اشتباهی بزرگ در لوگوی پرسپولیس که کسی متوجه آن نشده! +عکس

پرسپولیس نام پرطرفدارترین تیم ایران است که در سال ۱۳۴۲ تاسیس شد و برای آن نام غربی – یونانی تخت جمشید، یعنی پرسپولیس (شهر پارسه،Persepolis ) را برگزیدند و در لوگوی این باشگاه هم از پرنده همای پارسه استفاده شد.

در واقع پرسپولیس (پرسه پولیس، PERSEPOLIS) نامی است که یونانی ها برای تخت جمشید برگزیدند و نام پرسپولیس هم دقیقا نشات گرفته از نام این بنای تاریخی است که به ثبت سازمان جهانی میراث فرهنگی (UNESCO) هم رسیده است.

استفاده از نام پرسپولیس برای یک تیم پرطرفدار علاوه بر معرفی قدمت و دیرینه ایران، این بنای تاریخی را هم برای همیشه بر سر زبان‌ها انداخت اما بعد از گذشت چندین دهه از تاسیس پرسپولیس در سال ۱۳۹۲ و در دوره مدیریتی رویانیان، اصلاح‌هایی بر روی لوگوی این باشگاه ریشه‌دار انجام شد که در همان زمان اشتباهی در خلال طراحی لوگوی جدید پرسپولیس رخ داد که تا به امروز کمتر کسی متوجه این موضوع شده است.

در حالی که در لوگوی قدیمی پرسپولیس به درستی عنوان PERSEPOLIS درج شده بود، در سال ۹۲ طراحان لوگوی این باشگاه نام این تیم را به زبان محاوره‌ای روی لوگوی باشگاه درج کردند و به جای PERSEPOLIS لغت PERSPOLIS روی علامت باشگاه درج شد. این در حالی است که باشگاه پرسپولیس با نام PERSEPOLIS ثبت شده و تمام نهادهای رسمی از این لغت استفاده می‌کنند اما خود پرسپولیسی‌ها بی توجه به این اشتباه، سایت رسمی باشگاه را هم به اشتباه با لغت PERSPOLIS طراحی کردند و اقلام تجاری و تبلیغاتی باشگاه هم با این عنوان به فروش می‌رسد.

در ادامه اولین لوگوی پرسپولیس را مشاهده می‌کنید که به درستی از کلمه PERSEPOLIS استفاده شده است:


در ادامه و زمانی که لوگوی باشگاه تا حدودی به روزتر شد، باز هم دیکته صحیح و انگلیسی این لغت رعایت شد:


اما در اصلاح‌هایی که در سال ۹۲ انجام شد، برای اولین بار این اشتباه رخ داد و تاکنون هیچ کدام از ارکان باشگاه پرسپولیس متوجه درج اشتباه کلمه PERSPOLIS به جای PERSEPOLIS نشده‌اند.


در سایت باشگاه پرسپولیس هم این اشتباه رخ داده و از لغت PERSPOLIS برای طراحی پایگاه اطلاع رسانی اصلی این تیم استفاده شده است. در حال حاضر آدرس سایت باشگاه پرسپولیس fc-perspolis.com است.

با این حال AFC و FIFA دو نهاد بین المللی فوتبال از کلمه درست PERSEPOLIS استفاده می‌کنند که در ادامه می‌بینید:

 


همچنین در UNESCO (سازمان جهانی میراث فرهنگی) و ویکی پدیا هم این نام به درستی PERSEPOLIS ثبت شده است:


مدیران فعلی پرسپولیس باید هر چه سریع‌تر اقدامی را در جهت اصلاح این کلمه انجام دهند تا مجددا نام پرسپولیس به PERSEPOLIS تغییر کند تا هویت و نام این باشگاه به درستی در مراجع بین المللی تلفظ شود./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا