زولبیا و بامیه، مضراست یا مفید ؟

مصرف فراوان زولبیا و بامیه در ماه رمضان به صورت عادت درآمده ولی با توجه به تقاضا به بازار عرضه می‏شود،که  بهتر است مصرف‏کنندگان این شیرینی به خاطر داشته باشندچون در ماه رمضان معمولا فعالیت بدنی کمتر و نظم وعده‏های غذایی متفاوت است خوردن زولبیا و بامیه  افراد اضافه‌وزن و چاقی بدنبال داردو می‏تواند باعث دریافت انرژی مازاد و افزایش وزن شود.

در باره مقدار مصرف این شیرینی‌ها ی ویژه ماه رمضان باید گفت مقدار مجازی برای مصرف آنها، تعریف نشده است و به‏طور کلی هر چه این شیرینی‌ها کمتر مصرف شوند، بهتر است.

مصرف زولبیا در افرادی که دچار مشکلات متابولیسم، افزایش قندخون و بالا بودن کلسترول هستند، می‏تواند باعث تشدید مشکلاتشان شود.کیفیت مواد تشکیل‌دهنده هم مشکلزاست. مثلا برای طبخ زولبیا و بامیه باید آنها را در مقدار زیادی روغن غوطه‏ور کرد.- افزایش دمای روغن که گاه به حرارت جوش هم می‏رسد-و مقدار زیادی از روغن به دلیل وجود آرد، جذب آن می‏شود و در نهایت کالری آن بسیارافزایش می‏یابد.

همچنین باید بدانیم که دما و زمان طبخ هم مطرح است؛ هر چه مدت طبخ و حرارت بالا باشد، احتمال اکسیدشدن روغن و تولید ترکیب‌های سرطان‏زای اسیدهای چرب ترانس در آن افزایش می‏یابد.البته در اکثر موارد، بهداشت در تهیه این ماده غذایی رعایت نمی شود.

به گفته دکتر سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه، زولبیا و بامیه‌ای که با روغن چند بار مصرف شده، درست می‌شود، دشمن قلب و سیستم گردش خون است زیرا مملو از قندهای تصفیه شده و چربی‌های اشباع هستند و ممکن است در اثر جوشیدن، مواد سمی در آنها ایجاد شده باشد.

افراد ی که زولبیا و بامیه مصرف می‌کنند، به نفع آنهاست تا قند مورد نیاز بدنشان را با خوردن خرما و شیر و یا کشمش و چای و یا حتی آبمیوه تازه جبران کنند تا ولع خوردن زولبیا و بامیه هم در آنها کاهش پیدا کندزیرا سرطان زایی اینگونه زولبیا و بامیه‌ها کاملا اثبات شده است ومعمولا سرطان‌های روده باریک و لوزالمعده را ایجاد می‌کند.

در نهایت باید گفت در علم تغذیه، زولبیا و بامیه ماده غذایی مفید تلقی نمی‌شوند. البته در میان زولبیا، بامیه و حتی گوش‌فیل، بهتر است ۱ تا ۲ عدد‏ بامیه را انتخاب کنید، آن هم از نوع کوچک که واحد مشخصی از کالری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا