مردم نگران تب کریمه کنگو نباشند

حیدرعلی عابدی با یادآوری جلسه اخیر کمیسیون بهداشت با رئیس سازمان دامپزشکی و رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، افزود: در این نشست وضعیت تب کریمه کنگو در کشور مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اظهارات مسئولان مشخص شد این بیماری تحت کنترل وزارت بهداشت بوده و مردم نباید نگران باشند.

وی ادامه داد: کنترل اپیدمی ها دستورالعمل بین المللی داشته و هر سازمانی باید در این رابطه به وظیفه خود به درستی عمل کرده و اقدامات پیشگیرانه مرتبط با خود را انجام دهد.

عابدی با بیان اینکه آمار دقیقی از افراد مبتلا به تب کریمه کنگو وجود ندارد بر لزوم رعایت ضوابط و نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید کرد و افزود: تعداد افراد مبتلا به این بیماری در کشور نسبت به سال های گذشته بسیار کمتر است اما حتی اگر یک نفر به این بیماری مبتلا شود برای ما بسیار مهم است زیرا جان یک انسان در معرض خطر قرار گرفته است.

وی با یادآوری اینکه باید با ارتقای بهداشت و سلامت، بیماری ها را در کشور ریشه کن کرد در رابطه با بیماری تب کریمه کنگو، گفت: این بیماری در صورت تشخیص در مراحل ابتدایی ابتلا، قابل درمان است اما اگر به موقع تشخیص داده نشود، کشنده خواهد بود؛ البته در ۵ روز اول علائم تب کریمه کنگو مانند سرماخوردگی معمولی است اما در ۵ روز دوم شدید تر می شود.

عابدی با بیان اینکه  نحوه‌ انتقال تب کریمه کنگو از طریق ترشحات گوشت دام آلوده بر روی پوست فرد و زخم بودن پوست انسان است، تصریح کرد: اگر خون روی زخم پوست قرار بگیرد، از طریق زخم وارد بدن شده و ویروس این بیماری به بدن منتقل می شود از این رو مردم باید نکات ایمنی در استفاده از گوشت دام را رعایت کنند تا مبتلا نشوند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی گوشت مورد نیاز خود را تهیه کنند، افزود: مردم باید از خرید گوشت ذبح مستقیم خودداری کنند و اگر نذری دارند برای ذبح به کشتارگاه ها مراجعه کنند؛ در این رابطه ضروری است شهروندان گوشت مصرفی را از فروشگاه های مجاز تهیه و قبل از خرید حتما به مهر و لیبل دامپزشکی مندرج بر لاشه کشتار توجه کنند؛ البته بهتر است گوشت خریداری شده به مدت ۲۴ ساعت در یخچال منزل نگهداری شود.

عابدی ادامه داد: هر چند مسئولان وزارت بهداشت اقدامات عملی مناسبی را برای کنترل این بیماری در دستور کار قرار داده اند اما بهتر است مردم نیز همکاری لازم را با این دستگاه داشته باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با یادآوری اینکه اگر کشتاری خارج از کشتارگاه صورت نگیرد تعداد مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو صفر می رسد، تصریح کرد: قصاب ها باید موقع خرد کردن گوشت از دستکش، ماسک و پیش بند بهداشتی استفاده کنند تا  بدنشان با ترشحات گوشت دامی تماس نداشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا