۱۰ راهکار بی‌نظیر برای خاموش کردن موتور استرس

خیلی از ما اگر قدرت انتخاب داشتیم، اصلاً وارد دوره بزرگسالی با این همه استرس‌هایش نمی‌شدیم. اینکه مجبوریم مسئولیت‌های زیادی بپذیریم و کار کنیم، انواع و اقسام قبض‌ها را بپردازیم، با خانواده و دوستانمان در تماس باشیم، مراقب آخرین مهلت تحویل پروژه‌های کاری باشیم و خلاصه اینکه می‌خواهیم بهترین باشیم و بهترین چیزها را در اختیار داشته باشیم، استرس زیادی را به ما تحمیل می‌کند. متاسفانه در این زمینه انتخاب اصلاً دست ما نیست و تنها راهی که داریم این است که بزرگ شده و همه مسئولیت‌‌های دوران بزرگسالی را هم به عهده بگیریم اما چطور می‌توانیم در زندگیمان تعادل ایجاد کنیم تا کمتر زیر بار استرس قرار بگیریم؟

استرس
قدم بزنید

قدم زدن احتمالا اولین و ارزان ترین و راحت‌ترین و اصلی‌ترین توصیه برای هر نوع سوالی مرتبط با سلامی است. این کار یک فایده مهم حتی برای شمایی که هر روز استرس‌تان بیشتر می‌شود دارد.  چون باعث می‌شود بتوانید افکارتان را جمع و جور کنید و به یک دیدگاه کلی برسید. راه رفتن یا قدم زدن در پارک بسیار ساده است، نیاز به وسیله خاصی ندارد و در نهایت احساس شادابی زیادی به شما می‌دهد. در ضمن شاید بد نباشد که برای رسیدن به آرامش چند کالری هم بسوزانید!

سراغ یوگا بروید
تا حالا یک یوگی مضطرب و پر استرس به چشم دیده‌اید؟ احتمالا نه و احتمالا تا آخر عمرتان هم چنین اتفاقی نمی‌افتد! همه کسانی که یوگا کار می‌کنند، آدم‌هایی کاملا آرام، با پوست درخشانی به دور از کم آبی و البته بدون نگرانی و… به نظر می‌رسند. یوگا نه تنها می‌تواند شما را آرام نگه دارد بلکه کمک‌تان می‌کند تا به اندامی زیبا و متناسب برسید. تمرینات کششی هم در این زمینه خیلی لذت بخش و موثر است. البته اگر وقت ندارید به کلاس‌های یوگا بروید و در جمع ورزش و مدیتیشن کنید، شاید استفاده از فیلم‌های آموزشی که در فضای مجازی وجود دارد برای شروع انتخاب بدی نباشد. در ضمن می‌توانید با اضافه کردن شمع‌های خوشبو و روغن‌های معطر و… ماجراجویی بیشتری را تجربه کنید.
دوش بگیرید
دوش بگیرید
لابد توی فیلم‌ها دیده‌اید که آدم‌های نگران یا آنهایی که یکدفعه تحت استرس زیادی قرار می‌گیرند، به حمام می‌روند، نور ملایمی روشن می‌کنند، چند تا شمع خوشبو دور و برشان می‌گذارد و اجازه می‌دهند که آب گرم به آرامی همه این استرس‌ها را از وجودشان دور کند. ولی این جور حمام‌های آرام کننده فقط مال فیلم‌ها نیست بکه شما هم می‌توانید با این کار عضلاتتان را که از شدن استرس و اضطراب روزانه جمع و سفت شده، آزاد کنید و به آرامش برسید.
خودتان را در کنار فضاهای آرامش بخش تصور کنید
دنبال روش ضد استرسی می‌گردید که حتی از پیاده روی هم ساده‌تر باشد؟ قطعا راحت‌تر از چهارزانو نشستن و نفس‌های عمیق کشیدن پیدا نمی‌کنید. اما راحت بودنش به این معنی نیست که تاثیر زیادی ندارد. اتفاقاً برعکس، تکنیک‌های مدیتیشن با همه سادگی که به نظر می‌رسند، جزو موثرترین این روش ها هستند. البته لازم نیست برای مدیتیشن حتما چهارزانو بنشینید، بلکه می‌توانید در هر پوزیشنی که راحت‌تر هستید، از این تکنیک استفاده کنید. جالب اینکه به تازگی مطلاعات زیادی در این زمینه اتجام شده که نشان می‌دهد مدیتیشن می‌تواند روی فعالیت مغزی هم اثر بگذارد. مدیتیشن فقط ضد استرس نیست بلکه تمرکز شما را تقویت می‌کند، ضربان قلب را کاهش می‌دهد، فشار خون را پایین می‌آورد، به شما کمک می‌کند تا از شر افکار منفی خلاص شوید و راحت و آسوده بخوابید. شاید روزها اول این کار کمی سخت به نظر برسد اما خیلی سریع به آن عادت می‌کنید. کافی است ۲۰ دقیقه از روز شلوغ و پر استرس‌تان مرخصی بگیرید، یک گوشه بنشینید و خودتان را در کنار فضاهای آرامش‌بخش مثل دریا یا فضاهایی که دوست دارید، تصور کنید. حالا به خودتان اجازه دهید ذهنتان به آرامش برسد.
باغبانی
یک سرگرمی برای خودتان پیدا کنید
شاید این توصیه کمی عجیب به نظر برسد و با خودتان فکر کنید که یک سرگرمی جدید یعنی اضافه شدن یک کار جدید به همه کارهای قبلی که در طول روز باید با آنها دست و پنجه نرم کنید، ولی بحث سرگرمی از موضوع کارهای روزانه جداست. چون شما از انجامش لذت می‌برید، بدون اینکه مشتری یا رییس بالای سرتان ایستاده باشد و مدام چشم غره برود که زودتر کارتان را تمام کنید. لازم نیست که این سرگرمی حتما یک کار جدی باشد، مثلا باغبانی، سرو کله زدن با گل‌ها و گلدان‌ها، خیاطی کردن بافتنی، کتاب خواندن و… می توانند سرگرمی خوبی باشند که ذهن و دست شما را مشغول نگه می دارند و ذهتان را به آرامش می‌رسانند.
سرعت زندگی‌تان را پایین بیاورید
ایمیل‌های کاری روی هم تلنبار شده است، باید بچه‌ها را پیش دندان پزشک ببرید. چندین هفته است که شبها نمی توانید خوب بخوابید، چون باید روی پروژه تا کار کنید و جلسه‌ای با یک سرمایه گذار دارید که اصلاً نمی‌توانید آن را از دست بدهید… بله قطعا گزینه‌های زیادی روی میزتان دارید که می‌تواند موتور استرس را روشن کند اما از روی تخت بیمارستان نمی‌توانید به هیچ کدامشان برسید. پس سرعت زندگی را کمی پایین بیاورید.
 گفت و گوی درونی
از گفت‌وگوی درونی مثبت استفاده کنید
همیشه بخش اصلی ایجاد استرس به خاطر جملات درونی منفی شکل می‌گیرد. پس لطفا این جملات را از ذهنتان دور کنید. از خودتان بپرسید:«چقدر ممکن است اتفاق بدی که به آن فکر می‌کنم اتفاق بیفتد؟» یا «این نگرانی‌ها چقدر منطقی است؟» یا اینکه «اصلا اگر این اتفاق وحشتناک اتفاق بیفتد چقدر می‌تواند به من ضربه بزند؟» با جواب دادن به این سوالات می‌فهمید که استرسی که به خودتان تحمیل می‌کنید، بیهوده است.
یک راه حل ساده برای شرایط ویژه
گاهی وقت‌ها اتفاقی که در انتظار آن هستید، فاصله زیادی با زمان حال دارد و این باعث اضافه شدن استرس روزانه شما می‌شود یا اینکه شما جزو آن دسته از کسانی هستید که هر روز میزان زیادی استرس را تحمل می‌کند. برای این حالت به شما پیشنهاد می‌کنیم که روزانه چند دقیقه را به «نگران شدن» اختصاص بدهید. بله درست خواندید. بنشینید یک گوشه و تا می‌توانید به آن جملات منفی و نگران کننده فکر کنید. فقط یادتان باشد که این زمان نباید قبل از خواب باشد و نکته دوم اینکه در ساعات دیگر نباید به این افکار اجازه ظهور بدهید. همین کار باعث می‌شود که پس از مدتی بتوانید کنترل استرس‌تان را به دست بگیرید.
پیدا کردن راه حل
اگر دوستتان در این وضعیت بود، چه راه حلی به او می‌دادید؟

 بعضی وقت‌ها نگرانی شما حاصل اقدام نکردن و ماندن در یک وضعیت است. در صورتی که شما باید برای تمام شدن این نگرانی آن مشکل را حل کنید. سعی کنید به ماجرا از بیرون نگاه کنید، اگر دوستتان در این وضعیت بود به او چه پیشنهاداتی می‌دادید؟ حالا جلو بروید و شروع کنید. باید از این مرحله هر چه زودتر عبور کنید.
معجزه توکل به زندگی شما آرامش می‌بخشد
به هر حال قبول کنید که زندگی ما غیرقابل پیش‌بینی و در هاله‌ای از ابهام وجود دارد. ما نمی‌توانیم برای تمامی اتفاقات زندگی از قبل آماده باشیم. این نکته مهم را بپذیرید که زندگی همین است. به خدا توکل کنید، آن هم نه به صورت ناقص و کم، بلکه خودتان را کاملا به خدا بسپارید. باور کنید که معجزه توکل به زندگی شما آرامش می‌بخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا