تاثیر موز بر افزایش قند خون

کربوهیدرات ها نوعی از موادغذایی تاثیرگذار بر سطوح قندخون می باشند. کربوهیدرات ها در فرم غلات فرآوری شده یا تصفیه شده از جمله نان سفید، برنج سفید، سیب زمینی و محصولات پخته خیلی سریع گوارش می یابند. این موادغذایی می توانند موجب افزایش سریع و سپس افت قند خون شوند که کنترل این شرایط برای افراد مبتلا به دیابت مشکل است. اما از طرفی گوارش و هضم منابع کربوهیدارتی از جمله میوه ها، سبزیجات و غلات کامل به آهستگی صورت می گیرد و در کمک به کنترل سطوح قند خون موثر است. همچنین مصرف کربوهیدرات های سالمی از جمله موز باید در حد تعادل باشد و بهترین راه برای چگونگی تاثیر موادغذایی بر سطوح قندخون، آزمایش شخصی قندخون خون بعد از مصرف موادغذایی است. براساس موسسه ملی دیابت اینفورمیشن کلرینگ هاوس، حفظ سطوح قندخون تا کمتر از ۱۸۰ در یک تا دو ساعت بعد از غذا توصیه می شود.

موز و قندخون

افراد دیابتی نباید بیشتر از ۴۵ گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی استفاده کنند و حتی در برخی از شرایط ممکن است مصرف کمتر کربوهیدرات مورد نیاز باشد. موز جزئی از یک رژیم غذایی سالم به حساب می آید، زیرا حاوی فیبر، پتاسیم و ویتامین C است، اما این میوه محتوی کربوهیدرات نیز می باشد. براساس انجمن دیابت امریکا، یک عدد موز ۶ اینچی در حدود ۱۸.۵ گرم کربوهیدرات دارد، همچنین موز ۷ تا ۸ اینچی می تواند بین ۲۷ تا ۳۱ گرم کربوهیدرات و موز بزرگتر نیز ۳۵ گرم کربوهیدرات یا بیشتر برای بدن فراهم می کند. بنابراین مصرف موز می تواند موجب افزایش سطوح قندخون شود.

نمایه گلیسمی

موز دارای نمایه گلیسمی پایین ۴۷ و بار گلیسمی متوسط ۱۱ است. نمایه گلیسمی و بار گلیسمی هر دو نشان دهنده ی تاثیر موادغذایی بر قند خون می باشند. موادغذایی با نمایه و بار گلیسمی بالا تاثیر سریعی بر قندخون دارند که منجر به افزایش سریع سطوح قند خون می شوند. درحالیکه موادغذایی با نمایه و بار گلیسمی متوسط به تنظیم سطوح قند خون و همچنین کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کنند./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا