۸ راهکار ساده برای اینکه کودکتان به ورزش اعتیاد پیدا کند

ورزش جزء چیزهایی است که نه تنها در جامعه ما جانیفتاده است بلکه ما لزوم جا انداختن آن را هم حس نمی‌کنیم. وقتی چاق می‌شویم یا کمردرد می‌گیریم به زور شروع می‌کنیم به انجام حرکات ورزشی، یک مدتی باشگاه می‌رویم و بعد دوباره روز از نو روزی از نو. شاید همه اینها به خاطر این است که از کودکی ورزش برای ما یک گزینه نه چندان واجب بوده است. در این یادداشت به این می‌پردازیم که ورزش چرا مهم است و چگونه میتوانیم بچه‌ها را به آن علاقه‌مند کنیم.

۸ راهکار برای علاقه مند کردن کودکان به ورزش
اصلا ورزش چرا؟
بدن دستگاهی است که هر چقدر از آن کار بکشیم کمتر فرسوده می‌شود. قلب ما با فعالیت بیشتر تقویت می‌شود و مفاصل‌مان هر چقدر بیشتر خم و راست شوند سالم‌تر می‌مانند. خون‌رسانی به بدن و گردش خون بهتر با فعالیت بدنی افزایش میابد و همین خونرسانی موجب کمک به حفظ قوای ذهنی است. با ماشینی شدن زندگی ما باید میزان درستی از فعالیت را به صورت برنامه ریزی شده وارد زندگیمان بکنیم و این کار با ورزش ممکن است. شاید یکی از مهمترین چرایی‌های ورزش حفظ سرعت عمل دوره جوانی تا حد ممکن است. شما الان جوانید و بچه‌ها الان کودکند شاید در حال حاضر نیازی به ورزش در بدن خود احساس نکنید اما مساله این است که با ورزش این بدن را برای سالهای آتی سالم نگه میدارید.
الگو باشید
طبق معمول و مثل همه چیز بچه‌ها از رفتار شما می‌آموزند و نه از گفتار شما. نمی‌توانید صبح تا شب یک گوشه بنشینید و بعد بچه‌هایتان را هی کلاس ورزش ثبت نام کنید! اگر می‌خواهید کودکانتان به ورزش علاقه‌مند شوند باید سبک زندگی خود را تغییر بدهید. شما هم ورزش کنید!
۸ راهکار برای علاقه مند کردن کودکان به ورزش
با هم ورزش کنید
قرار نیست بشوید مربی و گیر بدهید. نه! یک فعالیت ورزشی مشترک انتخاب کنید و با هم انجامش بدهید. بازی‌های گروهی یا دونفره گزینه‌های خوبی هستند. با هم بدمینتون یا تنیس بازی کنید. بروید استخر و وقتی می‌روید پیک نیک خانوادگی والیبال بازی کنید. بگذارید بچه‌ها برایتان کری بخوانند و از شما ببرند. با هم ورزش کنید و به یکدیگر بیشتر نزدیک شوید.
بگذارید انتخاب کنند
شما هنوز حسرت فوتبالیست شدن را به دوش می‌کشید؟ خب راه مواجه شدن با این حسرت ثبت نام فرزندتان در کلاس فوتبال نیست. با هم درباره ورزش بخوانید، صحبت کنید. ورزش‌هایی مختلف را ببینید و تجربه کنید. بعد بگذارید انتخاب کنند. بگذارید به این فکر کنند که چه ورزشی و چرا. وقتی خودشان انتخاب کرده باشند. انگیزه بیشتری برای پیگیری خواهند داشت.
۸ راهکار برای علاقه مند کردن کودکان به ورزش
برنامه روتین داشته باشید
ورزش زمانی فایده دارد که با برنامه انجام شود. دو ماهی یک بار ورزش کردن تاثیر مثبت ماندگاری ندارد. این برنامه را می‌توانید با هم از قبل مشخص کنید. یا با ثبت نام کلاس یک برنامه روتین ایجاد کنید. یکی از خوبی‌های ورزش ایجاد اعتیاد است! یک اعتیاد خوب! اگر بچه‌ها مدتی پشت سر هم ورزش کنند دیگر نمی‌توانند رهایش کنند!
بچه‌ها را به خودشان علاقه‌مند کنید
وقتی کسی به خودش علاقه‌مند باشد و مسئولیت سلامتی خودش را به عهده بگیرد برای ورزش کردن انگیزه پیدا می‌کند. وقتی برای خودش و بدنش ارزش قائل باشد برای سلامتی‌اش تلاش می‌کند. برای بچه‌ها توضیح بدهید که این بدن را تا آخر عمر همراه دارند. نمی‌توانند مثل لباس از سر بازش کنند. این لباسی است که باید همیشه همراه داشته باشند. پس مراقبت از آن وظیفه آنهاست.
۸ راهکار برای علاقه مند کردن کودکان به ورزش
خدا انسان‌های قوی و تندرست را بیشتر دوست دارد
برای بچه‌ها بگویید که ورزش از جمله واجبات است چون حفظ بدن در آن است. امام علی علیه‌السلام از خدا قدرت می‌خواهد تا با بدنش در راه خدا خدمت کند۱ و پیامبر صلی الله علیه وآله هم می‌گوید:«خدا انسان‌های قوی و تندرست را بیشتر دوست دارد»۲. و بدن حقی بر گردن ما دارد و آن سالم نگه داشتن بدن است.
دلیل ورزش را با هم کشف کنید
با هم درباره ورزش جستجو کنید. داستان هایی درباره معجزه‌هایی که ورزش در زندگی آدم‌ها ایجاد کرده بخوانید. درباره ورزش و ورزشکارها بیشتر بخوانید. درباره تاثیرات ورزش، اصلا از آنها بخواهید درباره این موضوع تحقیق کنند و به شما یاد بدهند. بعد از ورزش از بچه‌ها بپرسید چه احساسی دارند؟ آیا تغییری در بدن و احساساتشان ایجاد شده است؟
۸ راهکار برای علاقه مند کردن کودکان به ورزش
کار را سخت نکنید، تفریح کنید
ببینید! قرار نیست بچه‌ها را به ضرب و زور تبدیل به ورزشکارهای حرفه‌ای کنید. پس جوری به آنها فشار نیاورید که از ورزش گریزان شوند. داستان را با تفریح و بازی همراه کنید. به بچه‌ها فشار نیاورید و اجازه بدهید با علاقه ادامه بدهند. قبول کنید همیشه و با علاقه ورزش کردن بهتر از مدتی ورزش کردن و رها کردن آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا