روایت بلومبرگ از وعده انتخاباتی غیرممکن روحانی

بلومبرگ در گزارشی با اشاره به پیروزی حسن روحانی در انتخابات روز جمعه ریاست جمهوری ایران خاطر نشان ساخته که عملی کردن وعده انتخاباتی روحانی در خصوص لغو تحریم های غیر هسته ای آمریکا علیه ایران که به بهانه هایی چون برنامه موشکی و نقض حقوق بشر علیه کشورمان به اجرا گذاشته شده، تقریبا غیرممکن است.

بلومبرگ در این گزارش با اشاره به سفر ترامپ به عربستان و همچنین سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی که گفته در سفر رئیس جمهور امریکا به تل آویو تلاش خواهد کرد وی را نسبت به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران مجاب سازد، به نقل از کریم سجاد پور، کارشناس مسائل ایران در اندیشکده آمریکایی کارنگی می نویسد: «دولت ترامپ احتمالا به شکلی فعالانه سرمایه گذاران بین المللی ای را که در دوران اوباما به سرمایه گذاری در ایران تشویق شده بودند، از حضور در این کشور دلسرد خواهد کرد.»

سجاد پور اضافه کرد: «روحانی دیگر قرار نیست در این جور سیاست ها در واشنگتن شریکی داشته باشد… در بازی حاصل جمع صفر خاورمیانه، هرچه رابطه آمریکا با عربستان و اسرائیل بهتر باشد، این به معنای روابطی تیره تر با ایران خواهد بود.»

روحانی در دوره نخست ریاست جمهوری خود هرچند موفق شد نرخ تورم را به زیر ۱۰ دلار برساند و کشور را به وضعیت رشد مثبت اقتصادی و افزایش تولید نفت برگرداند، اما هنوز راه درازی تا رونق بخشی اقتصادی در پیش ردارد. نرخ رسمی بیکاری به بالای ۱۲ درصد رسیده و این نرخ در بین جوانان زیر ۲۵ سال بیش از دو برابر است. آمارها نشان می دهد که ایرانیان همچنان نسبت به ۱۰ سال قبل، گوشت، برنج و دیگر مواد غذایی اساسی کمتری مصرف می کنند.

بانک های بزرگ غربی به دلیل ترس از جریمه های چند میلیارد دلاری دولت آمریکا هنوز حاضر به همکاری با ایران نیستند. تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری های بزرگ همچنان با مشکل مواجه است و گردشگران خارجی نمی توانند در ایران از کارت های اعتباری استفاده کنند./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا