مانیتورینگ جام/ نقش «موشک‌» و «قطر» در تقابل تهران-ریاض

واشنگتن پست: ترامپ باید از ایران بخواهد که برد موشک‌هایش زیر ۳۰۰ کیلومتر و وزن آن‌ها زیر ۵۰۰ کیلوگرم باشد. او همچنین باید سیستم‌های ضدموشکی بیشتری به متحدان آمریکا در منطقه بفروشد.

الگماينر: با اینکه آمريكا و عربستان از حسن روحاني خواسته‌اند تا آزمايش موشك‌های بالستيك ایران را متوقف کند؛ اما اين خواسته با مخالفت صریح ايرانی‌ها به‌ویژه سپاه پاسداران روبرو شده است. آن‌ها در زمينه پيشرفت برنامه موشكی خود مصمم هستند.

وال استریت ژورنال: عربستان با دولت‌های پاکستان، مالزی، اندونزی و کشورهای آسیای میانه مذاکره کرده و از آن‌ها خواسته است تا در سرکوب شیعیان بحرین علیه حکومت سنّی این کشور که به نمادی از مقابله اعراب علیه نفوذ ایران بدل شده است، مشارکت کنند.

سی ان ان: ترامپ رسما آمریکا را در خدمت سیاست خارجی عربستان سعودی علیه ایران، شیعیان و متحدانشان در خاورمیانه قرار داده است.

الجزیره: به‌نظر می‌رسد حسن روحانی در دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش تلاش خواهد کرد تا بر روی مسائل منطقه‌ای همچون صلح و تعامل و دیپلماسی با کشورهای همسایه تمرکز کند؛ این در حالی‌ست که عربستان سعودی ترجیح می‌دهد با اسرائیل برای جنگ و تقابل با ایران متحد شود.

رأی الیوم: دو نشانه از بهبود روابط ایران و قطر حکایت دارد: ۱٫ خبرنگاران شبکه الجزیره قطر بدون ویزا وارد تهران شدند، ولی سایر هیأت‌های خبری مشابه با ویزا وارد شده بودند. ۲٫ شبکه الجزیره سخنان اخیر سیدحسن نصرالله را به‌طور کامل پوشش داد و خبرنگاران و مجریان این شبکه از عنوان حزب الله برای این گروه لبنانی و از عنوان ارتش عربی برای ارتش سوریه استفاده می‌کنند./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا