امتحانات نهایی و سردرگمی بی‌پایان دانش‌آموزان

بصیرنیوز، هر ساله همزمان با شروع ماه خرداد و ورود به فصل امتحانات، با حجمی از حاشیه‌ها و اعتراضات در زمینه برگزاری نحوه امتحانات نهایی دانش‌آموزان مواجه می‌شویم. حاشیه‌هایی که عمدتاً با هدف سلب مسئولیت و پاسخگویی به رد و تکذیب‌های آموزش و پرورش خلاصه می‌شود. یکی از حاشیه‌های پررنگی که همه ساله مورد تکرار قرار گرفته، لو رفتن سؤالات امتحان نهایی و خرید و فروش آنها است؛ امسال پای این خرید و فروش به فضای مجازی هم کشیده شد.

امتحانات نهایی و هماهنگ سال ۹۵ در حالی به پایان رسید که حاشیه‌های زیادی همانند لو رفتن سؤالات و تجمع و اعتراضات دانش‌آموزان نسبت به سختی امتحانات را به همراه داشت.

نخستین حاشیه، ‌اعتراضات سراسری دانش‌آموزان کشور به دشواری سؤالات طراحی شده بود‌، در شرایطی که دانش‌آموزان معتقد بودند سؤالات در دروس مختلف از جمله شیمی، ‌ریاضی، ‌دینی و فارسی بسیار دشوار و حتی خارج از کتاب‌های درسی طراحی شده است، مسئولان آموزش وپرورش این اعتراضات را نپذیرفتند و توپ را به زمین دانش‌آموزان حواله کردند و گفتند آنها کتاب‌های درسی را به خوبی مطالعه نمی‌کنند.

خرید و فروش سؤالات امتحان نهایی روی دور تکرار

حاشیه مهم‌تری که هر ساله تکرار می‌شود، مربوط به خرید و فروش سؤالات است. امتحانات خرداد ماه ۹۵ دانش‌آموزان نیز در شرایطی به پایان رسید که اخبار متعددی در خصوص لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی مطرح شد.
بر مبنای گزارش‌های سال گذشته نیز سؤالات امتحانات نهایی در برخی دروس مانند شیمی، فیزیک و جغرافی از طریق فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت به گونه‌ای که شیادان با اعلام شماره حساب به دانش‌آموزان و دریافت مبلغ ۲۰۰ هزار تومان سؤالات امتحانات نهایی را صبح روز امتحان و در فاصله ۲۰ دقیقه مانده به برگزاری امتحانات در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دادند.
در این صفحات پیام‌هایی همچون «تنها پخش‌کننده اصلی خودمان هستیم و کسانی که سؤالات را از کانال دیگری می‌خرند عواقبش با خودشان هست»، «دوباره خبر بدی به دستم رسید که نشان می‌دهد احتمال آمدن سؤالات به ۳۰ درصد رسیده که غیرقابل تحمل است و به تک‌تک شماها حق می‌دهم ناراحت شوید.»

«گول پیج‌های دیگر را نخورید، صبح بین ساعت ۶ تا۷:۳۰ اگر خبری شد در کانال گفته می‌شود»، «واسطه اول چهارم ما را سر کار گذاشته ولی الان در حال صحبت کردن با واسطه دوم حوزه هستم، ان‌شاءالله که بتونه فوقش تا فردا سؤال‌ها را تحویل دهد»، «قیمت سؤال‌ها هنوز مشخص نیست و این مسئله وابسته به واسطه ما در حوزه است ولی چیزی در حدود ۲۰۰ هزار تومان می‌باشد» «‌فقط سؤال داریم و پاسخنامه موجود نیست»، «طبق آخرین صحبت من با واسطه حوزه احتمال آمدن سؤال۹۰ درصد است‌.»

«دوستان دیدید سؤالات ادبیات همونی بود که بهتون دادم و درست بود» آمده است.

دیوار حاشا بلند است

در حالی که رسانه‌ها بارها نسبت به لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی در فضای مجازی هشدار داده‌اند، اما از آنجایی که دیوار حاشا بلند است، آموزش و پرورش هر بار این موضوع را تکذیب کرد و مسئولان مربوطه کانال‌ها و صفحات مجازی در زمینه فروش سؤالات را شیادی توصیف کردند و با تأکید بر اینکه امتحانات از ضریب امنیت بالایی برخوردار هستند، احتمال لو رفتن سؤالات صفر را دانستند.

اما در نهایت مهدی نوید ادهمی، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی به دلیل خطا در عملکرد نیروی انسانی اتفاق می‌افتد و مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش مأموریت یافته تا بحث لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی را به طور ویژه بررسی کند.

با این تفاسیر انتظار بود که وزارت آموزش وپرورش و پلیس فتا جدی‌تر به این موضوع وارد شوند؛ چراکه تمام اطلاعات افراد با شماره کارت و حساب‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد، به راحتی قابل دسترس بود و امکان برخورد و پیگیری وجود داشت، اما از آنجایی که حاشیه‌های وزارتخانه‌ای از قبیل جابه‌جایی وزرا، اختلاس‌های میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان و حتی تجارت‌های چمدانی و میدانی آقای وزیر و خانواده امکان و فرصت رسیدگی را به چنین موضوعاتی فراهم نمی‌کند، بنابراین امسال نیز برگزاری امتحانات نهایی با حاشیه‌های تکراری آغاز شد.

وقتی دانش‌آموزان دوبار امتحان دینی دادند

در همان روز اول هنگام برگزاری امتحان دینی پایه نهم در یکی از مدارس جنوب شهر تهران، اتفاقی قابل تأمل رخ داد و دانش‌آموزان دوبار امتحان دینی می‌دهند.

ماجرا هم از این قرار است که برگه‌های سؤالات امتحانی درس دینی میان دانش‌آموزان توزیع می‌شود. پس از نیم ساعت هر دانش‌آموزی که برگه امتحان دینی را تحویل مراقب امتحان می‌دهد و به بیرون از کلاس می‌آید با این جمله رو به رو می‌شود «دانش‌آموزان پایه نهم از مدرسه خارج نشوند.»

تمام دانش‌آموزان برگه امتحان را می‌دهند و برخی از دانش‌آموزان از ساعت ۸:۳۰ در حیاط مدرسه منتظر هستند. نزدیک ساعت ۹:۳۰ می‌شود، مدیر مدرسه دانش‌آموزان را به صف می‌کشد و به آنان می‌گوید: «برگه‌های امتحانی اشتباه توزیع شده   و این سؤالات برای سال گذشته است.»
اینچنین است که دوباره دانش‌آموزان به کلاس بر می‌گردند و برای بار دوم امتحان دینی می‌دهند.

خرید و فروش سؤالات در فضای مجازی جزو جدا ناشدنی امتحانات نهایی

علاوه بر موضوع فوق، خرید و فروش سؤالات امتحان نهایی در فضای مجازی نیز ظاهراً جزو جدا ناشدنی امتحانات نهایی شده است.

در حالی که رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در خصوص حفظ و حراست از سؤالات امسال گفته بود: امسال سی دی سؤالات و سی دی رمز سؤال در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و تا دو ساعت قبل از برگزاری امتحانات امکان دسترسی به سؤالات از سوی مدارس فراهم نیست و این امر باعث شده تا امنیت سؤالات بالا باشد، اما بر اساس تماس‌های والدین و اطلاعات به دست آمده، باز هم عده‌ای سود‌جو در تلاش هستند تا هر طور شده از این فضای امتحانات استفاده کنند و در ازای ارائه سؤالات امتحان نهایی که صحت آن مشخص نیست، مبالغی را از مردم طلب کنند. هرچند که طبق گفته برخی دانش‌آموزان بعد از بازگشت از امتحان، برخی دانش‌آموزان سؤالات را داشته‌اند و همین باز هم به صورت فرضی ادعای خرید و فروش را تأیید می‌کند.
این نکته هم درخور توجه است که اگر طبق گفته‌های مسئولان آموزش و پرورش به توجیهات خطا در عملکرد نیروی انسانی هم بسنده کنیم باید گفت همین امر زنگ خطری در خصوص کیفیت آموزش در مدارس کشور بوده که هر ساله رنگ تکرار به خود گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا