بوناچیچ:رقابت با برانکو و کرانچار جذاب است

لوکا بوناچیچ دوباره به فوتبال ایران بازگشته، با این تفاوت که به نظر می‌رسد سرمربی خشک و شاید بداخلاق سال‌های نه چندان دور باشگاه‌های ایرانی، این بار کمی منعطف‌تر از گذشته شده و نرمش اخلاقی او بیشتر در صحبت‌هایی که در متن مصاحبه پیش رو آمده نمود پیدا کرده و به طور واضحی مشخص است.

لوکا بعد از موفقیت کروات‌هایی نظیر برانکو و کرانچار در باشگاه‌های ایرانی دوباره پایش به فوتبال ایران باز شده و این بار این مربی نسبتاً موفق، تحقق رویاهایش را در قالب تیم گسترش فولاد تبریز دنبال می‌کند؛ جایی که لوکا صراحتا در این مصاحبه بلند می‌گوید: یک مربی جاه طلب هستم و چرا نباید همراه با گسترش فولاد به دنبال قهرمانی در لیگ برتر ایران باشم.

گفت و گو با لوکا بوناچیچ در زیر می‌خوانید با این توضیح که در این مصاحبه سعی شده است در خصوص مباحث مختلف طی سال‌های گذشته توضیحات مبسوط لوکا را از زبان وی بشنویم:

ابتدا از بازگشت دوباره بعد از ۳ سال به فوتبال ایران صحبت کنید؟

بعد از سه سال دوری از ایران و کار کردن در فوتبال قطر، خودم احساس کردم نیاز به کار در سطح بالاتر و حرفه‌ای‌تری دارم که مطمئناً چون از این لحاظ فوتبال ایران نسبت به فوتبال قطر در سطح بالاتری قرار دارد، دوباره به ایران بازگشتم. در قطر شاید فقط دو، سه باشگاه به صورت جدی و حرفه‌ای فوتبال را دنبال می‌کنند و این در حالی است که سایر باشگاه‌ها این رشته را به صورت سرگرمی و تفریح دنبال می‌کنند. در قطر به فوتبال بیشتر به عنوان یک سرگرمی نگاه می‌شود در حالی که واقعاً این کشور زیرساخت و امکانات خوبی دارد اما آن جدیت لازم برای توسعه فوتبال در این کشور وجود ندارد.

بعد از سال‌ها دوباره به گسترش فولاد برگشتید. تفاوت‌های این باشگاه را در بازگشت دوباره در چه مواردی دیدید؟

وقتی در مورد باشگاه گسترش فولاد تبریز صحبت می‌کنیم باید بگوییم این باشگاه یکی از نادرترین باشگاه‌ها در ایران محسوب می‌شود که از زمان تأسیس به بعد همیشه در سیر صعودی قرار داشته است. چه از لحاظ نتایجی که به دست آورده و چه از لحاظ ساختار و فراهم کردن امکاناتی که در باشگاه موجود است. حتماً می‌دانید که گسترش یکی از ۶ باشگاه ایران است که از AFC پروانه حرفه‌ای دریافت کرده و این یک نشانه جدی از لحاظ تکامل باشگاه‌داری در فوتبال ایران محسوب می‌شود. مطمئناً ما همه سعی خواهیم کرد که کمک کنیم این سیر صعودی ادامه پیدا کند و باعث خوشحالی زحمتکشان باشگاه و  هواداران گسترش و فوتبال آذربایجان شویم.

در این مدت که در ایران نبودید تا چه اندازه از اتفاقات فوتبال ایران و نتایج آن آگاه بودید؟

شاید در این سه سال من حضور فیزیکی در فوتبال ایران نداشتم اما همیشه با فوتبال ایران و ایرانی‌ها در ارتباط بودم. همانطور که می‌دانید در فوتبال قطر و در دو تیمی که کار کردم شاگردان ایرانی داشتم که البته آنها از بهترین‌های تیمم بودند. از طرف دیگر رسانه‌های عصر معاصر این امکان را به آدم می‌دهد که هر جای دنیا که باشید، بتوانید از دوستان خودتان خبر داشته باشید و هر نتیجه‌ای را که بخواهید دنبال کنید. به همین دلیل است که می‌گویم همواره در کشور قطر، فوتبال ایران را دنبال می‌کردم.

در قطر و در الاهلی و الشحانیه با بازیکنانی مانند منتظری، جباری و پولادی کار کردید. دوست داشتید امروز کدام یک از آنها در گسترش شاگرد شما بود؟

همانطور که گفتید در قطر با بازیکنان ایرانی مثل منتظری، فولادی و جباری کار کردم و مطمئناً هر مربی‌ای دوست دارد چنین بازیکنانی را در اختیار داشته باشد. این ۳ بازیکن در تیم‌هایی که کار کردم از بهترین‌های تیمم بودند و اگر امکانش وجود داشت دوست داشتم از وجود هر سه آنها در گسترش فولاد استفاده کنم و دوباره با آنها کار کنم.

از کار در قطر و تجارب کار در این کشور هم صحبت کنید. از الاهلی در حالی اخراج شدید که شرایط بد نبود و فرصت جبران نتایج داشتید. در نهایت هم در رسانه‌ها عنوان شد که از الاهلی به فیفا شکایت کرده‌اید.

اولین باشگاه من در فوتبال قطر الاهلی بود. بعد از اردوی آماده‌سازی که در هلند با این تیم داشتیم، مراحل کار به خوبی پیش رفته و همین که تیم بعد از ۵ هفته در رتبه چهارم جدول قرار داشت، نشانه خوبی بود مبنی بر اینکه این تیم می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد اما بعد از هفته پنجم مدیریت باشگاه تغییر کرده و مدیران جدید می‌خواستند مربی خودشان را بیاورند. اینکه چقدر درست تصمیم گرفتند را نمی‌دانم اما الاهلی بعد از جدایی من سیر نزولی‌اش آغاز شد و کار تا جایی پیش رفت که این تیم در هفته پایانی موفق شد از سقوط به لیگ پایین‌تر نجات پیدا کند. این نشان می‌دهد که مدیران باشگاه الاهلی در آن مقطع چقدر تصمیم‌شان درست یا غلط بود! در هر صورت معتقدم نتایجی که آنها بعد از جدایی من کسب کردند نشان می‌دهد تصمیم‌شان اصلاً درست نبود. بابت این تصمیم مدیران الاهلی در آن مقطع قرار بود به فیفا شکایت کنم اما با توجه به اینکه مسئولان الاهلی می‌دانستند با توجه به قراردادی که وجود دارد حق با من است، توافق لازم انجام شد و دیگر شکایتی صورت نگرفت.

از حال و روز تیم‌های قبلی خود در ایران یعنی مس کرمان و ذوب آهن اصفهان خبر دارید؟ این تیم‌ها بعد از رفتن شما خیلی افت کردند.

درباره ذوب‌آهن باید بگویم در یک باشگاه نباید تعداد افراد تصمیم‌گیرنده زیاد باشد. باید مشخص شود که بیرون از زمین مدیرعامل تصمیم‌گیرنده است یا هیأت مدیره. همانطور که در زمین مربی حرف اول و آخر را می‌زند. از طرف دیگر در تمام دنیا همه باشگاه‌ها گاهاً نتایج خوبی نمی‌گیرند و سیر نزولی را طی می‌کنند. این اتفاق در زمان مربی‌گری من در مس کرمان و ذوب آهن رخ داد هر چند که ذوب‌آهن خودش را پیدا کرد و نتایج بهتری را کسب کرد. این در حالی است که مربیان بزرگی مثل مورینیو و گواردیولا نیز همواره نمی‌توانند با تیم‌های تحت‌نظر خود به قهرمانی و موفقیت برسند و گاهی آنها نیز همراه با تیم‌هایشان افت کرده و دوران نزول را طی می‌کنند و این طور نیست که همیشه از قبل از فصل ‌آنها موفق و برنده باشند و این یک امر بسیار طبیعی است. از سوی دیگر باشگاه‌های بزرگ هم به همراه مربیان خود گاهاً دچار بحران می‌شوند اما هم باشگاه‌های بزرگ و هم مربیان باتجربه بعد از یک مدت خودشان را جمع و جور کرده و به آن سطح بالایی که قبلاً بودند، دوباره بازمی‌گردند.

یک مقطع عالی با سپاهان داشتید و در آسیا هم موفق بودید. اما این تیم طی دو سال اخیر روزهای خوبی در لیگ برتر نداشته و انگار طلسم شده است. از حال و روز این تیم هم خبر دارید؟

در مورد سپاهان نیز همین اعتقاد را دارم و به نظرم این مورد هم یکی از مواردی است که نشان می‌دهد یک باشگاه نمی‌تواند همیشه در یک سطح بالا حضور داشته باشد. مطمئنم که سپاهان باز هم به آن شرایط خوب گذشته برمی‌گردد چون امکانات آن را دارد و فکر می‌کنم این تیم بتواند باز هم مثل سال‌های نه چندان دور نتایج خوبی را به دست بیاورد.

فوتبال ملی ایران را دنبال می‌کنید؛ نظر شما درباره کی‌روش و سخت گیری‌هایی که همواره چاشنی کار این مربی بوده چیست؟ به نظر شما او در فوتبال ایران موفق بوده است؟

نتایج تیم ملی فوتبال ایران را دنبال می‌کنم. فکر می‌کنم کارنامه این مربی قبل و در زمان حضورش در ایران نشان می‌دهد او یک مربی منظم اما در عین حال سخت‌گیر است که این هم از ارزش‌های کار این مربی محسوب می‌شود. در مدت زمان حضور او شاهد یک تغییر نسل در فوتبال ایران به همراه کسب نتایج خوب بوده‌ایم که البته همه این کارها و موفقیت‌ها مطمئناً بدون پشتوانه فدراسیون فوتبال صورت نمی‌گرفت. به همین دلیل به کی‌روش، بازیکنان و حتی تاج و ساکت تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت برای تیم ملی و فدراسیون را دارم.

فکر می‌کنید تیم ملی ایران بتواند در صورت صعود به جام جهانی روسیه به عنوان پدیده رقابت‌ها معرفی شود؟

همین که تیم ملی فوتبال ایران بتواند پای ثابت جام جهانی و نماینده قاره آسیا در این رقابت‌ها باشد خودش یک موفقیت بزرگ است. اینکه بتواند از گروهش صعود کند بستگی به قرعه‌کشی و شانس این تیم دارد اما من فکر می‌کنم تیم ملی فوتبال ایران این شانس را دارد که بتواند به مراحل بالاتر صعود کند و اگر این اتفاق بیفتد، این موضوع برای تیم ملی یک موفقیت اضافی محسوب خواهد بود!

پرسپولیس با برانکو قهرمان لیگ برتر شد و این روزها دوباره کرانچار هم با سپاهان به فوتبال ایران برگشته تا شاهد حضور مثلث کروات‌ها در لیگ باشیم. رقابت کروات‌ها در فوتبال ایران چقدر جذاب است؟

این موضوع می‌تواند یکی از جذابیت‌های لیگ برتر فوتبال ایران باشد. کرانچار و برانکو مربیان با کارنامه و موفقی هستند که همه آنها در فوتبال ایران تأثیرگذار بودند و همواره از رویارویی مقابل تیم‌هایی که کروات‌ها سرمربی آنها هستند استقبال کرده و خوشحال می‌شوم. از سوی دیگر معتقدم رویارویی با تیم‌هایی که شاگردان گذشته‌ام، امروز سرمربی آنها در لیگ برتر هستند نیز یکی دیگر از جذابیت‌های لیگ برتر در فصل آینده خواهد بود.

یک مقدار هم درباره شرایط گسترش صحبت کنید. قول کسب سهمیه را به مدیران این تیم‌ داده‌اید؟

به مسئولان گسترش قول دادم که ما سخت تلاش کرده و کار می‌کنیم. در فلسفه فوتبالی بنده همیشه جاه‌طلبی و موفقیت وجود داشته و مطمئناً همانطور که گسترش در ۳ فصل اخیر سیر صعودی داشته ما هم می‌خواهیم به این روند ادامه دهیم. با این جاه‌طلبی‌هایی که نزد مسئولان باشگاه، خودم و بازیکنانم می‌بینم مطمئناً حریف راحتی برای هیچ تیمی در لیگ پیش‌رو نخواهیم بود و از همین حالا می‌گوییم که چرا گسترش دنبال قهرمانی نباشد؟! این توانایی را حتماً داریم و تلاشمان در این مسیر خواهد بود. البته این کار به آسانی صورت نمی‌گیرد، اما ما سخت تلاش می‌کنیم چون موفقیت هر کدام از اجزای مجموعه تیم می‌تواند در موفقیت و پیشرفت تمام تیم تأثیرگذار باشد.

از لیست بازیکنانی که می‌خواهید جذب کنید چه خبر؛ چه بازیکنانی در لیست شما هستند؟

در خصوص بازیکنانی که قرار است به تیم جذب شوند با مسئولان باشگاه صحبت کرده‌ام. بنده به تنهایی بازیکن جذب نمی‌کنم و در این خصوص با مدیران تعامل خواهم کرد و سعی می‌کنیم تا بهترین‌ها را برای گسترش فولاد جذب کنیم. به محض اینکه باشگاه با بازیکنان موردنظر توافق کند نام آنها را اعلام می‌کنیم و نیازی نیست ما اسم کسی را ببریم تا قبل از اینکه توافقات لازم صورت نگیرد.

در همین زمینه شنیده می‌شود چند بازیکن کروات هم در لیست شما هستند. این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟

در باشگاه‌های قبلی که کار کرده‌ام هیچگاه سابقه نداشته است بازیکن از کرواسی بیاورم. فلسفه من این بوده که همیشه بازیکنی را بیاوریم که با توجه به شرایط حاکم در لیگ به دردمان بخورد. همیشه به دنبال بازیکن بهتری بوده‌ایم و هیچ وقت به ملیت بازیکن نگاه نکر‌ده‌ام. بای گسترش امسال نیز اولویت ما بازیکن بومی و ایرانی است و اگر نتوانیم از این جهت موفق باشیم آن زمان به فکر بازیکن خارجی خواهیم بود. حال اینکه ملیت این بازیکن برای کدام کشور باشد، این موضوع دیگر بستگی به نیاز ما دارد.

امروز ستاره‌های گسترش از جمله شجاعیان مورد توجه تیم‌های مطرح و تیم‌های سرخابی‌های پایتخت قرار گرفته‌اند. آیا برای حضور در گسترش شرط نگذاشتید که این دسته از بازیکنان حفظ بشوند؟

در این خصوص هیچ شرطی برای باشگاه در نظر نگرفتم و این موضوع درست نیست. هر چند که مطمئنم باشگاه تلاش خود را می‌کند تا ستاره‌های تیم حفظ شوند. مطمئنم بازیکنی مثل شجاعیان و یا سایر بازیکنان گسترش که در لیست تیم ملی هستند با تمریناتی که برای آنها در نظر می‌گیریم، می‌توانند بیشتر پیشرفت کرده و با موفقیت گسترش فولاد آنها می‌توانند حتی به ترکیب اصلی و ثابت تیم ملی فوتبال ایران نیز راه پیدا کنند. امیدوارم در جام جهانی روسیه گسترش فولاد در ترکیب اصلی تیم ملی نماینده داشته باشد و شجاعیان می‌تواند یکی از آن بازیکنان باشد، ضمن اینکه سایر بازیکنانی که از گسترش دیده‌ام نیز این شانس را دارا هستند که جایگاه خوبی در تیم ملی پیدا کنند.

در گذشته شاهد بداخلاقی‌ها و سخت‌گیری‌هایی از سوی شما بودیم. آیا هنوز هم در مربیگری چنین اخلاقی را دارید یا منعطف‌تر شده‌اید؟

هیچ زمان بنده آغاز کننده هیچ بحثی نبوده‌ام و هیچ وقت انرژی منفی از من منتشر نمی‌شود. اگر جایی انرژی منفی مطرح می‌شود به خاطر بازیکنی است که نظم و  انضباط را دوست ندارد و یا نمی‌خواهد جدی باشد یا بازیکنی که دنبال امتیاز ویژه‌ای بوده است. گاهاً حتی مربیانی مثل کونته و مورینیو نیز با بازیکن بی‌نظم برخورد می‌کنند و به همین دلیل است که به آنها بداخلاق و سخت‌گیر می‌گویند اما به نظر من این بداخلاقی نیست و این یک جدیت و سخت‌گیری برای موفقیت در کار است. اگر شما به عنوان یک خبرنگار در چارچوب نظم و انضباط که سردبیر تعیین کرده عمل نکنید، مطمئناً با واکنش روبرو می‌شوید، اما اگر در چارچوب نظم و انضباط عمل کنید هیچ وقت با واکنش تند یا سخت از سوی سردبیرتان مواجه نمی‌شوید. بازیکن هم همین طور است، اگر نظم داشته باشید و زحمت بکشید، هیچگاه از سوی سرمربی و مسئولان با واکنش منفی مواجه نمی‌شوید. از سوی دیگر اگر بازیکنی زحمت و تلاش خود را بکشد، این بازیکن از دیدگاه من فقط شاگرد من نیست و او حتی دوست من است، چون چنین بازیکنی تلاش می‌کند تا همگی به هدف مشترک‌مان برسیم.

با توجه به حضور ۳ ساله‌تان در فوتبال قطر، آیا این کشور شایسته میزبانی برای جام جهانی ۲۰۲۲ هست؟

به نظرم برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر یک اتفاق خوب برای کل قاره آسیا محسوب می‌شود. ضمن اینکه زمان برگزاری جام جهانی از دید من بسیار خوب است. همانطور که می‌دانید همواره جام جهانی‌ها در تابستان برگزار می‌شود که تمام لیگ‌های برتر به پایان رسیده و بازیکنان فرسوده هستند اما وقتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در ماه دوازدهم میلادی برگزار شود، یعنی اینکه بازیکنان در اوج آمادگی هستند و هنوز به خستگی آخر فصل نرسیده‌اند. پس می‌تواند جام جهانی قطر یک جام جهانی خوب باشد. از سوی دیگر قطر بسیار امکانات خوبی دارد و فکر می‌کنم این کشور میزبان خوبی برای جام جهانی خواهد بود. ضمن اینکه برگزاری چنین جام جهانی در کشور قطر یک موفقیت برای تمام قاره آسیا به شمار می‌رود.

تقابل احتمالی تیم‌های ملی فوتبال ایران و کرواسی در صورت صعود دو تیم به جام جهانی و همگروهی احتمالی این دو کشور با یکدیگر را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

تیم ملی کرواسی بازیکنان خوب و کلیدی دارد که حتی برخی از آنها در رئال مادرید، بارسلون و یوونتوس بازی می‌کنند. حتی بازیکنانی از کرواسی در لیورپول و باشگاه‌های آلمانی بازی می‌کنند. اما تیمی که همیشه روی کاغذ برتری دارد، در زمین مسابقه برنده نیست و چرا ایران نتواند برنده این دیدار باشد؟! فوتبال هزار و یک اتفاق دارد و معتقدم در این دیدار احتمالی هر تیمی که برنده باشد، من بازنده نیستم. چون همانطور که به کرواسی که وطن خودم به شمار می‌رود، علاقه دارم به ایران نیز علاقه ویژه‌ای دارم آن هم با توجه به شناخت و دوستی که در همه این سال‌ها با ایرانی‌ها به وجود آ‌مده است. بنابراین به تیم ملی ایران نیز به عنوان تیم ملی کشور خودم نگاه می‌کنم.

ایران در دیدار بعدی تدارکاتی خود به مصاف مونته‌نگرو می‌رود. با توجه به شناختتان از فوتبال منطقه بالکان، آیا شاگردان کی‌روش می‌توانند مونته‌نگرو را در دیدار دوستانه پیش رو شکست بدهند؟

چرا که نه، تیم ملی ایران می‌تواند مونته‌نگرو را شکست دهد. معتقدم بازی‌های تدارکاتی بین ایران و تیم‌های اروپایی یک اقدام مثبت و خوب برای ایران است، چون می‌تواند به بالا بردن کیفیت تیم ملی و بازیکنان ایرانی کمک کند. همانطور که به تیم ملی توصیه می‌کنم با تیم‌های بیشتر اروپایی بازی کنند به بازیکنان ایرانی نیز توصیه می‌کنم در تیم‌های اروپایی بازی کنند، همانطور که در هلند، یونان و روسیه بازیکنان ایرانی امروز حضور درخشانی دارند و این یک برد برای تیم ملی فوتبال ایران است. از سوی دیگر دوست دارم مربیان ایرانی نیز در تیم‌های خارجی کار کنند چون این موضوع کمک می‌کند به تجارب آنها اضافه شده و در نهایت به بیشتر شدن کیفیت فوتبال ایرانی و حرفه‌ای‌تر شدن آن نیز کمک شایانی می‌کند. مطمئنم تعامل فوتبال ایران با دنیا می‌تواند به نفع فوتبال این کشور و سایر کشورها باشد، چون فوتبال ایران چیزهایی دارد که می‌تواند به بازار فوتبال دنیا ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا