مهاجمان خارجی بوده که به ایران آمده و مي‌تواند به پرسپولیس کمک کند. منشا علاوه بر اینکه از سرعت بالایی برخوردار است به لحاظ بدنی هم توانایی خوبی دارد و به قول معروف گردن کلفت است و در مصاف‌هاي تک به تک عالی عمل مي‌کند. ما مثل او در ایران نداریم که بتواند به این صورت از مدافع مستقیم خود جداشود و چندین متر او را جا بگذارد .

با توجه به حضور طارمی آیا مي‌توان یک زوج طلایی را بعد از مدت‌ها درپرسپولیس دید؟

مطمئنا همین‌طور خواهد بود. هرکدام از آنها خصوصیت‌هاي متفاوت دارند و در کنار هم مي‌توانند مکمل هم شوند.

اما هردو مهاجم هدف هستند و از سوی دیگر مهاجمانی که کنار مهدی بودند بیشتر نقش وینگر را داشتند مثل امیری یا علیپور بنابراین شاید یکي باید ذخیره آن یکی شود؟

فکر نمي‌کنم اینطور شود شما وقتی دو مهاجم هدف دارید مي‌توانید هر دو را بغل هم بازی دهید، مثلا با سیستم ۲-۴-۴ که شما دو مهاجم دارید. بنابراین باید منتظر بمانيم و ببینیم که برانکو در فصل بعد با چه سیستمی بازی بخواهد کرد اگر بواهد با یک مهاجم بازی کند مطمئنا یکی باید بیرون بنشیند ولی با توجه به قابلیت هردو من فکر مي‌کنم هر مربی این دو بازیکن را داشته باشد با شیوه هجومی و دو مهاجم بازی خواهد کرد.

کی‌روش در تیم ملی با توجه به اینکه سردار آزمون را به عنوان مهاجم هدف دارد بارها شده که از طارمی در کنار آن به عنوان وینگر چپ و راست استفاده کرده آیا این امکان وجود دارد برانکو هم از طارمی به عنوان وینگر استفاده کند که هردو را داشته باشد، همانطور که شما هم در زمان خودتان چند بار از او به عنوان وینگر استفاده کردید؟

ببینیند همه چیز به شرایط بازی بستگی دارد. شما یک روز نیاز مبرم به پیروزی دارید و از تمام عناصر تهاجمی خود بهره مي‌برید یک روز هم اینگونه نیست و باید با تک مهاجم بازی کنید بنابراین باید در روز بازی تصمیم گرفته شود. اما با آمدن منشا دست برانکو برای اجرای سیستم‌های متفاوت باز خواهد بود، هم مي‌تواند با دو مهاجم بازی کند و هم اینکه با تک مهاجم باشد و اینکه حتی مهدی را به وینگر چپ و راست ببرد. بودن منشا باعث مي‌شود که در صورت مصدومیت و یا محرومیت هریک، شما هیچ وقت مشکل مهاجم نداشته باشید.

منشا بازیکنی است که با توجه به سیستم پیکان بیشتر در عمق و پشت مدافعان صاحب توپ مي‌شد چون این تیم بیشتر عقب بازی مي‌کرد ولی پرسپولیس تیمی است که جلو بازی مي‌کند و همین مساله شاید کارایی او را پایین بیاورد؟

اصلا اینگونه نیست. پرسپولیس به چنین مهاجمی نیاز مبرم داشت چرا که همیشه شما با یک شیوه بازی نمي‌کنید. منشا چه در فاصله کوتاه و چه در فاصله‌هاي زیاد استارتهای فوق‌العاده‌ای مي‌زند او در فاصله ۱۰ متر دو متر از مدافع جلو مي‌افتد و در فاصله ۳۰ متر پنج متر حداقل جلو مي‌افتد. پرسپولیس همیشه جلو بازی نمي‌کند خیلی بازی‌ها بوده که در خانه حریفان عقب بازی کرده پس حضور منشا کمک مي‌کند. مهمترین چیزی که در این خصوص مي‌توانم بگویم به شروع مجدد‌هاي بیرانوند مربوط مي‌شود. او با پرتاب دست‌هاي بلندش مي‌تواند بهترین موقعیت را با توجه به سرعت منشا برای پرسپولیس بسازد و در نهایت به گل برتری برسند.

در پرسپولیس امسال شاهد بودیم که هافبک‌ها به خصوص مسلمان تمام توپ‌ها را به طارمی مي‌رساندند حالا با توجه به حضور منشا این مساله مشکل‌ساز نخواهد شد؟

ببینید طارمی امسال به عنوان تنها مهاجم هدف آن جلو تنها بود و متعاقبا تمام توپ‌ها به او ختم مي‌شد اما وقتی شما دو مهاجم داشته باشید مجبور هستید که هردو را صاحب توپ کنید.

اما دیده شد در تیم‌هاي بزرگ باند و باند بازی وجود دارد و همین مساله شاید باعث شود منشا فید شود؟

این دیگر به مربی بستگی دارد ولی بعید مي‌دانم مهاجمي مثل منشا صاحب توپ نشود. شما وقتی به برد احتیاج دارید مجبورید که به هردو پاس دهید.

آیا خرید منشا به معنای گذشتن از طارمی نیست؟

اصلا اینطور نیست و نباید اینگونه نگاه کنیم. پرسپولیس مي‌خواهد تیمش را برای فصل بعد و آسیا تقویت کند و به هردو احتیاج دارد بنابراین کسی به جای کسی نمي‌آید. طارمی جایگاه خودش را دارد و منشا هم برای کمک به پرسپولیس مي‌آید. حضور همزمان این دو مي‌تواند زوج ویران‌کننده‌ای را تشکیل دهد شما نگاه کنید زمانی که من در سال ۷۳ سرمربی تیم بودم از حضور همزمان فرشاد پیوس و علی دایی استفاده مي‌کردم و هیچکدام را به دیگری ترجیح ندادم که فرشاد با ۲۰ گل آقای گل شد و علی هم ۱۵ گل زد بنابراین منشا و طارمی می‌توانند خاطرات را زنده کنند./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا