استفاده از تکنیک «دروغ بزرگ» در ادعای «برجام سایه جنگ را از کشور برطرف کرد»

اینترنت و رسانه‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی مرتبط با آن نقش مهمی را در فرایند چندوجهی که آن را جهانی‌سازی و استحاله و مقابله با کشورهای مستقل می‌نامند ایفا می‌کنند.

وب گسترده جهانی و رسانه‌های نوین متعدد وابسته به آن چتری است که آسیبها، تهدیدات و دشمن توسط فضای مجازی و رسانه‌های نوین که یک روز با پروژه خبرچین بیکران ذیل پروژه پریسم طی یک ماه ۱۴ میلیارد گزارش اطلاعاتی از کشور ما جمع‌آوری می‌کند و در پروژه دیگری با نام رمز “برداشت پسته ایرانی” از همین طریق اطلاعات استراتژیک کشور و مردم ایران را سرقت می‌کنند و در بازارهای مختلف به سازمانهای اطلاعاتی و اتاق فکرهای تخصصی آنرا می‌فروشند به دنبال ذائقه‌سنجی و ذائقه‌سازی برای ملت ما به خصوص تصمیم‌سازی برای مدیران است.

حضرت امام خامنه‌ای حفظه‌الله درباره قدرت رسانه‌ها در جهان امروز تاکید کردند: «امروز تأثیر رسانه‌ها و تلویزیونها و هنرها و این شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانیِ اینترنتی و… از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است؛ امروز دنیا، یک چنین دنیایی است.»

در باب قدرت رسانه‌ها می‌شود در عصر حاضر به فتنه ۸۸، بیداری اسلامی و تاثیر آن در مصر و تونس، انتخابات ریاست جمهوری امریکا و تاثیر رسانه‌ها بر پیروزی ترامپ، منکوب کردن کشورهای مستقل توسط رسانه‌های مجازی و میکروبلاگ ها نظیر توئیتر و … اشاره کرد که اینها همه با هم قدرت بسیار عظیمی را برای رسانه‌ها در سطح بین الملل پدید آورده است.

باید در نظر داشته باشیم امروزه رسانه‌ها، فضای مجازی علی‌الخصوص اینترنت با پیام‌رسانی به اقصی‌نقاط جهان نقش جدی در شکل‌دهی به فرهنگ، هویت، باورها، اررزشها و ویژگیهای شخصیتی افراد دارند.

استفاده نابجا از رسانه‌های نوین به همان اندازه خطرناک است که استفاده نابجا از مواد دارویی، اگر دارو با مدیریت صحیح مصرف نشود به جای درمانگری، افراد را دچار آسیب می‌کند؛ رسانه‌ها نوین نیز نظیر داروی ذهنی و روانی می‌تواند در صورت استفاده ناصحیح و غیر اصولی یک داروی بسیار خطرناک و آسیب‌زا باشد.

باید توجه داشته باشیم در جهان امروز و به خصوص کشور ما که تب شبکه‌های مجازی و استفاده از رسانه‌های نوین در آن بالاست یک نوع جهل بسیار خطرناک بوجود آمده است که این جهل صرفا نداشتن اطلاعات نیست بلکه داشتن اطلاعات غلط و یا پردازش نکردن درست اطلاعات نیز نوعی جهل به حساب می‌آید.

امام خامنه‌ای در این خصوص می‌فرمایند: «اگر یک دستگاه استعماری در دنیا رسانه‌‌ای را اداره می‌کند، بی‌گمان تمام آنچه که از این رسانه صادر می‌شود، در خدمت آن هدف استعماری است.»

از جمله این اهداف استعماری می توان به استفاده از تکنیکهای عملیات روانی اشاره کرد که اگر آنان را نشناسیم ممکن است در پازل دشمن گرفتار شده و یا به نفع دشمن و اهدافش قدم برداریم، قلم بزنیم و دهان باز کنیم.

تکنیک اهریمن‌سازی

در این تکنیک سعی می‌شوند از طرف مقابل یک اهریمن ترسناک ساخته شود، به عنوان مثال مطرح می‌شود که فردی قاضی پرونده اعدام‌های گسترده منافقین بوده است که البته باید سؤال کرد مگر اعدام منافقین تروریست کار بدی بوده است؟! در کدام کشور دنیا به تروریست‌ها جایزه می‌دهند؟ در امریکا که برای برخی نقش کدخدا را بازی می کند تروریستها چگونه اعدام می شوند؟ یا به عنوان مثال بحث دروغ قربانی کردن شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی توسط یک گروه که در این مسئله، قصد القای این معنا به جامعه هدف را دارند که شما با یک گروه ترسناک که هدفش فقط بستن و سانسور و برخوردهای سلبی هستند، مواجهید!

تکنیک دروغ بزرگ

تمام متخصین در حوزه عملیات روانی بر این تکنیک نگاه ویژه دارند؛ گفته می‌شود هر چقدر دروغ بزرگتر باشد راحت‌تر پذیرفته می‌شود! این دروغ آنچنان با لحن پر حرارت و با اعتماد به نفس چشم در چشم مردم در تلویزیون یا سخنرانی رسمی عنوان می‌شود که مخاطب در همان لحظه فریب خورده و این دروغ را باور م یکند.

به عنوان مثال در روزهای اخیر کانالهای تلگرامی خبر از اختلاسهای بزرگ در کشور می‌دهند که حتی گاهی رقمهای آنقدر عجیب است که اگر از نقل‌کننده بخواهیم آن رقم را بنویسد، نمی‌تواند این‌کار را انجام دهد؛ در مثال دیگر بحث دروغ بزرگ برجام سایه جنگ را از کشور بر طرف کرد رو‌برو هستیم، آنقدر دروغ بزرگ است که مردم با دیدن شواهدی مخدوش و خبرهای متناقض با توجه به تهدیدهای همیشگی امریکا و گروه‌های تروریستی برای کشور، ممکن است آن را باور کنند و این در حالیست که اتفاقا برجام بهانه خوبی برای جنگ با ایران را به دست امریکاییها و صهیونیست‌ها داده است و از طریق نظام مدام و پیوسته بازرسی‌های بی‌قید شرط مندرج در برجام، می‌تواند اطلاعات لازم برای برخورد نظامی را در اختیار دشمنان این ملت قرار دهد.

تکنیک تبلیغ برای حریف

شاید بسیار جالب باشد که فردی در یک رقابت مانند انتخابات برای رقیبش تبلیغات کند که البته در نگاه نخست این تبلیغ مثبت است اما در پس این تبلیغات یک ضد تبلیغ هوشمندانه از تصاویر، صحبتهای خاص و خنده‌دار، جملات نقض تفرقه‌انگیز و سخنان جهت‌دار وجود دارد که در نهایت ذهنیت جامعه هدف نسبت به این رقیب تخریب خواهد شد.

تکنیک جهت‌بخشی به اخبار

از تکنیکهای مهم انتخاباتی، جهت بخشیدن به اخبار است به نوعی که فرد می‌کوشد بدون تکذیب حقیقت با بکار بردن عناوین، واژه‌ها و حتی لحن خاص این خبر را به نفع خود تمام کند به عنوان مثال در تبلیغات اخیر انتخاباتی اخیر بارها شنیده‌ایم اگر روند فعلی ادامه پیدا نکند، تحریمها بیشتر شده یا جنگ شروع می‌شود و این در حالیست که با بودن وضعیت فعلی که تحریم‌ها هستند و حتی تشدید شده‌اند و همچنان پس از برجام تهدید به جنگ می‌شویم خطر بی‌ثبات‌سازی اجتماعی به دلیل مشکلات اقتصادی به عنوان مکمل وجود دارد.

تکنیک ساده‌اندیش تصویر کردن مردم

در این تکنیک سعی می‌شود مخاطب اقناع شود که کاندید مورد‌نظر انسان خوبی است و مردم و دردهای آنان را به خوبی می‌شناسد و زبان آنان شده است؛ نمایش تصاویر خاص مانند رفتن میان مردم و خانواده شهدا، تصاویر غیر رسمی کمتر منتشر شده مانند اصلاح موی سر و جمع کردن برگهای درختان، خرید کردن و تماشای فوتبال با لباس ورزشی و گرفتن عکس با زنان بدپوشش در حین کوهنوردی و … از این نوع است.

تکنیک دوقطبی‌سازی

این تکنیک از سده‌های دور در رقابت‌های حاکمیتی و جناحی ـ سیاسی وجود داشته است؛ به این روش دیو و دلبر هم می‌گویند؛ نامزدها یا احزاب در این تکنیک می‌کوشند صحنه رقابت را به دو قطب سیاه و سفید تقسیم کنند، این روشن کاملا فضا را احساسی می‌کند و فرصت اندیشیدن و پردازش محتوا را از مخاطب می‌گیرد.

در نهایت کسی که این دو قطبی را ایجاد کرده با فریب مردم و استفاده از چند تکنیک به ظاهر در این فضای غیر اخلاقی پیروز می‌شود؛ دوطقبی برجام و نابرجامیان و آزادی اینترنت و سانسور اینترنت و باز گذاشتن شبکه اجتماعی و بستن شبکه اجتماعی از جمله این نوع دوقطبی‌های خاص در این ایام هستند.

تکنیک پاره حقیقت‌گوئی

در این تکنیک یک خبر به‌صورت آگاهانه و مغرضانه‌ای، ناقص مطرح شود؛ به عبارت دیگر تمام عناصر خبری که عبارتند از چگونه؟ کجا؟ کی؟ چه کسی؟ چه چیزی؟ چرا؟ در خبر بیان نشوند؛ این روش درباره نقل قول مطبوعات و رسانه‌ها از سخنان افراد و شخصیت های مهم فراوان به کار می‌رود.

هر گروه و دسته‌ای به فراخور هدفی که آن را دنبال می‌کند، بخشی از صحبت‌ها را بیان و به بخش‌های دیگر بی‌توجهی می‌کند به عنوان مثال در قضیه برجام جریانی به دروغ می‌گوید که رهبر معظم انقلاب آن را مدیریت و امضا کرده که این جریان حامی برجام با پاره حقیقت‌گویی سعی می‌کند ۹ شرط امام خامنه‌ای حفظه‌الله را نادیده گرفته که این تائید، تائید مشروط بوده است و نه تائید کلی یا تذکرات مداوم و مکرر ایشان در خصوص خطوط قرمز و بی‌اعتمادی به امریکاییها و غربیها را به هیچ عنوان مطرح نمی‌کند.

تکنیک مظلوم‌نمایی

در این تکنیک سعی می‌شود تا به صورتی کاملا خاص تمام اقدامات و صحبتهای رقیب در طول مناظرات با جهتی رسانه‌ای شود که گویی فرد مورد نظر مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفته و آبرو، اقدامات و حیثیتش قربانی اهداف خاص شده است.

به عنوان مثال پاره کردن بنرها، رنگ پاشی بر روی تبلیغات، دروغ امنیتی شدن فضا و مخالفت با آن، دروغ بستن اینترنت و… از نمونه های این تکنیک است.

تکنیک سایه

اگر یک جریان سیاسی بتواند خود را زیر سایه و در ذیل یک نام قرار دهد، می‌‌تواند طرفداران این فرد یا جریان خاص را به سمت خود متمایل کند به عنوان مثال استفاده از تصاویر برخی افراد خاص، هنرمندان و … در انتخابات پیش رو در تمام موارد دیده می‌شود.

تکنیک برچسب زدن

یکی ازتکنیکهای اصلی در جریانات سیاسی و عملیات روانی برچسب زدن است یعنی می‌کوشند ارزش را ضد ارزش معرفی می‌کنند، صفات بارز اخلاقی را به ضداخلاق تعبیر می‌کنند و یک فضا‌سازی رسانه‌ای ایجاد می‌کنند که نتوان اصلاحش کرد؛ برچسب ممکن است به یک شخصیت حقیقی، حقوقی یا به یک نهاد و یا یک نظام سیاسی زده شود، در این تکنیک ترور شخصیتی مد‌نظر است.

به عنوان مثال نسبت دادن تمام پروژه‌های اقتصادی به یک نهاد انقلابی، حمله به رسانه‌های نهاد‌های انقلابی، پیش کشیدن بحث ترورهای سال ۶۷ و نسبت دادن به یکی از کاندیداها برچسب زنی به منظور ترور شخصیتی وی به نفع منافقین و ضد انقلاب است.

باید توجه داشت تکنیک‌های بیشتری برای فریب جامعه وجود دارد که از مهمترین راه‌های علاج آن توسط مصرف‌کننده ارتقای سواد فضای مجازی و سواد رسانه و در مرحله دوم مطالبه سالم‌سازی فضا از مدیران و حاکمیت توسط مردم است./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا