امروز : دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶
تاریخ : ۱۳۹۶/۰۳/۰۸ - ۱۸:۴۰ ذخیره فایل ارسال به دوستان

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

بصیر، استفاده از تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان می‌تواند در روزه‌داری  بسیار تاثیرگذار باشد و همچنین از وجود بیماری جلوگیری کند. افطار را با چه غذایی شروع کنیم؟ برای شروع افطار نوشیدن مایعات گرم، مانند شیر و چای و آب گرم به همراه چند عدد خرما یا توپک خرمایی بهترین شیوه تغذیه خواهد بود. […]

بصیر، استفاده از تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان می‌تواند در روزه‌داری  بسیار تاثیرگذار باشد و همچنین از وجود بیماری جلوگیری کند.

افطار را با چه غذایی شروع کنیم؟

برای شروع افطار نوشیدن مایعات گرم، مانند شیر و چای و آب گرم به همراه چند عدد خرما یا توپک خرمایی بهترین شیوه تغذیه خواهد بود.

البته علاوه بر آن می‌توان نان و پنیر، سبزی و یا دیگر لبنیات مورد استفاده در صبحانه را نیز به عنوان افطار مصرف کرد.

در آغاز افطار از غذای سبک و گرم استفاده کنید

پس از شروع افطار با مایعات گرم و خرما، توپک خرمایی یا عسل می‌توانید از فرنی یا سوپ به میزان مناسب استفاده کرد.

این مواد غذایی با دارا بودن قوام نرم، پروتئین، نشاسته و املاح کافی دستگاه گوارش را برای دریافت مواد غذایی بعدی آماده می‌سازد.

از خوردن همزمان افطار و شام باید پرهیز کرد چراکه اینکار موجب سوء هاضمه، انباشتگی معده و اختلال در هضم و جذب مواد مغذی می‌شود.

افطار را با آب سرد شروع نکنید

با توجه به حرارت زیادی که معده در پایان روز پیدا می‌کند شروع افطار با آب سرد بسیار مضر و حتی خطرناک است و در صورت مصرف آب، معده دچار انقباض شدید می‌شود که این امر ضعف معده و مشکلات گوارشی را در پی دارد.

آب یخ مصرف شده توقف چندانی در معده ندارد و بلافاصله وارد روده می‌شود که این مسئله می‌تواند موجب رفلکس پاراسمپاتیک شدید و درد و اسپاسم شکمی شدید شود.

برای غلبه بر تشنگی در طول روز، چگونه مایعات مورد نیاز بدن را فراهم کنیم؟

از زمان صرف افطار تا هنگام خوردن سحری باید سعی شود با نوشیدن میزان مناسب مایعات، آب بدن خود را در سطحی متعادل نگه داشت و برای این منظور می‌توان از نوشیدنی‌هایی مانند شربت خاکشیر و تخم شربتی با کمی گلاب و عسل یا شکر سرخ استفاده شود و همچنین می‌توان از نوشیدنی‌هایی مانند آب میوهای طبیعی نیز استفاده کرد.

نکاتی در مورد شام و سحری

هرگز شام را نباید همزمان با افطار مصرف کرد بلکه مناسب‌ترین زمان برای صرف شام ۲ ساعت پس از افطار است که معده با حجم زیادی از غذا انباشته نشود.

توصیه می‌شود از غذاهای سرخ شده در روغن پرهیز شود و کوکو، کتلت یا شامی در فر و یا داخل ماهیتاپه‌های دوکفه که نیاز به روغن ندارند تهیه شوند.

از غذاهای نفاخ و حجیم مانند انواع آش به خصوص آش رشته و غذاهای پر ادویه باید پرهیز شود، چراکه غذاهای سنگین یکی از علت‌های سوء هاضمه در ماه رمضان است.

حلیم یکی از غذاهای بسیار مفید است، چراکه از غلات و گوشت تهیه شده است و این غذا برای افرادی که ضعیف هستند بسیار مفید است.

اگر برای سحری نمی‌توان از غذای خورشتی استفاده کرد بهترین جایگزین آن غلات سبوسدار، تخم مرغ و شیر یا غذای مشابه صبحانه است.

چگونگی جلوگیری از افزایش وزن در ماه رمضان

متاسفانه برخی افراد برای پیشگیری از گرسنگی درطول مدت روزه‌داری حجم بسیاری از غذا را در طول افطار تا سحر مصرف می‌کنند که این مسئله موجب می‌شود روزه‌داری نتواند کمکی به دستگاه گوارش آن‌ها انجام دهد.

زمانی روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان می‌تواند مفید باشد که فرد طی مدت روزه‌داری، گرسنگی را احساس کند و قطعا در صورت گرسنه‌شدن، بدن از ذخایر چربی برای سوخت و ساز استفاده می‌کند.

ویژگی سحری مناسب چیست؟

با توجه به زمان نسبتا طولانی روز، بهتر است از غذای حاوی کربوهیدارت پیچیده مانند غلات سبوسدار، سالاد و سبزی برای سحری استفاده شود.

بهتر است غذا حاوی مقداری گوشت یا مرغ، علات یا حبوبات با حداقل میزان ادویه و روغن باشد و برای وعده سحری باید از غذاهای متنوع مانند کربوهیدارت‌ها، فیبرها و پروتئین‌های کم چرب استفاده کرد.

آیا حذف سحری مجاز است؟

وعده سحری حتما باید مصرف شود و افرادی که این وعده را حذف می‌کنند دچار پرخوری در وعده افطاری می‌شوند و در معرض سوء هاضمه قرار می‌گیرند و علاوه بر این گرسنگی طولانی مدت موجب تحلیل عضلات می‌شود.

بدن انسان کربوهیدارت‌ها را به آهستگی هضم می‌کند و به آزاد کردن تدریجی انرژی طی ساعت‌های روزه‌داری کمک می‌کند.

روزه‌ی بدون سحری موجب کاهش راندمان جسمی و فکری در روز می‌شود و بدن کارآیی لازم برای انجام فعالیت‌های روزمره را از دست می‌دهد.

 

میتراسادات میرسنجری

ارسال دیدگاه

photo_2016-05-31_13-37-56

photo_2016-06-02_15-16-08

photo_2016-06-02_15-16-04

1

gorban-1

news