دانسته ها و بایدها از توافق ژنو

بصیر-مهم ترین خبر امروز دنیا ، توافق هسته ای ایران و ۱+۵ در ژنو است. بررسی مفاد توافقنامه که توسط منابع غربی منتشر شده نشان می دهد که اگر بخواهیم توافق ژنو را در چند سطر خلاصه کنیم ، می توانیم چنین بگوییم:

الف: تعهدات ایران

۱ – توقف غنی سازی ۲۰ درصد و خنثی کردن خطر ذخایر اورانیوم ۲۰درصد غنی شده پیشین ، ضمن داشتن اجازه غنی سازی ۵درصدی

۲ – ادامه کار تأسیسات هسته ای در ایران بدون آن که ایران توسعه جدیدی در آنها ایجاد کند
۳ – پذیرش بازرسی های بیشتر آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تأسیسات هسته ای ایران

ب: تعهدات ۱+۵

۱ – عدم اعمال تحریم جدید
۲ – تعلیق برخی تحریم‌ها در زمینه‌:
طلا و فلزات گرانبها
خودروسازی ایران  
صادرات پتروشمی ایران

۳ – صدور مجوز بازرسی‌ها و تعمیرات خطوط هوایی ایرانی به منظور ارتقای سطح ایمنی پروازها
 ۴- محدود نکردن سطح فروش نفت ایران از وضعیت کنونی
۵ – چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از پول های مسدود شده ایران در خارج کشور به ایران مسترد می شود و  ۱۵ میلیارد دلار از درآمدهایش در طول این مدت به حساب‌های مسدود شده‌اش در خارج از کشور ریخته خواهد شد.
۶ – چهارصد میلیون دلار به صورت کمک‌های تحصیلی دولتی از صندوق‌های ایرانی محدودی مستقیما به موسسات آموزشی شناخته شده در کشورهای ثالث انتقال می یابد تا هزینه‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی تسویه شود.
۷ – تعاملات انسان‌ دوستانه با ایران تسهیل می شود.تعاملات انسان‌دوستانه، تعاملات مربوط به غذا، کالاهای کشاورزی، دارو، درمان و ابزارآلات پزشکی است.

البته مقرر گردیده  این توافقنامه به مدت ۶ ماه اجرا شود و بعد از آن ، مذاکرات جامع برای ادامه مسیر و لغو بقیه تحریم ها ادامه یابد وکمیته مشترکی از ایران و ۱+۵ بر حسن اجرای توافق نظارت می کند.

با عنایت به تلاش های تیم مذاکره کننده با گروه ۱+۵  و توافق بعمل آمده شایسته است همه ما با توجه به رهنمودهای مقام عظمای ولایت از توافق بعمل آمده حمایت و پشتیبانی نماییم و در راه دستیابی به دستاوردهای مهم و استراتزیک در راستای نیل به چشم انداز ۱۴۰۴ از هیچ کوششی دریغ نکنیم. در همین ارتباط دور از لطف نیست که موارد و تذکرات ذیل همیشه آویزه گوش ما (ملت) و همه مسئولین محترم و زحمتکش و دلسوز ایران اسلامی باشد .

– یادمان نرفته که غربیها و دررأس آنها آمریکا به هر طریق ممکن چه در زمان انقلاب و چه در هشت سال دفاع مقدس و سالهای بعد از آن کارشکنی های متعددی را از خود نشان داده اند .

– یادمان نرفته که غربیها با حمایتهای بی چون و چرای خود از صدام و همچنین منافقین چه خسارات جبران ناپذیری به ملت و کشورمان تحمیل کردند.

– یادمان باشد که دشمنی غرب با اسلام و ایران اسلامی پایانی ندارد و هر گاه پای منافع آنها و تهدید منافعشان درمیان باشد همه تعهدات را زیرپا می گذارند.

– میدانیم که آمریکا با دوستان چندین ساله بله قربان گوی خود هم بر سر منافع خود تعارف ندارد و اگر لازم باشد بازهم می تواند داستان به زیر کشیدن صدام و مبارک را تکرار کند.

– میدانیم که آنها با مسلمان بودن و اسلامی بودن ما مشکل دارند نه با انرژی هسته ای .
با این دانسته ها مسئولین و مقامات ما حتما میدانند که نباید همانند لحضات و ساعات و روزهای پس از گفتگوی تلفنی دکتر  روحانی با اوباما از این توافقات هم ذوغ زده شوند و هورا بکشند که همانا این اول راه و آغاز یک آزمون دیگر، هم برای ایران و هم برای گروه ۱+۵  است. بهبود کلی وضعیت سیاسی و اقتصاد ایران به تدابیر و تصمیمات مسوولان بستگی دارد.

موضع مخالف اسرائیل و عربستان نشان از موفقیت است اما باید بدانیم که این دو با تمام قدرت و با هزینه کردن دلارهای نفتی و تسلیحاتی و اقدام در راستای ایران هراسی و بوق و کرنا کردن انرژی هسته ای ، سعی در جلوگیری از ادامه این توافقات می کنند. پس باید بازخورد و عکس العملهای توافق ژنو در کشورهای منطقه بخصوص عربستان و همچنین رژیم اسرائیل مورد مطالعه قرار گیرد.  

نباید فریب این موضوع را بخوریم که تضاد موجود در سخنان و موضع گیریهای برخی مقامات غربی با سخنان مقامات کشورمان مصرف داخلی برای خودشان دارد گرچه این مقامات برخی ملاحظات داخلی را در کشورشان دارند که باید آنها را در نظر بگیرند. شاید همین سخنان متضاد روزی تیتر سیاست خارجی آنها شود.

سابقه نشان داده که  غربی ها در تنظیم سناریو برضد ایران اسلامی تبحر خاصی دارند . مسئولان باید بدانند که آنها بدنبال بهانه جویی هستند . آنها بهانه هایشان را از لابلای حرفهای برخی غیر مسئولان در عرصه سیاست خارجی هم پیدا می کنند. بهانه های مانند چرایی رسیدن به خودکفایی در راستای ساخت تسلیحات نظامی و پهپاد، خروج از قواعد موجود در ام پی تی در مسائل هسته ای و این قبیل موارد. ولی مسئولان مذاکره کننده باید طبق فرمایش مقام معظم رهبری ایستادگی در برابر زیاده خواهیها را همواره شاخص مستقیم حرکت خود بدانند . رهبر انقلاب در این فرمایش به حرکت مستقیم اشاره فرمودند که همان هدف والای انقلاب و صراط صحیح و راه رسیدن به تعالی است.

حواسمان باشد که در سناریو ی تنظیمی مذکور  غربیان شاید روابط ایران با روسیه و چین هم  هدف باشد . گرچه روابط با این کشورها هم سود و زیان خود را دارد ولی اقدم در راستای تزلزل در این ارتباط سیاسی و اقتصادی و همچنین بدبین کردن کشورهای مذکور همان نتیجه را خواهد داشت که ایران هراسی و اسلام هراسی برای کشورهای منطقه خاورمیانه و کشورهای اروپایی و امریکای جنوبی دارد.  

البته لازم  است باز هم به فرمایشات مقام عظمای ولایت اشاره شود که این هم آزمونی دیگر است در گذشته هم امتحان کردیم و دیدیم که چه شد .

ملت و مسئولین ایران عزیز ثابت کردند که با پیروی از خط ولایت، در انزوا ( به زعم غربیها ) و تحریم ها هم توانستند انقلاب و کشور اسلامی خود را با صلابت پاسداری و ذره ای پا پس نکشیدند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا