به مناسبت میلاد حضرت علی اکبر(ع)؛

شبیه‌ترین فرد به پیامبر(ص) الگوی ادب و شجاعت است/اولین شهید کربلا

بصیر، در زمانه‌ای که جوانی و جوان ماندن از سخت‌ترین‌هایی است که می‌توان به درستی آن را حفظ کرد، در زمانه‌ای که بهانه‌های زیادی برای به خطا بردن چنین نعمتی وجود دارد، در زمانه‌ای که انسان خود به دست خویش به سیاه‌ترین جاده‌ها پا می‌گذارد، هستند همچنان الگوهایی تا بتوان بهترین جوانی را تجربه کرد، آنجا که عزیز قلب حسین ابن علی(ع) کارنامه‌ای از جوانیش عرضه می‌کند، آنجا که علی اکبر لیلا الگو می‌شود.

شجاعتش در تاریخ شیعه مثال زدنی است، چرا که اولین شهید بنی هاشم در صحرای کربلا لقب دارد. علی چنان مقامی نزد پدر داشت که حسینی که هیچ‌گاه لب به نفرین نگشوده بود پس از شهادت علی اکبر(ع)، لشکریان یزید را نفرین کرد.

اطاعت پسر لیلا از فرمانده زمانش و اجرای آنچه به صلاحدید امت بود علی را اکبر کرد. با وجود خستگی و تشنگی در عاشورا لب به گلایه نگشود و پس زمینه ذهنش احیای دین، حفظ حرمت اهل بیت رسول الله(ع) و فرمانبرداری از پدر بود.

اینگونه می‌توان علی اکبر(ع) را الگوی جوانان امروز در احترام به والدین دانست. نه فقط در برابر پدر و مادر و بزرگترش که در برابر کوچک‌تر نیز متواضع بود، خنده بر لب داشت و خشونت را تنها برای مقابله با دشمن خدا نگه می‌داشت.

اگر امروز جوانی خواسته یا ناخواسته زبان به تندی می‌گشاید و جایگاه پدر و مادر را فراموش می‌کند، کافی است لحظه‌ای یاد عاشورا کند، یاد علی اکبرش، یاد تواضع و بلند نظری و ادبش!

جوانان باید ادب و احترام را از علی اکبر(ع) بیاموزند

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به زندگی کوتاه علی اکبر(ع) در دوران جوانی‌اش، گفت: علی اکبر(ع) از نظر قوای جسمانی و شور و نشاط جوانی، دلیری و شجاعت و خصایص اخلاقی بهترین الگو برای جوانان امروز است.

حجت الاسلام محمدرضا کریمی والا با تأکید بر اینکه این خصایص را علی اکبر(ع) از جد بزرگواش امام علی(ع) به ارث برده است، افزود: امروز جوانان ما باید به ویژگی‌هایی همچون ادب، سخاوت، شجاعت، اطاعت و تلاش علی اکبر توجه کنند و نسخه خوبی از ایشان برای زندگی خود به همراه داشته باشند.

وی اظهار داشت: علی اکبر(ع) خلافت سه امام اول شیعیان را به چشم دید و در تمامی وقایع سیاسی و اجتماعی زمانش حضور داشت، لذا لازم است تا جوانان امروز جامعه ما نیز به اطراف خود توجه بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام کریمی والا با بیان اینکه علی اکبر(ع) شجاع‌ترین زمان خود پس از ابوالفضل العباس(ع) بود، گفت: در روز عاشورا که علی به دشمن حمله کرد، سپاهیان یزید به هرسو فراری شدند، مانند زمانی که علی بن ابی طالب(ع) به جنگ با دشمنانش می‌رفت.

وی در ادامه تأکید کرد که همانگونه که در قیام عاشورا جوانانی مانند علی اکبر(ع) اهمیت والایی داشتند، در انقلاب اسلامی ما نیز دیروز و امروز جوانان اهمیت و جایگاه بالایی دارند و رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این موضوع تأکید کردند.

 حضرت علی اکبر(ع) نماد حقیقی جوانان ایران اسلامی است

عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شخصیت مقام حضرت علی اکبر(ع) ، اظهار کرد: حضرت علی اکبر(ع) نماد حقیقی جوانان ایران اسلامی است که از تاریخچه اجمالی زندگی سراسر نور آن حضرت می‌توان صلابت، شجاعت، ولایت مداری و جان فشانی را استخراج و در زندگی خود به کار برد.

حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر با بیان اینکه حضرت علی اکبر(ع) مطیع مولای خود امام حسین(ع) بود، افزود: غیرت دینی حضرت علی اکبر(ع) به گونه‌ای است که با تلاش و خواهش از فرمانده و امام خود برای مبارزه با لشکر کفر از دیگران سبقت گرفت.

وی حضرت علی اکبر(ع) را اولین شهید از قبیله بنی هاشم در کربلا دانست و گفت: حضرت علی اکبر(ع) دارای مقام ویژه در میان شهدای کربلا است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت علی اکبر(ع) دارای صفات یک انسان کامل است، خاطرنشان کرد: مهربانی و تبسم و اخلاق الهی حضرت علی اکبر(ع) را می‌توان سرمشق سبک زندگی اسلامی جوانان امروز قرار داد.

وی یادآورشد: حضرت علی اکبر(ع) در دعای ناحیه مقدسه مورد سلام و تهیت امام زمان(ع) قرار گرفته است.

حجت الاسلام رضوی، صدای دلنشین و قرائت قرآن و برخورد مناسب حضرت علی اکبر(ع) با اقوام و منصوبین و دستگیری از نیازمندان را سبب بروز یک روحیه حماسی و عرفانی برای آن حضرت دانست.

وی در پایان با اشاره به روحیه مبارز طلبی و جنگجویی و رشادت حضرت علی اکبر(ع)، عنوان کرد: جوانان ما باید سفیران شیطان را از خود دفع کنند و حضرت علی اکبر(ع) که بهترین الگو برای جوانان است را سرلوحه کار خود قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا