گزارشی خالی از محتوا

روحانی در این ۱۰۰ روز چه کرده است؟!

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، صدمین روز عمر دولت یازدهم به سر آمد و همگان منتظر گزارش رئیس جمهور از میزان پایبندی به تعهدات و وعده های انتخاباتی خود بودند. بالاخره این گزارش در صد و یکمین روز دولت از طریق رسانه ملی به استحضار همگان رسید. گزارشی که محتوای آن از قبل به وسیله بسیاری از کارشناسان و تحلیل گرانتخمین زده شده بود.اینکه امروز تغییرات قابل توجهی در این مدتِ وعده داده شده رخ نداد، از نظر مردم  امری بدیهی و آشکار بود.

در این گزارش، رئیس جمهور دو استراتژی بسیار مهم اتخاذ کرد که کل محتوای گزارش خود را با این دو استراتژی استحاله و از موضوع اصلی طفره رفت .

ابتدا تخطئه دولت دهم و آسیب شناسی مدیریتی- اقتصادی آن دولت در جهت فرافکنی و خلاصی از جواب برای کارنکردن های دولت یازدهم، راهبردی کلیدی در سخنان جناب رئیس جمهور بود.اینکه زمانیکه دولت را تحویل گرفتیم تورم بالا بود، گرانی بسیار بود و… صحبتهای کلیشه ای است که با ذهن و گوش هر انسانی آشنا می باشد، مهمترین مباحثی بود که در ابتدا بدان پرادخته شد.در همین باب سوالی که به ذهن می رسد این است که رئیس جمهور اسم این دولت را از اساس، دولت راست گویان نهاده است و می گوید ما شعار نمی دهیم و عمل می کنیم، حال چرا از ابتدا حتی در تبلیغات انتخاباتی با وجود اینکه اطلاعی از چنین شرایطی نبوده ، شعار و وعده وعید به مردم داده شده است؟ مگر شما خود را راستگو تعریف نکرده اید، پس چرا عملکرد دولت قبل را امروز ابزاری برای رهایی خود از پاسخگویی گرفته اید؟ پس فرق شما با دیگرانی که از این دست صحبتها می کردند و دائم فرافکنی در سخنانشان موج می زد، چیست؟واقعاً این سوال امروز ذهن بسیاری را به خود درگیر کرده است.

گمان این می رود که دولت به خاطر تمرکز شدید بر روی بحث دیپلماسی، چاره ای جزء این نداشت که به نحوی این روند آغاز شده مذاکرات را سر صد روز به پایان رساند تا لااقل در پرتوی موافقتنامه مذاکرات، گزارش این صد روز وعده داده شده را از سر بگذراند. ولی آیا استراتژی تمرکز بر موضوعی که هوز برآیندش مشخص نیست می تواند جواب عملکرد اقتصادی صد روزه دولت یازدهم باشد؟ مسلماً جواب آن منفی است.چرا که اصلاً ربطی به این صد روز نداشته است. و همین قضیه در وعده های اقتصادی ای که در پایان سال یا سال بعد محقق می شود، نمود عینی دارد.

به هر حال اینکه کاندیداها هنوز پای خود را در کفش دولتهای قبل نکرده به اظهارنظر می پردازند و وعده وعید می‌دهند و بدون اطلاع از شرایط موجود، قاطعانه اصلاح امور را جزء توانایی های خود می دانند، موضوعی جزء جذب آرای ملت به ذهن متبادر نمی شود و این امر مذموم است. این نکته را هم هیچگاه فراموش نمی کنیم که صد روز برای حل مسایل اقتصادی وقت بسیار کمی است ولی صحبت ما اصلاً این نیست و مساله وعده وعیدهای پوچ و بی اساس را مورد بحث قرار می دهیم که دولت یازدهم از ابتدا خود را بدان آلوده کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا