امروز : پنج شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
تاریخ : ۱۳۹۶/۰۲/۲۸ - ۱۱:۴۸ ذخیره فایل ارسال به دوستان

ابراهیم رئیسی، پدیده انتخابات ۹۶

بصیرنیوز، با نگاهی به سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نامزدهای انتخاباتی، شاهد نظرسنجی‌های متفاوتی هستیم که هر کدام از این نامزدها خود را برنده نهایی انتخابات می‌دانند، حال بیان این نکته بسیار مهم است که چه مراکزی مشغول به نظرسنجی هستند و نتایج آنها چیست. مراکز نظرسنجی در کشور شامل وزارت اطلاعات، صداوسیما، دانشگاه تهران، بسیج، […]

بصیرنیوز، با نگاهی به سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نامزدهای انتخاباتی، شاهد نظرسنجی‌های متفاوتی هستیم که هر کدام از این نامزدها خود را برنده نهایی انتخابات می‌دانند، حال بیان این نکته بسیار مهم است که چه مراکزی مشغول به نظرسنجی هستند و نتایج آنها چیست.

مراکز نظرسنجی در کشور شامل وزارت اطلاعات، صداوسیما، دانشگاه تهران، بسیج، مرکز افکارسنجی نهاد ریاست جمهوری و ایپو از مهم‌ترین آنها است که در میان این مراکز نیز با توجه به جامعه هدف و گستردگی مخاطبان ان نتایج متفاوتی حاصل می شود. البته نظر سنجی وزارت اطلاعات محرمانه بوده و انتشار عمومی ندارد.

این تناقض در نظر سنجی ها موجب شده است تا بسیاری از مردم ما به این نظرسنجی‌ها اعتقادی نداشته باشند و آن را بیشتر نظر سازی قلمداد کنند تا نظر سنجی اتفاقی که در طی سال‌های گذشته صورت پذیرفت و بسیاری از تحلیل ها و نظر سنجی ها نادرست از آب در آمد.

در سایر کشورها نیز وضع به همین منوال است، به عنوان مثال در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آمریکا تمامی مراکز نظر سنجی در این کشور هیلاری کلینتون را برنده انتخابات می‌دانست اما در عمل وضع به گونه دیگری شد و دونالد ترامپ برنده انتخابت شد.

البته چند مرکز نظرسنجی مانند فاکس نیوزو راسموسن به دلیل نزدیکی فکری به ترامپ پیروزی وی را پیش بینی کرده بودند.

اما در میان این نظرسنجی‌های صورت گرفته برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نکته بسیار مهمی وجود دارد که با توجه به دوره های قبلی انتخابات باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در انتخابات‌های ریاست جمهوری در سال‌های ۷۶، ۸۴ و ۹۲ برنده نهایی انتخابات نامزدی بوده است که بیشترین رشد را در نظر سنجی‌ها از ابتدای تبلیغات تا انتهای آن در میان نامزدهای دیگر از نظر اقبال عمومی داشته است.

در سال ۷۶ هر چقدر به زمان انتخابات نزدیکتر می‌شدیم اقبال عمومی به سیدمحمد خاتمی علیرغم انتظارات روز به روز بیشتر شده و شاهد رشد درصد محبوبیت برای وی بودیم که در نهایت وی موفق به پیروزی در انتخابات شد.

این امر در سال ۸۴ نیز تکرار شد و شخص ناشناخته‌ای مانند محمود احمدی نژاد با رشد محسوس در میان نامزدها توانست به دور دوم راه یافته و در نهایت برنده انتخابات شود.

در سال ۹۲ نیز همین اتفاق افتاد و حسن روحانی با رشد محسوس در نظر سنجی‌های پیش از انتخابات توانست رقبا را کنار زده و خود به عنوان رئیس دولت یازدهم منتخب شود.

در انتخابات امسال نیز در تمامی نظر سنجی ها شاهد رشد بالای سید ابراهیم رئیسی بوده‌ایم که می‌توان وی را پدیده انتخابات امسال دانست.

هر چند در انتخابات‌های گذشته معمولا رقابت بین برندگان با دولت مستقر نبوده است اما در این دوره رشد محبوبیت و اقبال عمومی به اقای رئیسی خود نشان دهنده پدیده بودن و جدید بودن این حرکت دارد.

حال باید منتظر ماند و دید بالاخره بعد از یک ماه نظرسنجی‌های متفاوت از سوی سایت ها و مراکز افکارسنجی در کشور می‌توان برای دوره‌های اینده به آنها اعتماد کرد و این مراکز توانایی پیش بینی بدون حب و بغض از نتایج انتخابات را خواهند داشت یا خیر؟

ارسال دیدگاه

photo_2016-05-31_13-37-56

photo_2016-06-02_15-16-08

photo_2016-06-02_15-16-04

1

gorban-1

news