پژوهشگر برتر در حوزه مدیریت شهری

شهرهای‌مان نیازمند تزریق اندیشه جوان است

محمد جواد باقری زیاری در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، با اشاره به اینکه شهرهایمان نیازمند تزریق اندیشه جوان است تا بنتواند با ابتکار، خلاقیت و نوآوری بستر توسعه شهری و سازندگی را فراهم سازد، اظهار کرد: دو بال توسعه هر شهر، وجود برنامه ناشی از مطالعه همه فرصت‌های ممکن و نیز دانش و خواسته مردم برای تحقق آن و مطالبه مستمر از مسؤولان است و شهر قائم‌شهر، ظرفیت‌های بیشماری را در خود جای داده که می‌تواند چشم‌انداز جدیدی از توسعه و تحول را برای مردم این شهر با توجه به منابع طبیعی مختلف در زمینه اشتغال ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه توسعه اشتغال، فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی شهر، ایجاد فرصت‌های بزرگ گردشگری را می‌توان با بهره‌گیری علمی و مدیریت درست از آن بهره‌برداری کرد، گفت: شهرستان قائم‌شهر با وجود منابع طبیعی  مانند جنگل، جاده و راه آهن، رودخانه‌ها، وجود اماکن فرهنگی بسیار ارزشمند و کهن همانند امامزاده‌ها و آثار تاریخی بسیار، از مشخصات ویژه این شهر برای تبدیل شدن آنها به یک منطقه  فعال فرهنگی، اقتصادی  و اشتغال‌زایی است. باقری با بیان اینکه نبود برنامه‌ریزی به منزله عدم امکان تحقق آرزوها و خواسته‌هایی که در میان افراد مطرح است، گفت: برنامه‌های استراتژیک نقش مهمی در انسجام و ارتباط میان امکانات و ظرفیت‌ها با قابلیت‌های اجرایی و اهداف و چشم اندازها دارد.
این پژوهشگر برتر قائم‌شهری با اشاره به اینکه باید برای فعال‌سازی ظرفیت‌ها در راستای چشم‌انداز توسعه شهری و مأموریت‌های منطقه‌ای و شهری از تمامی فرصت‌ها باید استفاده کرد، یادآور شد: ظرفیت‌های بسیاری بر مبنای مشاغل جدید موجود در جهان و شهر قائم‌شهر وجود دارد که در صورت توجه به آن‌ها می‌توانیم این منطقه و شهر را به جایگاهی برتر در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی تبدیل کنیم.
وی عنوان کرد: باید تغییرات اساسی در سطح زندگی مردم در این منطقه ایجاد کنیم و با توجه به نتایج مهمی که براساس تحقیقات و مطالعات خود انجام دادم باید از این طرح‌های مطالعاتی در مدیریت شهری استفاده شود.
مسؤول اجرایی مسابقات همگانی انجمن‌های ورزشی استان مازندران، گفت: شهرستان قائم‌شهر علاوه بر آنکه در بخش‌های مختلف کشاورزی دارای مزیت نسبی و توسعه یافته است، بلکه به دلیل برخورداری از امکانات زیر بنایی زمینه برای رشد بخش خصوصی در زمینه‌های گردشگری، خدماتی، صنایع سبز، فناوری اطلاعات و مشاغل نو دارد لذا تشویق برای جذب و هدایت سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی به سمت شهرستان قائم‌شهر توصیه می‌شود.
وی عنوان کرد: شهرستان قائم‌شهر از نظر شهر الکترونیک این قابلیت و توانایی را دارد که در زمینه الکترونیکی فعال شود و نیز ایستگاه‌های تاکسی با صندلی‌های هوشمند که در آنها عابر بانک‌ها، جعبه کمک‌های اولیه و اینترنت رایگان را برایشان طعبیه کرد.
باقری افزود: صندلی‌های هوشمند در مدیریت شهر هنگامی کاربرد دارد که اگر نیمه‌های شب شارژ باتری کسی تمام شد در این حالت از طریق این صندلی‌های هوشنمد افراد می‌توانند گوشی خود را شارژ کنند البته شاید برخی با این طرح مخالفت کنند اما چون صندلی‌های هوشمند ظرفیت کمی دارد مشکلی برای جوامع شهری ایجاد نمی‌کند و البته پیش از اجرای طرح الکترونیک در فضای شهری باید فرهنگ‌سازی شود و نیز استفاده از سطل زباله‌های هوشمند که در همان لحظه زباله‌ها را تفکیک می‌کند.
پژوهشگر برتر در حوزه مدیریت شهری قائم‌شهر، تصریح کرد: در شهرستان قائم‌شهر می‌توان یک پایگاه اطلاع‌رسانی احداث کرد تا در جاهایی که گره ترافیکی دارد را با دوربین‌های هوشمند زیر نظر قرار داد  تا در صورت بروز آتش‌سوزی از طریق پایگاه فرماندهی هوشمند دوربین‌هایی که در خیابان‌ها نصب می‌شود آنان می‌توانند مأموران را از سریع‌ترین مکان به محل حادثه هدایت کنند.
وی در زمینه ایجاد نماد در فضای شهر، گفت: با توجه به اینکه قائم‌شهر قهرمان المپیکی دارد و نیز مهد مرکبات بوده و همچنین این شهر را به نساجی‌اش می‌بالیم و از آنجایی که این شهر سه مرکز ورودی دارد بنابراین می‌توان در یک ورودی قهرمان المپیکی را نماد کرد و در دو ورودی دیگر مرکبات و چرخ دنده‌های نساجی را قرار داد.
باقری، یادآور شد: مطالعات و تحقیقاتی که انجام شده تماما مطالعات آنها مربوط به شهرستان قایمشهر است و نمی‌توان ان را برای دیگر شهرهای همجوار استفاده کرد.
وی در کلام پایانی اشاره کرد به فرمایشات مقام معظم رهبری و گفت: آنچه به عهده ماست نگاه به گذشته جهت عبرتگیری  و نگاه به آینده جهت تصمیم گیری و برنامه ریزی درست است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا