آمار واقعی انصراف از یارانه پس از یک سال آشکار شد

بصیر، آمار دقیق یارانه‌بگیران به طور ماه به ماه در ۲ سال اخیر برای اولین بار توسط دیوان محاسبات منتشر شد که از تناقض اظهارات سخنگوی دولت در سال گذشته درباره تعداد انصرافی‌ها حکایت دارد.

 

تعداد واقعی افرادی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند، یکی از ابهامات همیشگی از زمان آغاز هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ تاکنون بوده است.

 

در ابتدای سال ۱۳۹۳ پس از آن که دولت طرح خودانصرافی را اجرا کرد، سخنگوی دولت اعلام کرد ۷۳ میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌ و ۲٫۴ میلیون نفر نیز انصراف داده‌اند.

 

آماری که محمدباقر نوبخت در اوایل اردیبهشت سال گذشته اعلام کرد، با آنچه که بررسی‌های دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه نشان می‌دهد، تفاوت دارد.

 

نوبخت اردیبهشت سال گذشته اعلام کرد که ۷۳ میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند، این در حالی است که در خردادماه سال گذشته که اولین ماه پس از طرح خودانصرافی بود، دولت به بیش از ۷۵٫۴ میلیون نفر یارانه نقدی پرداخت کرد.

بنابراین ۲٫۴ میلیون نفر میان اظهارات نوبخت و آمار واقعی پرداخت یارانه، تناقض وجود دارد.

 

از آنجا که گزارش‌های تفریغ بودجه، با ملاحظات فنی بسیار دقیق تهیه می‌شود، طبیعی است که آمار دیوان محاسبات را باید درست دانست. بنابراین اکنون پس از گذشت نزدیک به ۲ سال، تناقض آمارهای نوبخت درباره تعداد انصرافی‌ها آشکار شده است.

تفاوت تعداد یارانه‌بگیران در فروردین سال ۹۳ با خردادماه آن سال، یعنی قبل و بعد از طرح خودانصرافی، نشان می‌دهد که دو میلیون و ۳۷ هزار و ۶۲۱ نفر از تعداد یارانه‌بگیران حذف شده بود، نه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری که نوبخت گفته بود.

بر اساس بررسی‌های دیوان محاسبات، کمترین آمار تعداد یارانه‌بگیران در ۲ سال اخیر مربوط به مردادماه سال ۹۳ با ۷۵ میلیون و ۳۹۰ هزار نفر و بیشترین آن مربوط به فروردین سال ۹۳ با ۷۷ میلیون و ۵۲۷ هزار نفر بوده است.

 

افکارنیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا