خرسندی آمریکا از خام فروشی ایران

رشد دو و نیم برابری صادرات نفت خام ایران در طی دو سال اخیر یکی از موضوعاتی است که به عنوان دستاورد ملی از سوی مسئولان دولت یاد می‌شود. نفت خامی که به کشورهای دیگر ارسال شده و در آنجا به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌شود.

ظرفیت پالایشی پالایشگاه‌های نفت خام کشور هم اکنون حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز است و سالهاست که روی این مقدار باقی مانده است. این در حالی است که می‌بایست طبق برنامه پنجم توسعه تا پایان سال ۹۵، ظرفیت پالایش نفت خام کشور به ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه در روز می‌رسید که این مهم در دولت یازدهم مغفول ماند.

ثابت ماندن ظرفیت پالایش نفت خام کشور از یک سو و برنامه دولت برای تولید و صادرات بیشتر نفت خام از سوی دیگر موجب شده تا امروز نفت خام ایران در کشورهای متعددی، چون هند، چین، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و … تبدیل به فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین شود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای اخیر اعلام کرد که به منظور پایبندی واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران، فعلاً به دنبال کاهش فروش نفت خام ایران نیست. با وجود عدم پایبندی امریکا به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای ایران در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، می‌توان به روشنی دریافت که اگر امروز امریکا به دنبال کاهش فروش نفت ایران نیست، از پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای ناشی نمی‌شود و باید دلیل این موضع گیری ترامپ را در جای دیگری جستجو کرد.

ایران امروز با میل خود و با افتخار به افزایش خام فروشی نفت مشغول است. نفتی که علی رغم تمامی هدف گذاری‌های برنامه‌های بالادستی اقتصاد کشور، برای حذف تکیه اقتصاد بر درآمدهای آن، هنوز یکی از منابع اصلی تأمین بودجه جاری کشور است. کشورهای بسیاری حتی کشورهایی که نفتی برای تولید ندارند، امروز با خرید نفت خام از کشورهایی، چون ایران و تبدیل این نفت به فرآورده‌های با ارزش نفتی، اقتصادی رشد یافته برای خود رقم زده اند؛ اما ایران که در مجموع ذخایر نفت و گاز، رتبه نخست را در جهان دارد، در پی عدم توجه مسئولان اجرایی کشور به لزوم توسعه بخش پالایشی و جلوگیری از خام فروشی، نفت خام خود را صادر کرده و در طی سالهای گذشته همواره بخشی از نیاز بنزین خود را از دیگر کشور‌ها وارد کرده است.

اخیرا کشور فیلپین نیز درخواست خرید روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت را به شرکت ملی نفت ایران ارسال کرده تا با خرید نفت خام ایران و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی در کشور خود، ارزش افزوده آن را در راستای افزایش درآمد فیلیپین اختصاص دهد. ارزش افزوده‌ای که با صادرات ۳ میلیون بشکه‌ای نفت خام و میعانات گازی ایران، به جای اینکه موجب اعتلای اقتصاد کشور ما باشد، به رونق اقتصادی کشورهای دیگر منتج می‌شود./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا