مداحان جوان برای اعیاد از نغمه‌های شادی‌بخش استفاده کنند

سعید حدادیان مداح اهل بیت (ع) گفت: در گذشته مداحی‌ها به صورت شاخه شاخه و تخصصی بود.

وی ادامه داد: تخصصی بودن مداحی‌ها به این معنا بود که عده‌ای وجود داشتند که صرفا منبری خوان بودند چرا که پیش از سخنران قصیده، مثنوی‌های بلند و پندیات می‌خواندند.

حدادیان توضیح داد: همچنین عده‌ای هم وجود داشتند که ختم خوان بودند به این معنا که صرفا در مراسم‌های ترحیم مداحی می‌کردند. در این راستا عده‌ای هم وجود داشتند که چهارپایه خوان بودند یعنی در مراسم‌های سینه زنی در بازار می‌خواندند.

وی یادآور شد: همچنین عده‌ای هم بودند که دعاخوان محسوب می‌شدند و این تخصصی خواندن، یک هنر بود به این معنا که اگر یک نفر به عنوان نمونه تخصص منبری خواندن داشت، در آن زمینه بسیار موفق بود.

این مداح اهل بیت (ع) اظهار کرد: تخصصی خواندن مداحی‌ها باعث می‌شد که مداحان به نغمات مناسب مجالس‌شان آشنا شوند به این معنا که اگر یک مداح برای جشن میلاد می‌خواند، از نغمه‌ها و لحن‌هایی استفاده می‌کرد که مناسب اعیاد بود.

وی با اشاره به کم‌رنگ شدن فعالیت‌های تخصصی در زمینه مداحی در شرایط کنونی گفت: در سال‌های اخیر، تخصصی خواندن‌ها کم‌رنگ شده که دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه مجالس مداح محور است. به این معنا که یک مداح خودش جلسه دارد و از دیگر مداح‌ها دعوت به عمل نمی‌آید.

حدادیان افزود: یک از ویژگی‌های مداحی‌های نوین این است که مداحان خودشان همه کاری را انجام می‌دهند یعنی هم روضه، هم قصیده و هم دعا می‌خوانند.

وی توضیح داد: در این میان برخی از ذاکرانی که به فنون مداحی آشنا نیستند و شاگردی نکرده‌اند، در برخی موارد نغماتی را انتخاب می‌کنند که شاید مناسب اعیاد نباشد.یکی از اتفاق‌هایی که در روند مداحی‌های کنونی برای اعیاد باید رخ بدهد این است که مداحان جوان درخصوص خواندن اشعار شادی بخش باید آگاهی داشته باشند که به تناسب عید مورد نظر، اشعاری را بخوانند چراکه این مناسب خوانی خودش یک هنر به شمار می‌رود.

حدادیان خاطرنشان کرد: به مداحان جوان توصیه می‌کنم از نغمه‌های شادی بخش برای اعیاد استفاده کنند کما اینکه در دستگاه‌های موسیقی خودمان هم چنین موضوعی وجود دارد به گونه‌ای که برخی از گوشه‌های موسیقایی ما شادی بخش است و اگر مداحان این نکته را بدانند خیلی موفق‌تر خواهند بود./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا