شمارش معکوس برای حماسه انقلابی

«شمارش معکوس برای حماسه انقلابی»، «مشارکت حداکثری فصل الخطاب است»، «ایران برای خوشبختی‌اش رأی می دهد»، «مشارکت گسترده، تضمین دولت مقتدر»، «پیام های حضور حداکثری»، «تصمیمی سرنوشت‌ساز در گذرگاه تاریخی توسعه»، «خاستگاه و پایگاه حامیان رئیسی و روحانی »، «بی‌برنامه‌ترین نامزد شعاری‌ترین برنامه»، «عدم مشارکت، گناهی نابخشودنی است»، «انتخابات، چقدر برای دانشگاهیان ما مسأله است؟»، «رای ما روحانی!»، «مناظره رؤسای «ستاد سلامت» روحانی و رئیسی»، «رای به اعتدال و منطق؛ نه به جنگ و تحریم»، «دولت فرهنگی «آری» فرهنگ دولتی «نه»»، «برنامه، فهرست نیست»، «جمعه هوای «تو» را داریم»، «رستاخیز روحانی»، «همه می‌آییم، برای ایران، برای اصلاحات»، «پیروزی روحانی از عقلانیت تا ثبات»، «قیام قم به سود کدام روحانی؟»، «ماموریت سرهنگ ناتمام ماند، آرایش نهایی شکل گرفت»، «قالیباف با انصراف به نفع روحانی عمل کرد»، «به چه شاخص هایی رای دهیم؟»، «رای به روحانی در دفاع از عقلانیت»، «سونامی تغییر در تهران»، «انتخابات مایه اتحاد ملت» محورهای اصلی روزنامه های صبح امروز به شمار می روند.

**شمارش معکوس برای حماسه انقلابی
روزنامه«جام جم» در گزارشی با عنوان «شمارش معکوس برای حماسه انقلابی» آورده است: تنها دو روز دیگر تا برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری باقی است و شور و نشاط موجود در کشور حکایت از برگزاری انتخاباتی پرشور در روز جمعه دارد. بحث مشارکت گسترده مردم در انتخابات از جمله ابعاد مهمی است که همواره مورد تاکید مسئولان نظام و بویژه رهبر معظم انقلاب بوده است و حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای در بیاناتشان بارها به اهمیت حضور گسترده مردم چه به لحاظ داخلی و چه به لحاظ بین‌المللی اشاره کرد‌ه‌اند. ایشان در سخنرانی خود در اولین روز سال ۹۶ در جمع زائران امام رضا(ع) فرمودند: آنچه در درجه اول برای این حقیر مهم است، شرکت عمومی در انتخابات است و [این‌که] همه آحادی که می‌توانند رای بدهند و مشمول قانونند وارد انتخابات بشوند و انتخابات را پُرشور کنند؛ این اولین خواسته و مهم‌ترین خواسته‌‌ ماست.

**مشارکت حداکثری فصل الخطاب است
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با درج عنوان «مشارکت حداکثری فصل الخطاب است»: «چرا باید در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها شرکت کرد؟…» سوالی که تنها چند روز به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراها به یکی از موضوعات داغ محفل‌های خصوصی و عمومی تبدیل شده است.سوالی که «اعتماد» در گفت‌وگو با کارشناسان و کاندیداهای شورا، آن را مطرح کرده است.
محمود میرلوحی، کاندیدای عضو لیست امید اصلاح‌طلبان با اشاره به ضرورت حضور مردم در انتخابات گفت: تاریخ نشان می‌دهد که هر گاه در کشور ما مشارکت حداکثری وجود داشته، فصل‌الخطابی برای حل بخش عمده‌ای از مشکلات بوده است.
محمد سلطانی‌فر، کارشناس رسانه اما از زاویه‌ای دیگر به انتخابات و ضرورت حضور مردم در آن نگاه می‌کند: به نظرم یکی از زوایای انتخابات این دوره که مغفول مانده است، ابعاد خارجی برگزاری و افرادی است که پیروز آن می‌شوند.
پیروز حناچی، معاون وزیر مسکن و راه و شهرسازی نیز به قول خودش ترجیح می‌دهد تا به مساله از زاویه تخصصی خودش نگاه کند: اگر دولت روحانی در سال ٩٢ روی کار نیامده بود جمعیت امروز تهران شاید به حدود ۱۳٫۵ میلیون نفر می‌رسید.

**ایران برای خوشبختی‌اش رأی می دهد
روزنامه «ایران» در مطلبی با انتخاب عنوان «ایران برای خوشبختی‌اش رأی می دهد» در گفت وگو با بهروز غریب‌پور کارگردان تئاتر، آورد: پیامی برای مردم، بویژه همزبانانتان دارید؟ من اعتقاد دارم محدودیت‌هایی برای کردها و اهل تسنن بوده است و تا زمانی که رهبری به کردستان نرفته بود حتی پخش اذان اهل سنت ممنوع بود. آقای روحانی به کردها و اهل تسنن نگاه ویژه داشته و دارد. استاندار کردستان دلسوزانه برای این استان تلاش می‌کند و مدام کشاورزان را ترغیب می‌کند که خام فروشی نکنند. من دعوت می‌کنم مردم خطه کردستان با مدیران لایق و دلسوز همکاری کنند. درست است که دولت یازدهم یکدست نیست اما اکثریت قریب به اتفاق مردان دلسوخته ایران‌اند که ما باید بر شمارشان بیفزاییم. نکته قابل توجه دیگر این است که زنان فرماندار داریم و این نشان می‌دهد دولت فعلی به اقوام، زنان و اقلیت‌های مذهبی فکر می‌کند. مردم کردستان یکبار دیگر باید نشان دهند که دوستدار حق و ایران هستند و تلاش می‌کنند از این وضعیت بیرون بیاییم. ما مردمی «بدبخت» نیستیم بلکه ملتی هستیم که برای خوشبختی‌مان قد علم می‌کنیم.

**مشارکت گسترده، تضمین دولت مقتدر
روزنامه «ایران» در یادداشتی با انتخاب عنوان «مشارکت گسترده، تضمین دولت مقتدر» به قلم مصطفی معین فعال سیاسی نگاشه شد، آورد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات از جهات مختلفی واجد اهمیت است. اول اینکه نشان از ارتقای آگاهی سیاسی و توانمندی تحلیلی مردم دارد. مردم در فرایند دموکراتیزه شدن فرهنگ کشور، قدر رأی خود را می‌دانند و می‌خواهند از این حق شهروندی خود برای تعیین سرنوشت خود و کشور بهره ببرند. در حقیقت شرکت در انتخابات شاخص مهمی از توسعه سیاسی است. دوم اینکه، مشارکت بالا مانع از بازگشت به عقب می‌شود. منظور دوران تجربه شده توأم با رکود و ناکارآمدی و فساد دولت‌های نهم و دهم است که این روزها همان صداها و شعارها شنیده می‌شود. اهتمام مردم نسبت به مخاطرات احتمالی تکرار آن دوره، اهمیت مشارکت را دو چندان می‌کند.

**پیام های حضور حداکثری
روزنامه «جام جم» در یادداشتی با عنوان «پیام های حضور حداکثری» که به قلم جهانبخش ایزدی استاد دانشگاه نگاشته شد،آورد: انتخابات، تعریفی افقی و عمودی دارد. تعریف افقی انتخابات یعنی فرآیند معین برای نتیجه نامعین. انتخابات به عنوان پدیده مدرن براساس ساز و کار مشخص و تعریف‌شده‌ای است و نتیجه آن هم علی القاعده برای رای‌دهندگان و برگزار‌کنندگان مشخص نیست، مگر این‌که به کمک ابزارهایی مانند نظرسنجی بتوان نتایج آرا را پیش‌بینی کرد. در مورد تعریف عمودی انتخابات نیز باید گفت نظام‌های سیاسی به مشروعیت نیاز دارند. مشروعیت نظام‌های سیاسی زمانی به‌دست می‌آید که مردم مشارکت داشته باشند. مشارکت هم زمانی شکل می‌گیرد که بستر رقابت به‌وجود آید، بی‌شک هر چه میزان مشارکت مردمی در انتخابات افزایش یابد، نشانه این است که مردم نسبت به عملکرد، کارویژه و کارآمدی نظام باور دارند. بنابراین ضرورت دارد مردمی که تا کنون به هر دلیل هنوز تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات را نگرفته‌اند، پای صندوق رای حاضر شوند و آینده خود را به همان میزانی که به رای‌شان بستگی دارد، بسازند.

** تصمیمی سرنوشت‌ساز در گذرگاه تاریخی توسعه
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با انتخاب عنوان «تصمیمی سرنوشت‌ساز در گذرگاه تاریخی توسعه» به قلم مینو خالقی حقوقدان و فعال سیاسی نوشت: اکنون زمان تصمیم‌گیری ما مردم ایران برای نیل به اهداف بلندمدت توسعه پایدار در این سرزمین است.یکایک ما موظف به حضور و اعلام نظر نسبت به سرنوشت آتی فرزندان‌مان هستیم چرا که براین باوریم تحت هر شرایط و با هر امکاناتی، راهِ پیشرفت، اصلاحات و دموکراسی‌خواهی در این سرزمین از طریق صندوق‌های رای و حاکمیت ملی می‌گذرد و امید به آینده روشن ایران، تنها دارایی ما در این مسیر صعبِ گذر از تنگناها و شالوده هستی‌ساز ما است.
با نیرویی افزون سخت جان و امیدوار، راهی که اصلاح گران واقعی آغاز کردند را ادامه دهیم. چرا که کناره‌گیری از صندوق‌های رای و عدم اعلام نظر، سیاست مبتنی بر ثبات و آرامش و امنیت روانی اقتصادی ایران در سال‌های آتی را دستخوش تغییراتی ناخوشایند خواهد کرد.

**خاستگاه و پایگاه حامیان رئیسی و روحانی
«ایرانیان در دوراهی تدبیر یا تغییر» گزارش منتشر شده در روزنامه «ایران» است که در ادامه می خوانیم: دیگر اصولگرایان با خیال راحت موضعگیری کنند؛ پس از انصراف محمدباقر قالیباف نامزد اصولگرای انتخابات که هوادارانش او را با عنوان «مرد عمل» یاد می‌کردند، حال اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان ائتلافی یکصدا از ابراهیم رئیسی حمایت می‌کند. دیروز چهره‌هایی که تا روز دوشنبه با ایما و اشاره تولیت آستان قدس رضوی و دادستان سابق کشور را گزینه «اصلح» برای ریاست جمهوری این دوره می‌دانستند، ضمن قدردانی از قالیباف، پایگاه اجتماعی خود را دعوت کردند تا به رئیسی رأی بدهند؛ نامزدی که مهم‌ترین برنامه‌هایش ذیل دو محور افزایش کمک‌های نقدی و غیرنقدی به فقرا و مبارزه با فساد تعریف می‌شود. سن روحانی در شرایطی قدم به میدان رقابت ریاست جمهوری دوازدهم گذاشت که یکی از بزرگ‌ترین حامیانش آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی دیگر در کنارش نیست. علاوه بر فراکسیون امید مجلس، شماری از نمایندگان مستقل و اصولگرای پارلمان نیز از روحانی حمایت کرده‌اند.

**بی‌برنامه‌ترین نامزد شعاری‌ترین برنامه
علی شکوهی در روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «بی‌برنامه‌ترین نامزد شعاری‌ترین برنامه»، نوشت: ایام تبلیغات انتخابات در حال پایان یافتن است و بعید است رقبای دولت حرفی را ناگفته گذاشته باشند و ادعایی را مطرح نکرده و وعده‌هایی را نداده باشند. امیدوارم یک مرکز و نهادی ابتکار به خرج دهد و همه این سخنان را گردآوری کرده و با تحلیل محتوا به بررسی ماهیت سخنان و انتقادهای مطروحه اقدام کند تا معلوم شود که این سخنان و اظهارات و وعده‌ها از چه میزان صحت و اتقان برخوردار بودند و کدامین راهکار عملی برای اداره کشور را شامل می‌شدند. طبعا اگر در این میان برنامه‌هایی وجود دارد که دولت به آن توجه نداشت، از آن استفاده شده و قدمی برای حل معضلات برداشته شود. آنچه از مجموع سخنان جناب رییسی بر می‌آید و تاکنون از زبان ایشان شنیده شد به گمان من بیان یک دسته شعارهای کلی است که برنامه اجرایی مشخصی آن را حمایت نمی‌کند.

**عدم مشارکت، گناهی نابخشودنی است
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گفت وگو با بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس با انتشار عنوان «عدم مشارکت، گناهی نابخشودنی است»، نوشت: عدم مشارکت افراد گناهی نابخشودنی است زیرا اگر دولت‌های مشابه دولت‌های قبل بر سر کار بیایند خطرات بسیار بیشتری ایران را تهدید خواهد کرد؛ بنابراین رسانه‌ها باید همت کنند و گفت‌وگوهای چهره به چهره برای آگاهی‌بخشی به مردم باید بیشتر شود تا از گردنه خطرناک انتخابات به سلامت عبور کنیم و ثبات و آرامش همچنان مسیر خود را در کشور سپری کند.

**انتخابات، چقدر برای دانشگاهیان ما مسأله است؟
روزنامه «ایران» در یادداشتی با درج عنوان «انتخابات، چقدر برای دانشگاهیان ما مسأله است؟» به قلم هادی خانیکی استاد ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبایی نگاشته شد، آورد: به نظر می‌رسد شرایط و میزان کنشگری برای آکادمیسین‌ها و دانشجویان، بین قبل و بعد از انتخابات متفاوت است، اما چرا؟ واقعیت این است که عرصه انتخابات در جامعه ما با گمشده‌ای به اسم «فضای سیاسی» مواجه است که قبل و بعد از انتخابات را برای ما متفاوت می‌کند. شاید ضعف نهادهای مدنی، حزبی و سیاسی است که این احساس را برای ما ایجاد می‌کند که می‌توان در روزهای قبل از انتخابات «حرف زد» اما همچنان نمی‌توان «نظر داد» بویژه در محیط‌هایی که محافظه‌کارانه‌ و محتاطانه است مثل مراکز آکادمیک و دانشگاهی که از قضا باید با رویکردی منتقدانه تنور این روزها را گرم نگه دارند. بر این اساس، معتقدم سردترین فضاهای انتخاباتی، در دانشگاه‌ها، در میان دانشجویان و اعضای هیأت علمی است در حالی که در دوره‌های انتخاباتی پیشین، قلب تپنده انتخابات در خود دانشگاه‌ها بود. گویا باید انتظار داشت که موجی شکل گیرد یا پدیده‌ای برای انتخابات خلق شود که ذیل آن موج، افراد مکنونات و تصمیم‌های خود را بگویند.

** رای ما روحانی!
روزنامه«آرمان» در گزارشی با عنوان«رای ما روحانی!» آورده است: کمتر از دو روز به انتخابات ریاست جمهوری باقی است. در این راستا تمام شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب، معتدل و اصولگرای میانه‌رو به نحوی از حسن روحانی حمایت کرده‌اند. دختر امام خمینی(ره) با حمایت از روحانی پیام روشنی در چرایی رای به این کاندیدا به مخاطبان ارائه کرد. از سوی دیگر علی‌اکبر ناطق نوری عنوان کرد: آقای روحانی شخصیتی اصلح است و از همه می‌خواهم به او رای دهند. عبدا… نوری وزیر کشور دولت اصلاحات هم در پیامی گفت: کوچکترین تردیدی در حمایت از روحانی ندارم. آیت‌ا… صانعی، حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی و علی مطهری نایب رئیس مجلس نیز در پیام‌های جداگانه‌‌ای بر لزوم مشارکت در انتخابات و رای به دکتر حسن روحانی تاکید کردند.

**مناظره رؤسای «ستاد سلامت» روحانی و رئیسی
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «مناظره رؤسای «ستاد سلامت» روحانی و رئیسی»، نوشت: با نزدیک شدن به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های مخالف دولت برای وارونه جلوه دادن دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت شدت گرفته است. مخالفان دولت رفع بحران حوزه درمان و بهداشت را با اجرای طرح تحول نظام سلامت بر نمی‌تابند و با انعکاس نادرست اخبار مغرضانه سعی در پنهان کردن دستاوردهای بزرگ‌ترین طرح اجتماعی دولت دارند با همه اینها مسئولان وزارت بهداشت بارها نمایندگان ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری را برای مناظره پیرامون اجرای طرح تحول نظام سلامت دعوت کرده‌اند اما هنوز کسی حاضر به دفاع مستدل در این باره نشده است. با این حال دردو روز گذشته بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی رؤسای ستاد سلامت دکتر روحانی و حجت‌الاسلام رئیسی را برای بررسی و نقد طرح تحول نظام سلامت دعوت کرد. جلسه‌ای که خروجی آن بازهم با حضور برخی خبرسازان آلوده شد و در نهایت مهم‌ترین اهداف طرح تحول یعنی نجات وضعیت مردم در حوزه سلامت، دسترسی مردم به خدمات عادلانه، کاهش هزینه‌های کمرشکن و توسعه شبکه بهداشت روستایی و مناطق کم برخوردار مغفول ماند.

**رای به اعتدال و منطق؛ نه به جنگ و تحریم
علیرضا هدایت پور پژوهشگر روابط بین الملل در روزنامه «وقایع اتفاقیه» در یادداشتی با عنوان «رای به اعتدال و منطق؛ نه به جنگ و تحریم»، نوشت: برخلاف نظر برخی تحلیل‌سازان مدعی اصول‌گرایی که این روزها با قلب حقایق و مقایسه معکوس وقایع لیبی و برخی حاکمان خودکامه با «دولت تدبیر و امید» که «نه به روحانی» را «نه به جنگ و حمله نظامی» تبلیغ می‌کنند، نویسنده براین‌باور است، آن چیزی که منجر به حمله نظامی و تغییر رژیم در لیبی، عراق و… شد و خواهد شد، حاکمیت دولت‌های غیرمردمی و جدایی و عدم اعتماد میان ملت و دولت بود و خواهد بود. بی‌گمان، حمایت مردمی و مقبولیت عمومی و گسترده یک نظام سیاسی، بازدارنده‌ترین عامل در مقابل تجاوز و زیاده‌خواهی‌های دیگران خواهد بود. همچنان‌ که رژیم تا دندان مسلح پهلوی نتوانست با تمام حامیان خارجی‌ای که داشت در مقابل اراده و خواست مردم ایران مقاومت کند. از این رو، ضمن احترام به سایر نامزدها، باید اذعان کرد «رأی به روحانی»، «رأی به منطق و اعتدال» و «نه به جنگ، تحریم و انزوا» خواهد بود.

**دولت فرهنگی «آری» فرهنگ دولتی «نه»
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان « دولت فرهنگی «آری» فرهنگ دولتی «نه»»، نوشت: جمع زیادی از هنرمندان عرصه‌های گوناگون هنری با نگارش یادداشت، انتشار ویدیو یا گفت‌وگو با رسانه‌ها، ضمن دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، از حسن روحانی به عنوان گزینه مورد نظر خود در انتخابات پیش‌رو، حمایت کردند. با مشخص شدن ترکیب نهایی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، هنرمندان و چهره‌های فرهنگی ضمن اعلام حمایت خود از رییس دولت تدبیرو‌امید از مردم خواستند به جای قهر و تحریم، از حق شهروندی خود استفاده کنند و سرنوشتی بهتر را برای کشور رقم بزنند. با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، این اظهارنظرها و دعوت‌ها پرشورتر از گذشته ادامه دارد و هنرمندان از مردم می‌خواهند نسبت به سرنوشت کشور خویش بی‌تفاوت نباشند و از موضع انفعال بیرون بیایند تا فردای انتخابات، نادم و پشیمان نباشند.

** برنامه، فهرست نیست
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با درج عنوان «برنامه، فهرست نیست» به قلم سید علی میرموسوی عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم نگاشته شد، آورد: اساسا یکی از نشانه‌های مدیریت کارآمد دارا بودن برنامه است و ریاست‌جمهوری بالاترین رده مدیریتی است. بی‌تردید رییس‌جمهور از اختیار لازم برای برنامه‌ریزی برخوردار است و اگر برنامه‌ای واقع‌بینانه طراحی کند با تدبیر و مدیریت می‌تواند آن را محقق کند. بنابراین داشتن برنامه نه‌تنها امکان‌پذیر بلکه یکی از شرایط و نشانه‌های مهم برای ارزیابی کسی است که برای پست ریاست‌جمهوری نامزد شده است. مهم‌ترین راهکار این است که با بهره بردن از کارشناسان متخصص و با تجربه در اداره دولت و با شناسایی درست مشکلات، آسیب‌ها، فرصت‌ها و محدودیت‌ها برنامه‌ای واقع‌بینانه تدوین کنند. برنامه با فهرست کار تفاوت دارد و در تدوین آن توجه به منابع و امکانات لازم است و با واقع‌بینانه بودن، امکان تحقق آن افزایش می‌یابد. در انتخابات پیش رو یکی از مشکلات این است که برخی نامزدها فهرست کار را با برنامه اشتباه گرفته و براینکه برنامه دارند اصرار می‌ورزند. آنان به جای اعلام برنامه در نهایت به بیان اهداف و کارهایی می‌پردازند که در نظر دارند انجام دهند. یکی از آنها به بهانه اینکه با وجود سند چشم‌انداز نیازی به برنامه نیست، عدم ارایه برنامه را توجیه کرده است. این نوع توجیه‌ها نشان‌‌دهنده این است که برخی کاندیداها دست‌کم یکی از نخستین نشانه‌های لازم برای مدیریت شایسته و کارآمد را دارا نیستند.

**جمعه هوای «تو» را داریم
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با درج عنوان «جمعه هوای «تو» را داریم»، می نویسد: هوا ندارند اما، هوایش را که دارند تا ورزشگاه تختی اهواز را در استقبال با شکوهش سراسر بنفش ‌کنند؛ مردمانی که در گرمای ٤٠ درجه‌ای اهواز، لشکری ٤٠ هزار نفره را ساختند و فریاد «هواتو داریم» سر می‌دادند، تا با همه مشقاتی که در تمام این سال‌ها دیدند همزبان با ملت ایران، شعار «به عقب بازنمی‌گردیم» را فریاد بزنند. اهواز دیروز در میزبانی از حسن روحانی سنگ تمام گذاشت؛ برای مردی که از آن لحظه‌ای که پشت تریبون قرار گرفت، دیگر تنها کاندیدای جریان اعتدال، اصلاحات و اصولگرایان معتدل بود. آن هنگام که پیام جهانگیری از شیراز به گوش روحانی در اهواز می‌رسد، او در ستایش معاون اولش، در مدح معرفتش و در ثنای مرامش، می‌گوید که «خوب بود که آمد تا مردم لیاقت‌های این سرباز دلیر ایران را ببینند».

** رستاخیز روحانی
روزنامه«آرمان» با درج گزارشی با عنوان«رستاخیز روحانی» آورده است: روحانی آرام آرام برآمد و زبان گشود. از همان لحظه‌ای که دولت یازدهم آغاز به کار کرد هجوم همه‌جانبه مخالفان تندرو و دلواپس هم شروع شد. در طول دوره چهار ساله بر هجمه به دولت افزوده شد و در مناظره‌ها با درنوردیدن مرزهای اخلاق به اوج رسید، اما روحانی شأن رئیس‌جمهور را حفظ کرد و پاسخی به هجمه‌ها نداد و اینک رستاخیز روحانی فرارسیده است. همه کسانی که گمان می‌کردند این همه هجمه و تخریب تاثیر گذاشته و از محبوبیت روحانی کاسته، این روزها با حیرت به اجتماع بنفش مردم نگاه می‌کنند. روحانی به هر شهری که می‌رود تنها و تنها حمایت می‌بیند و بس.

**همه می‌آییم، برای ایران، برای اصلاحات
روزنامه «همدلی» در سرمقاله ای با درج عنوان «همه می‌آییم، برای ایران، برای اصلاحات» به قلم ولی الله شجاع پوریان نگاشته شد، آورد: انتخابات یکی از عاقلانه‌ترین و بهترین ابزار برای تحقق رای و خواست مردم است. اندیشمندان مختلف سیاسی و نظام‌های سیاسی متنوع دنیا نمونه‌های فراوانی از انقلاب، کودتا، تحریم، اغتشاش و… را برای حکمرانی مطلوب ارائه داده‌اند، اما هیچ‌کدام به اندازه اصلاحات تدریجی و توسعه سیاسی تاثیرگذار و نتیجه‌بخش نبوده است. هنوز هیچ راهی نیرومندتر و نتیجه بخش‌تر از حضور مردم در انتخابات و رای به نزدیک‌ترین تفکر به گفتمان مطلوب وجود ندارد و چنانچه تصمیمی جز این اتخاذ شود، نتیجه آن چیزی جز استیلای گفتمان رقیب و آن هم در فرآیندی شبه دموکراتیک نیست.این روزها بزرگ‌ترین رقیب روحانی، عدم مشارکت گسترده در انتخابات است. القای یاس و ناامیدی به جامعه با هدف کم رنگ‌تر کردن مشارکت مردم صورت می‌گیرد و افتادن در این دام مطلوب تندروها و اردوگاه رقیب است. اصلاحات تنها راه عملی برون‌رفت از شرایط موجود است و گذر از این مسیر نیز جز با صبر و شکیبایی و تحمل سختی‌ها و مرارت‌ها امکان‌پذیر نیست. برای تداوم مسیر اصلاحات در روز ۲۹اردیبهشت همه می‌آییم، برای ایران، برای اصلاحات.

** پیروزی روحانی از عقلانیت تا ثبات
حسین احمدی نیاز با درج یادداشتی با عنوان«پیروزی روحانی از عقلانیت تا ثبات» در روزنامه«آرمان» نوشت: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را می‌توان یکی از مهم‌ترین دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری در ایران تلقی کرد، به نحوی که عده‌ای از صاحبنظران قیاس آن را با انتخابات دوم خرداد ٧٦ مطرح کرده‌اند. روحانی زمانی سکاندار ریاست جمهوری در سال ٩٢ شد که کشور در وضعیت دشواری قرار داشت، تورم افسارگسیخته بنیان‌های اقتصادی و اجتماعی ایران را به‌شدت لرزان کرده بود، نوسانات ارزی لحظه‌ای بود، جامعه جهانی علیه ایران به سمت اجماع می‌رفت، خزانه خالی بانک مرکزی، تعهدات وسیع مالی و آسیب‌های اجتماعی به اوج خود رسیده بود و اساسا دیوار اعتماد ترک‌های زیادی برداشته بود، گسست بین جامعه و دولت به مرز اعلا رسیده بود و از دیگر سو سطح انتظارات ملت از روحانی و دولت تدبیر و امید هم افزایش یافته بود.

** قیام قم به سود کدام روحانی؟
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با درج عنوان «قیام قم به سود کدام روحانی؟»، می نویسد: در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ١٣٩٢، حسن روحانی در استان قم ٢١٠هزار رای به دست آورد و پس از او، سعید جلیلی ١٢١هزار رای و محمدباقر قالیباف ٩٠هزار رای نصیب‌شان شد. پیروزی قاطع روحانی در قم، اگرچه احتمالا ناشی از جهت‌گیری سیاسی او بود، اما قطعا با لباس او هم مرتبط بود. روحانی، روحانی بود و جلیلی و قالیباف غیرروحانی. قم هم شهر روحانیت است. بنابراین عجیب نبود که بسیاری از روحانیان به یک سیاستمدار معمم مجرب بیش از دو سیاستمدار نامعمم نامجرب، اعتماد کنند. اما در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در برابر یک روحانی دیگر قرار گرفته است. ابراهیم رییسی هرچند که تجربه سیاسی چندانی ندارد ولی از امتیاز سیادت برخوردار است. قم هم پایگاه سنت است و سیادت را در سیاست نیز ارج می‌نهد. بنابراین می‌توان حدس زد که در این انتخابات، کار روحانی در قم سخت‌تر از چهار سال قبل است. اینکه حال‌وهوای سیاسی شهر قم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری چگونه است.

**ماموریت سرهنگ ناتمام ماند، آرایش نهایی شکل گرفت
روزنامه «همدلی» در یادداشتی با انتشار عنوان «ماموریت سرهنگ ناتمام ماند، آرایش نهایی شکل گرفت» به قلم احسان اقبال سعید نگاشته شد، آورد: صر دوشنبه مهر پایانی بر کوشش‌های محمدباقر قالیباف برای رسیدن به رویای ریاست جمهوری بود. تلاشی که ظاهرا هرچه هزینه بیشتری برای آن صرف کرده توفیق کمتری به دست آمده است. این کناره‌گیری قطعا پایان رویای ریاست جمهوری قالیباف است، چراکه دوشکست و یک کناره‌گیری قطعا او را در قامت بازنده ابدی فرو خواهد برد و آرای تشکیلاتی اصول‌گرایان متوجه او نخواهد بود. روحانی احتمالا سبد رای دور نخستش را تکرار خواهد کرد و هرچه توان و تلاش حامیانش در اقناع بی‌تفاوت‌ها بالاتر برود، احتمالا سبد سنگین‌تری خواهد داشت و پیروزی قاطع‌تر خواهد بود. در فضای دوقطبی موجود اگر ‌هاشمی طبا و میرسلیم هم بمانند احتمالا آرای بسیار پایینی در حد نماینده مجلس در یک شهر متوسط و کوچک را تجربه خواهند کرد.

** قالیباف با انصراف به نفع روحانی عمل کرد
روزنامه«آرمان» در مطلبی با عنوان«قالیباف با انصراف به نفع روحانی عمل کرد» به گفت وگو با مصطفی ایزدی پرداخت و نوشت: من معتقدم به چند دلیل، انصراف آقای قالیباف به نفع اصلاح‌طلبان است. نخست اینکه یک احتمال که از ابتدا وجود داشت و اصولگراها نیز بسیار برای آن برنامه ریخته بودند، دو مرحله‌ای شدن انتخابات بود. کنار رفتن آقای قالیباف فضای انتخابات را دو قطبی کرد که تشتت آرا به وجود نمی‌آید و پیش‌بینی من این است که دور دومی شکل نمی‌گیرد. نکته دوم این است که همه آرای قالیباف به سبد رئیسی ریخته نخواهد شد. ببینید، اطرافیان آقای رئیسی از میان قشرهایی است که به صورت ایدئولوژیک طرفدار او هستند، اما هواداران قالیباف از میان افرادی است که نیروهای شهری تکنوکرات، کارمند و مدیران بودند که به نظر رای آنها به سبد روحانی منتقل خواهد شد. اگر فرض کنیم که بخشی از آرای آقای قالیباف رای سرگردان است، به سمت آقای رئیسی سوق ندارد و اتفاقا به سود آقای روحانی خواهد بود.‌ بسیاری از هواداران آقای قالیباف این‌طور نبود که فکر کنند بهترین کاندیدا آقای قالیباف است. شما تصور کنید مثلا پرسنل شهرداری تهران، به هردلیلی می‌خواستند به قالیباف رای دهند، اما الان آزاد شده‌اند و از میان آقایان روحانی و رئیسی انتخاب می‌کنند که به نظر من بخش عمده آنها به سمت آقای روحانی می‌روند.

**به چه شاخص هایی رای دهیم؟
روزنامه «جوان» در یادداشتی با درج عنوان «به چه شاخص هایی رای دهیم؟» به قلم یدالله جوانی نگاشته شد، آورد: روز ۲۹ اردیبهشت، روز خلق حماسه‌ای دیگر از سوی ایرانیان با حضور در پای صندوق‌های رأی در پیش است. به طور قطع ایرانیان با هر نوع گرایش و سلیقه‌ای برای حفظ استقلال و عزت ملی، برای حفظ منافع ملی و تأمین امنیت کشور، برای نمایش وحدت ملی و پیوند با نظام اسلامی و ولایت، با حضور در صحنه انتخابات، به کاندیدای مورد نظر خود رأی خواهند داد. کاندیدای به دور از نبایسته‌های اخلاقی، کسی است که در آن ویژگی‌هایی چون: بی‌عدالتی، بی‌انصافی، بی‌حیایی، عجب و غرور، دنیاگرایی و اشرافی‌گری، قدرت‌طلبی، عافیت‌طلبی، حسادت، دروغگویی، قبیله‌گرایی، نفس‌پرستی و خود برترپنداری در آن نباشد. اگر با این معیارها و ملاک‌ها دست به انتخاب زدیم، به طور قطع پشیمان نخواهیم شد. برای دستیابی به مصداق یا باید اهل شناخت باشیم و یا از طریق تحقیق و رجوع به افراد مورد اطمینان از متدینین به آن فرد اصلح برسیم. در زمان کنونی یکی از راه‌های رسیدن به تشخیص، نگاه به رفتار دشمنان شناخته شده در انتخابات است. با نیم‌نگاهی به صحنه انتخابات و رصد رفتار دشمنان انقلاب، نظام و کشور، می‌توان دریافت که دشمنان چگونه در تلاش هستند چه کسانی رأی بیاورند و چه کسانی رأی نیاورند. به طور قطع این ترجیح دشمن از سر خیرخواهی برای ملت ما نیست.

** رای به روحانی در دفاع از عقلانیت
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با انتخاب عنوان «رای به روحانی در دفاع از عقلانیت»، می نویسد: در روزهای اخیر شاهد انتشار بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها و اظهارنظرهای گوناگونی از سوی طیف وسیعی از روشنفکران، اهالی فرهنگ و پژوهشگران و محققان حوزه‌های گوناگون علوم انسانی در حمایت از دولت تدبیر و امید هستیم: نامه‌هایی با عنوان پژوهشگران علوم اجتماعی، اصحاب علوم تربیتی، محققان و اساتید فلسفه و… برخی از این محققان نیز به تنهایی متن‌هایی نوشته‌اند یا در اظهارنظرهای تصویری یا صوتی دلایل خود را برای رای دادن به حسن روحانی بیان کرده‌اند، در این فهرست‌های متنوع و متکثر به اسامی چهره‌هایی چون محمد مجتهد شبستری، مصطفی ملکیان، بابک احمدی، حسین معصومی همدانی، شاپور اعتماد، نصرالله پورجوادی، خشایار دیهیمی، نجفقلی حبیبی، پرویز ضیاء شهابی، بیژن عبدالکریمی و… برمی‌خوریم.

**سونامی تغییر در تهران
روزنامه «جوان» در گزارشی با انتخاب عنوان «سونامی تغییر در تهران»، نوشت: شمارش معکوس برای حضور پرشور و خلق حماسه‌ای دیگر در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری با نزدیک شدن به ۲۹ اردیبهشت آغاز شده است. این نشانه‌ها را می‌توان در اقبال عمومی مردم به نامزدهای ریاست جمهوری در سفرهای تبلیغاتی آنها مشاهده کرد. شاید بتوان استقبال پرشور مردم اصفهان را از سید ابراهیم رئیسی در روز دوشنبه نقطه عطفی در این دیدارها تلقی کرد. استقبال بی‌نظیر مردم اصفهان از سید ابراهیم رئیسی در حالی رقم خورد که محمدباقر قالیباف در بیانیه‌ای رسمی ضمن اعلام انصراف از ادامه رقابت‌ها از مردم و هواداران خود خواست از وی حمایت کنند؛ مسئله‌ای که با واکنش گسترده فعالان سیاسی و رسانه‌ای مواجه شد و تصمیم رزمنده جهادی دفاع مقدس را نوعی جهاد سیاسی و دعوت به اتحاد و همدلی بیشتر در جبهه انقلاب ارزیابی کردند.

**انتخابات مایه اتحاد ملت
روزنامه «کیهان» در گزارشی با درج عنوان «انتخابات مایه اتحاد ملت»، نوشت: در جمهوری اسلامی چند شاخصه مهم در نمایش اقتدار کشورمان وجود دارد که یکی‌ از این شاخصه‌ها معیار انتخابات و میزان مشارکت‌های مردمی است و به لطف الهی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون مردم نشان داده‌اند با حضور گسترده و یکپارچه خود پشتیبان نظام اسلامی هستند و همبستگی ملی در پای صندوق‌های رای در ایران اسلامی همیشه تبلوری عینی داشته است./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا