تاریخچه «قرآن‌نویسی» در تلویزیون عمان بررسی می‌شود

الرسم القرآنی(قرآن‌نویسی) برنامه‌ای تلویزیونی به کارگردانی «سالم الحسنی» و تهیه‌کنندگی «یوسف بن‌عبدالله البلوشی» است که قرار است در ماه رمضان سال جاری از شبکه تلویزیونی عمان پخش شود.

موضوع این برنامه در ارتباط با نحوه کتابت قرآن کریم در گذر تاریخ است که اطلاعات علمی به دست آمده در این رابطه در حلقه گفت‌و‌گوی علمی میان یک استاد و چهار دانش‌آموزی که کنار او نشسته‌اند و از وی سؤال می‌کنند، مطرح می‌شود.

قواعد کتابت قرآن
تعریف اصول و قواعد کتابت قرآن که صحابه بر آن تکیه داشتند و بر اساس این اصول مصحف را جمع‌آوری کرده‌اند؛ مانند قاعده حذف الف از کلمه «ملک» در آیه «مالک یوم الدین» در سوره فاتحه، اضافه کردن «الف» در کلمه «لاأذبحنه»، رسم همزه «الرؤیا» به‌صورت «الرءیا»، قاعده ابدال مانند ابدال الف به واو و یاء در «الصلاة» و «الزکاة» به صورت الصلوة و الزکوة و قواعدی از این دست و اسرار و علل این اختلاف‌ها از جمله موضوعاتی است که در این برنامه مطرح می‌شود.

دکور
این برنامه همچنین از دکوری متفاوت برخوردار است که صحنه‌ها و قسمت‌های مختلف برنامه را به تصویر کشیده است.«معتصم السلامی»، طراح دکور در این باره می‌گوید: در طراحی این دکور از آثار گرانبهای باستانی و میراث ارزشمند فرهنگی در ارتباط با نسخ خطی و مصحف‌های قدیمی استفاده شده که آمیختن آن‌ها با تکنیک‌های هنری دکور برنامه را به یک موزه شبیه کرده است.

این دکور الهام‌بخش تاریخ اسلام و زمان صحابه بوده و استفاده از نورهای مختلف به زیبایی‌های تصویری آن افزوده است.

تکنیک‌های تصویری و سینمایی
«محمد الحارثی»، تصویربردار این برنامه با استفاده از شیوه‌های نوین سینمایی و به‌کارگیری رنگ آبی در کنار نورهای زرد و دود، محیطی فانتزی بین گذشته و حال را به تصویر کشیده است و تلاش می‌کند با استفاده از تکنیک‌های جدید جلوه‌های بصری را در یک کار تلویزیونی بالا ببرد.

نقاشی و خطاطی
«محمد قاسمی»، خطاط و نقاشی است که در این برنامه رسم خطوط به شیوه عثمانی و کتابت آن به خط کنونی را بر عهده دارد و برخی آیات را به‌گونه‌ای که در عصر صحابه بوده، کتابت می‌کند.

او هر آیه‌ای را که در برنامه از آن صحبت می‌شود؛ هم‌زمان با سخنان شیخ در ارتباط با شرح آیه و نحوه نگارش آن، کتابت می‌کند.

در این برنامه همچنین از سرودهای صوفیانه به همراه دف استفاده می‌شود که شعرهای آن توسط گروه‌هایی از شعرا سروده شده است.

وجه تمایز برنامه تلویزیونی قرآن‌نویسی
«سالم الحسنی»، کارگردان این برنامه با بیان این که این برنامه تلاش می‌کند تا سبکی جدید در برنامه‌های تلویزیونی را به تصویر کشد، در ارتباط با تفاوت قرآن‌نویسی با برنامه «المخطوطات المهاجرة»(نسخه‌های خطی مهاجر) که سال گذشته از تلویزیون عمان پخش شد، می‌گوید: این برنامه از نظر موضوع و لوکیشن با «المخطوطات المهاجرة» متفاوت است، تنها ممکن است در برخی تکنیک‌های سینمایی با هم اشتراک داشته باشند.

«معتصم سلامی»، طراح دکور که دکور برنامه مخطوطات المهاجره را نیز طراحی کرده نیز تاکید می‌کند: به‌کارگیری آثار باستانی و نسخ خطی تنها وجه اشتراک در دکور دو برنامه است.

وی با بیان این که هویت عمانی و میراث باستانی جزئی جداناشدنی از تاریخ ماست، می‌گوید: ما نمی‌توانیم میراثی را که زیبایی‌های هنری بسیاری را به برنامه افزوده نادیده بگیریم اما نحوه ارائه و به کارگیری آنها در دو برنامه متفاوت است./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا