آخرین وضعیت نیمکت ۱۶ تیم لیگ برتری

شانزدهمین دوره رقابت های فوتبال لیگ برتر و سی امین دوره رقابت های جام حذفی با قهرمانی تیم های پرسپولیس و نفت تهران به پایان رسید تا تیم ها خود را برای شروع یک فصل جدید در این رقابت ها آماده کنند.

بدون شک اولین گام برای مشخص کردن برنامه های فصل آینده انتخاب سرمربی است تا پس از آن فهرست بازیکنان مورد نظر مشخص شود و رایزنی و مذاکره با بازیکنان و جذب آنها و البته اردوهای اماده سازی و دیدارهای تدارکاتی در دستور کار قرار بگیرد.

در هفدهمین دوره رقابت های لیگ برتر بازهم شانزده تیم رقابت خواهند کرد که تیم های پارس جم جنوبی و سپیدرود رشت مهمانان جدید این فصل خواهند بود که از لیگ دسته اول صعود کرده اند. صبای قم و ماشین سازی هم به دسته پایین تر رفتند.

در گزارش زیر به آخرین وضعیت نیمکت تیم ها برای فصل آینده پرداخته شده است:

۱ – پرسپولیس؛ برانکو پابرجاست
سرخ های تهران که در شانزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر نمایش فوق العاده ای داشتند و چند هفته زودتر قهرمان لیگ شدند، تکلیف سرمربی خود برای فصل آینده را مشخص کرده اند. برانکو همچنان هست و با این تیم قرارداد دارد. سرخپوشان تهرانی برای حضور پرقدرت تر در لیگ قهرمانان آسیا برنامه ریزی می کنند.

۲ – استقلال تهران؛ منصوریان ماندگار است
هرچند استقلال با علیرضا منصوریان در اولین سال مربیگری وی به جام و عنوان قهرمانی نرسید، اما عملکرد خوب استقلال در نیم فصل دوم و کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر جای هیچ حرفی برای مدیران باشگاه باقی نگذاشت تا منصوریان برای فصل بعد هم ماندگار شود.

۳ – پیکان؛ فرمان دست جلالی است
خودروسازان تهران هم با مجید جلالی عملکرد خوبی در لیگ شانزدهم داشتند و هر چند به موفقیت خاصی نرسیدند اما ظاهرا همین که این تیم مجددا به لیگ دسته اول سقطو نکرده است برای مسئولان پیکان راضی کننده است. به همین خاطر آنها قصد دارند با مجید جلالی ادامه دهند. البته هنوز ماندن جلالی در پیکان روی کاغذ نیامده و رسمی نشده است اما ظاهرا طرفین برای ادامه همکاری به توافق رسیده اند.

۴ – سایپا؛ دایی و قلعه نویی رقیب شدند!
نارنجی پوشان تهرانی که با حسین فرکی نتوانستند به موفقیتی برسند و کارشان برای ماندن در لیگ برتر به روز آخر کشید، خیلی زود تکلیف فرکی را مشخص کردند و طرفین به توافق رسیدند که دیگر همکاری نداشته باشند. با جدایی فرکی رایزنی مسئولان باشگاه برای انتخاب جانشین وی آغاز شد. از علی دایی و امیر قلعه نویی به عنوان گزینه های مد نظر مسئولان سایپا برای هدایت این تیم نام برده می شود.

علی دایی بعد از قهرمان کردن نفت در جام حذفی البته شانس بیشتری نسبت به قلعه نویی دارد. با این حال هنوز مشخص نیست که کدامیک از این دو سکان هدایت سایپا را در دست خواهند گرفت. دایی یک بار با سایپا به عنوان بازیکن و مربی قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرده است.

۵ – تراکتورسازی؛ گل محمدی، کمالوند یا …
تیم پرستاره فصل شانزدهم لیگ برتر که عنوان سومی را کسب کرد و در جام حذفی هم با امیر قلعه نویی دستش از جام کوتاه ماند، قید همکاری با قلعه نویی را زده و به فکر سرمربی جدید است. مسئولان این باشگاه گزینه هایی مثل یحیی گل محمدی و فراز کمالوند را مد نظر دارند اما هنوز به جمع بندی خاصی در این زمینه نرسیده اند. تراکتورسازی شرایط خاصی دارد و انتخاب سرمربی برای این تیم سخت است.

۶ – سپاهان؛ کارنچار تازه رسیده است!
زردهای اصفهانی تقریبا تکلیف شان برای فصل هفدهم لیگ برتر را مشخص کرده اند. کرانچار که از میانه های راه لیگ شانزدهم به این تیم پیوست برای فصل آینده هم به توافق رسیده و مقدمات ماندنش را فراهم کرده است اما قرارداد همکاری هنوز به طور رسمی امضا نشده است. با این حال به گفته مسئولان باشگاه همکاری با کرانچا قطعی است.

۷ – ذوب آهن؛ مجتبی حسینی در انتظار
ذوب آهن که با مجتبی حسینی شروع خوبی داشت و تا رده های بالای جدول هم صعود کرد در هفته های پایانی فصل نوسان زیادی داشت اما در نهایت عنوان چهارمی لیگ برتر را از آن خود کرد اما در لیگ قهرمانان آسیا از بین چهار نماینده ایران تنها تیمی بود که حذف شد و از گروهش صعود نکرد. با این حال هنوز مشخص نیست ذوبی ها با مجتبی حسینی ادامه خواهند داد یا به فکر گزینه دیگری خواهند بود. به نظر می رسد حسینی در بین گزینه های داخلی بهترین مربی برای ذوب آهن خواهد بود.

۸ – استقلال خوزستان؛ پورموسوی باید بماند
استقلال خوزستان با سیروس پورموسوی و البته بضاعت اندک و حمایت ضعیف مسئولان نتایج خوبی کسب کرده است. این تیم در اولین سال حضورش در لیگ قهرمانان آسیا از گروهش صعود کرده و به نظر می رسد مسئولان این باشگاه باید از پورموسوی بخواهند که در این تیم بماند. مشکلات که استقلال خوزستان دارد هر مربی را از کار کردن در این تیم فراری می دهد.

۹ – فولاد خوزستان؛ سعداوی یا …
سرخ ها اهوازی با نعیم سعداوی فراز و نشیب های زیادی داشتند. در برخی مقاطع  لیگ شانزدهم نتایج خیلی خوبی گرفتند و برخی هفته ها بد عمل کردند. با این حال به نظر می رسد سعداوی هم گزینه خوبی برای فولاد است. با این حال هنوز تکلیف ادامه همکاری این دو مشخص نیست و مسئولان باشگاه یا خود سعداوی اظهار نظر رسمی در این مورد نداشته اند.

۱۰ – صنعت نفت آبادان؛ فیروز کریمی، فراز کمالوند یا …
زردهای آبادان بعد از اینکه با هدایت فیروز کریمی توانستند خود را در لیگ برتر حفظ کنند هنوز تکلیف شان برای فصل بعد را مشخص نکرده اند. مشخص نیست با فیروز کریمی ادامه خواهند داد یا یک سرمربی جدید را انتخاب می کنند. از فراز کمالوند به عنوان یکی از گزینه های مد نظر آبادانی ها نام برده می شود.

۱۱ – گسترش فولاد؛ بوناچیچ امضا کرد
گسترش فولاد تبریز پس از آنکه مدیرعاملش را تغییر داد و هوشنگ نصیرزاده را انتخاب کرد، خیلی زود سرمربی فصل آینده و جانشین فراز کمالوند را هم انتخاب کرد. لوکا بوناچیچ که قبلا هم هدایت این تیم را برعهده داشته است دوباره به تبریز برگشت. بوناچیچ قراردادش را امضا کرده و هدایت این تیم را برعهده خواهد داشت.

۱۲ – نفت تهران؛ آواره و بلاتکلیف
شاید عنوان آواره ترین تیم فوتبال ایران به نفت تهران تعلق بگیرد. تیمی که قهرمان جام حذفی شده اما نه تکلیف سرمربی فصل آینده اش مشخص است و نه تکلیف مدیریت و مالکیت این باشگاه. علی دایی اعلام کرده دیگر در نفت نخواهد ماند و مالکان باشگاه هم هیچ اظهار نظری در مورد آینده این تیم نداشته اند. این درحالی است که نفت یکی از نمایندگان ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود!

۱۳ – سیاه جامگان؛ میثاقیان یا گزینه دیگر
تیم مشهدی که در روز اخر لیگ شانزدهم با پیروزی برابر پرسپولیس بقای خود در لیگ برتر را قطعی کرد هنوز تکلیفش برای فصل آینده را نمی داند. این تیم با اکبر میثاقیان در لیگ برتر باقی ماند اما مشخص نیست با این سرمربی کار را ادامه خواهد داد یا گزینه دیگری را برای آینده جانشین میثاقیان خواهد کرد.

۱۴ – پدیده مشهد؛ مهاجری ماندگار است؟
به نظر می رسد نتایج خوبی که پدیده در لیگ شانزدهم کسب کرد مسئولان این باشگاه را برآن دارد تا قرارداد رضا مهاجری را تمدید کنند. بعید به نظر می رسد در بین گزینه های ایرانی مربی بهتر از مهاجری بتواند پدیده را در فصل آینده هدایت کند. البته هنوز خبر رسمی در مورد همکاری طرفین برای فصل آینده منتشر نشده است.

۱۵ – سپیدرود رشت؛ نظرمحمدی می ماند؟
تیم تازه صعود کرده به لیگ برتر با آن تماشاگران پرطرفدارش قطعا نمی خواهد در پایان لیگ هفدهم مجددا به لیگ دسته اول برگردد. به همین خاطر مسئولان این باشگاه به دنبال بستن تیمی قدرتمند هستند تا در لیگ برتر باقی بمانند. حالا با علی نظرمحمدی این کار را ادامه خواهند داد یا گزینه دیگری را انتخاب می کنند مشخص نیست اما بعید است انها قید همکاری با نظرمحمدی جوان را بزنند و دنبال تغییر باشند.

۱۶ – پارس جم جنوبی؛ مهدی تارتار ادامه می دهد
تیم جنوبی فوتبال ایران که با اقتدار به لیگ برتر صعود کرد هم هنوز به طور رسمی تکلیف سرمربی فصل آینده اش را مشخص نکرده اما به نظر می رسد با مهدی تارتار که سابقه حضور در لیگ برتر را هم دارد ادامه بدهد. تارتار هم پارس را با اقتدار به لیگ برتر رساند و هم سالها در این رده مربیگری کرده و می تواند گزینه مناسبی برای جمی ها باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا